Game boy spel i Nintendo DS?
Min son vill ha ett Nintendo DS i julklapp. Kan man använda Game boy spel i den konsollen?
Och ja, jag erkänner: jag känner mig gammal som inte fattar... =)
Min son vill ha ett Nintendo DS i julklapp. Kan man använda Game boy spel i den konsollen?
Och ja, jag erkänner: jag känner mig gammal som inte fattar... =)
Nej det kan han inte :)
Jo det kan han... min son använder sina gameboy spel i sin Nya DS.. det finns "gameslotts" för båda,,,
Sonen påstår att det funkar med Game boy advanced, men han kanske har missuppfattat...
Nintendo DS är bakåtkompatibel med de flesta Game Boy Advance-spel. När Game Boy Advance-spel används på en Nintendo DS så används inte hela skärmen p.g.a. skillnaderna i skärmupplösning på de bägge konsolerna. Skärmupplösningen på en Game Boy Advance är 240 x 160 pixlar medan upplösningen på en Nintendo DS är 256 x 192 pixlar, därför visas äldre spel med en omgivande svart ram. Spel till Game Boy Advance som är gjorda för att användas tillsammans med en annan Game Boy Advance-enhet eller en Gamecube kan inte nyttjas fullt ut då Nintendo DS saknar den nödvändiga porten för att kunna koppla ihop dessa enheter med varandra.
Stöd för äldre Game Boy och Game Boy Color-spel finns inte p.g.a. avsaknaden av en Z80-processor som finns inbyggd i samtliga modeller från den första Game Boyversionen fram till Game Boy Advance (inkl. Game Boy Advance SP).
Nintendo DS har två portar för spel vilket ibland nyttjas för att låta spelen kommunicera med varandra, bl.a. kan spel i en viss serie låsa upp bonusar om de använd i samma Nintendo DS-konsol. Exempel på spel till Nintendo DS som kan kommunicera med äldre spel i samma spelserie är bl.a. Advance Wars: Dual Strike, Wario Ware Touched!.
Tillbehöret e-Reader som tillverkades för att användas tillsammans med Game Boy Advance passar inte till en Nintendo DS, men det passar till Nintendo DS Lite.
Stod visserligen på wikipedia, men ändå.
Det går att spela game boy advance-spel i den. Jag är 100% säker, har min här brevid mig. Har en Lite, vet inte hur det är med de nyare men tror inte det är ändrat.
För att göra det enkelt TS:
Vilka gameboy spel gäller det? -vanliga? color? advance?
Vilken DS-modell ska han få?
Tack för alla svar!
Tänk att sonen som är 6 år har bättre koll än mamma som är 30 =).
Min dotter fick en DS i 7 årspressent och det är den bästa pressenten jag någon sin har köpt till nån av mina ungar, då är älsta ändå snart 18 år
Det finns massor av roliga funktioner på den, inte bara spel.
Men till din fråga så som de andra har svarat så går det att använda de spelen till den
Som saaaara skriver så går det inte i DSi