• myran82

Någon som har en foglossningsgördel? Får inte min att sitta bra.

Var hos sjukgymnasten i går för att få hjälp med min foglossning. Fick en slags gördel/bälte som är riktigt brett överallt.

Min mage är ännu inte stor (vecka 18) och jag får det inte att sitta bra. Det liksom trycker in bebismagen och det känns inte alls bra. Har haft på mig det hela morgon/förmiddagen på jobbet men när jag kom hem nu var jag tvungen att ta av det för jag fick riktigt ont i magen.

Vet att det ska sitta runt höfterna och blygbenet, men eftersom det är så brett så sitter det åt på magen också.

Har bara hittat det på ett ställe på nätet, men vet inte om man får länka till saker i tråden.

Hur tusan ska jag göra? Jag behöver använda det för det gör ont annars, men jag vill inte trycka ihjäl bebisen där inne.

• Svar på tråden Någon som har en foglossningsgördel? Får inte min att sitta bra.
  • snappi81

Jag hade det problemet i början med, men man får sätta det längre ner på rumpan i början. Sen när magen växer så känns det inte lika obehagligt längre.

• myran82

Jag sätter det verkligen långt ner, men det klämmer ändå på magen.

Har sett bälten förut men mitt ser inte alls likadant ut. Mitt är runt 15 cm brett överallt ungefär.

• Kya

Mmm, det är grejen med foglossningsbälte. det är verkligen inte bekvämt... {#lang_emotions_undecided} använd det mest när du står upp, när du sitter ner så kan det skära in ordentligt. det är vad jag gör iaf, vet jag om att jag kommer sitta ner ett längre tag så tar jag av mig bältet. det blir alldeles för obekvämt när det skär in i magen annars.

försök sätta bältet så långt ner som möjligt också, det ska ju inte användas som ett vanligt bälte utan du ska sätta press på blygdbenet. väldigt långt ner alltså.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • myran82

Det kan inte vara någon fara för barnet att det klämmer & trycker på magen?

• Bess

Vad heter ditt bälte? Mitt hette Gula, och det hade jag långt ner, och bara om jag skulle stå eller gå mycket. Jag hade det mera sällan då jag var hemma alltså.

Ha det över blygdbenet och rumpan, ta av det om du ska sitta längre stunder.

Du har de väl inte för spänt? Det ska iofs sitta åt, men allt är ju relativt.

• Kya
    myran82 skrev 2009-11-05 11:56:34 följande:
    Det kan inte vara någon fara för barnet att det klämmer & trycker på magen?
    näe det är inte farligt för barnet. jag har märkt däremot att det ofta blir mer sparkar om jag sitter ner och det skaver på magen. bebisen stör sig väl på att det blir tajt och mindre plats i magen. men det är inte ett dugg farligt.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • myran82

Bess: Skrev en länk till ett likadant bälte i din gästbok. Vet inte om det funkar dock.

• myran82

Någon som vet om man får länka i tråden? Kan isånnafall lägga in en länk från tradera på ett likadant som jag har (fast olika färg).

Har inte hittat det någon annanstans. Det är av märket nordic care.

• Barboter

Sjukgymnasten som jag har säger att jag INTE ska sitta när jag har detta bälte utan bara använda det när jag går längre sträckor. Det är ju mestdels som ett hjälpmedel för att man inte ska ta för långa steg och för att kortare promenader ska gå lite bättre. Så jag skulle inte sitta ner och ha på mig bältet samtidigt, det gör ju jätteont.

• myran82
    Barboter skrev 2009-11-05 12:05:41 följande:
    Sjukgymnasten som jag har säger att jag INTE ska sitta när jag har detta bälte utan bara använda det när jag går längre sträckor. Det är ju mestdels som ett hjälpmedel för att man inte ska ta för långa steg och för att kortare promenader ska gå lite bättre. Så jag skulle inte sitta ner och ha på mig bältet samtidigt, det gör ju jätteont.
    Jag tar av mig det när jag ska sitta ner. Kanske inte om jag bara sitter några minuter på jobbet för att sedan iväg igen, men annars tar jag av mig det när jag sitter. Känns som man trycker ut bebisen genom ryggen annars ungefär.
  • Kya
    myran82 skrev 2009-11-05 12:10:39 följande:
    Jag tar av mig det när jag ska sitta ner. Kanske inte om jag bara sitter några minuter på jobbet för att sedan iväg igen, men annars tar jag av mig det när jag sitter. Känns som man trycker ut bebisen genom ryggen annars ungefär.
    men du, spänn inte bältet för hårt. det låter nästan som du gör det...
  • myran82
    Kya skrev 2009-11-05 12:12:18 följande:
    men du, spänn inte bältet för hårt. det låter nästan som du gör det...
    Jag spänner det så löst jag kan. Sjukgymnasten sa att det nästan var lite förstort men att det funkar, ska kunna ha det när jag växer mer.

Det är om jag sitter ner med det på som det känns som bebisen ska tryckas ut i ryggen. Står jag så trycker det, men inte lika hårt men ändå så det är obehagligt på magen
  • Kya
    myran82 skrev 2009-11-05 12:21:20 följande:
    Jag spänner det så löst jag kan. Sjukgymnasten sa att det nästan var lite förstort men att det funkar, ska kunna ha det när jag växer mer.Det är om jag sitter ner med det på som det känns som bebisen ska tryckas ut i ryggen. Står jag så trycker det, men inte lika hårt men ändå så det är obehagligt på magen
    hmm... är du säker på att du har rätt storlek? för det är nog bara att gilla läget, använda det så ofta du kan när du står upp. foglossningsbälten är inte bekväma. men de gör underverk för foglossningen.
  • Bess

På bilden ser det lite brett ut ja, som du själv säger. Mitt Gula verkar dessutom vara lite tunnare så under magen kan det ibland vikas ner lite av sig självt.

• Ord blind

Jag har det vanliga från gula, och ahr det lägre än vad hon bar det breda på bilden du länkade.

• Majamittlillatroll

Min satt inte heller bra

Svar på tråden Någon som har en foglossningsgördel? Får inte min att sitta bra.