• Anonym (mamma)

Kriterier för att få utökad tid på dagis?

Nu ska 15-timmarsbarnen gå från 8 till 11 fem dagar i veckan. (tidigare har de gått 9-14 tre dagar i veckan).

Detta känns väldigt jobbigt och kommer att gå åt helvete!

Jag har en 1-åring hemma som jag är föräldraledig med, en 8-åring på skolan (som går 9-14 fem dagar i veckan) och en 5-åring på dagis som nu ska gå dessa nya tider. Det kommer inte att gå ihop att köra och lämna och hämta och lämna och hämta på en massa olika tider.

Vad krävs för att vi ska få utökad tid på dagis (eller egentligen bara de tider vi har nu, fler timmar blir det ju inte), "räcker" det att det kommer att bli skitjobbigt för hela familjen? Barnet som är hemma kommer att påverkas iom att vi alltid måste försöka anpassa sovtiderna (fattar inte hur det ska gå öht) och hon kommer att behöva väckas osv. Barnet på dagis kommer att påverkas för att han är van att gå fem timmar, på tre timmar hinner han inte leka färdigt och hinner knappt ta del av nån pedagogisk verksamhet. (och hinner aldrig vara ute)

Jag kommer att få stressa ihjäl mig.

Vi planerar ett till barn så jag kanske kommer att vara gravid och risken är rätt stor att jag dessutom blir sjukskriven under större delen av graviditeten. Det kommer INTE att funka.

Jag KAN ta hem honom från dagis, självklart, det är inga problem för mig, problemet är att HAN verkligen gillar dagis och vill gå och jag anser även att han har rätt att vara med sina kompisar och förbereda sig inför skolan som börjar om ett år.

Jag har funderat på att börja studera på halvtid för då får jag själv bestämma vilka tider vi ska ha men gäller de tiderna även om jag blir sjukskriven då?
    Dessutom måste man göra en ny ansökan om man ska ha en sån plats (det räknas som en heltidsplats och 15-timmarsbarnen räknas som halvtid) så platsen ändras inte bara utan finns det inte plats för ett till "heltidsbarn" så kan det hända att vi får plats på ett helt annat dagis! Det vill vi verkligen inte för vi trivs jättebra och det är ju de barnen han kommer att gå skola med.

Hela situationen känns jättejobbig.

• Svar på tråden Kriterier för att få utökad tid på dagis?
  • Anonym

Förskolan måste väl räkna med att 15-timmars barnen blir heltidsbarn? Föräldrar börjar ju gärna arbeta och studera efter ett tag..

Annars är väl det enda du kan göra att prata med den som är ansvarig för utökad tid i eran kommun. Lägg på lite när du berättar att det inte blir svårt för er alla.
    Om man får behålla sina tider när man blir sjukskriven beror på kommunen. Här är det helt idiotiskt, och efter en månads sjukskrivning får man bara ha barnen 15 timmar.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-11-05 15:24:38 följande:
    Förskolan måste väl räkna med att 15-timmars barnen blir heltidsbarn? Föräldrar börjar ju gärna arbeta och studera efter ett tag..
    Man tycker ju det! Man är ju liksom inte föräldraledig i all evighet. Men nädå, då ska man söka plats igen.
    Tycker att det är helt idiotiskt att man inte kan vara garanterad en plats på det dagis barnet/barnen går!
  • Anonym

Om du blir sjukskriven får du ha barnen på heltid på dagis eftersom du då är för sjuk för att ta hand om dem själv

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-11-06 09:29:38 följande:
    Om du blir sjukskriven får du ha barnen på heltid på dagis eftersom du då är för sjuk för att ta hand om dem själv
    Fast när jag varit sjukskriven tidigare (halva senaste graviditeten) fick jag inte ha dem på dagis mer än 15 timmar... och sen var de hemma hela sommarlovet, 10 veckor.
    Pappan fick vabba då.

Om pappan inte vabbar kanske?? Vet inte alls hur det är tänkt att det ska funka?
    Blir jag gravid nu och sjukskriven till våren så är jag ju redan hemma med minsta. Hon ska ju inte börja på dagis än på ett tag så han måste ju vabba. Kan de äldre då få vara på dagis/fritids mer tid?
  • Colapolarn
    Anonym skrev 2009-11-06 09:29:38 följande:
    Det är olika från kommun till kommun. Här får man bara ha barnen 15 timmar även när man är sjukskriven.
  • Anonym

Anonym (mamma) skrev 2009-11-06 10:38:58 följande:

Fast när jag varit sjukskriven tidigare (halva senaste graviditeten) fick jag inte ha dem på dagis mer än 15 timmar... och sen var de hemma hela sommarlovet, 10 veckor.Pappan fick vabba då.Om pappan inte vabbar kanske?? Vet inte alls hur det är tänkt att det ska funka?Blir jag gravid nu och sjukskriven till våren så är jag ju redan hemma med minsta. Hon ska ju inte börja på dagis än på ett tag så han måste ju vabba. Kan de äldre då få vara på dagis/fritids mer tid?
    De andra får inte vara mer på dagis/fritids bara för att han vabbar.
  • Magda73

Jag har bara läst ts men svarar ändå...

Där jag bor är det så att barnet kan få utökad tid om det är för barnets bästa, dvs att det, av olika anledningar, inte får sina behov tillfredställda hemma etc. Man kan inte säga att "jag har ett syskon som har problem" eller "jag har problem" utan måste isåfall motivera hur de problemen påverkar dagisbarnet på ett sätt som gör att h*n behöver mer tid. 
    I mitt fall fick jag ett barn 3,5 månader för tidigt. Dagis tyckte att jag hade fått syskon (ja tjena grattis grattis, en 600 grammare) och sa att 15 timmar gällde. Då hjälpte kuratorn på sjukhuset till och sa att vi måste formulera som jag sa ovan, att dagisbarnets behov inte kunde tillfredställas  pga att vi måste sköta en prematur. Vi fick avslag första gången då vi skrev att vi hade kris i familjen och "skyllde" på prematursyskonet men sedan då vi ändrade till att vi inte kunde tillgodose barnets behov pga att vi var så mycket på sjukhuset DÅ fick vi heltid. 
    Det är jobbigt att bråka då man mår dåligt! Kontakta en kurator så får du hjälp med allt tjaffs runt papper!
    Hoppas att det löser sig! 
    Kram!
    //Magda
    Blogg: magda.nu
  • Anonym (mamma)
    Magda73 skrev 2009-11-06 12:19:23 följande:
    Jag har bara läst ts men svarar ändå...

Där jag bor är det så att barnet kan få utökad tid om det är för barnets bästa, dvs att det, av olika anledningar, inte får sina behov tillfredställda hemma etc. Man kan inte säga att "jag har ett syskon som har problem" eller "jag har problem" utan måste isåfall motivera hur de problemen påverkar dagisbarnet på ett sätt som gör att h*n behöver mer tid. 

I mitt fall fick jag ett barn 3,5 månader för tidigt. Dagis tyckte att jag hade fått syskon (ja tjena grattis grattis, en 600 grammare) och sa att 15 timmar gällde. Då hjälpte kuratorn på sjukhuset till och sa att vi måste formulera som jag sa ovan, att dagisbarnets behov inte kunde tillfredställas  pga att vi måste sköta en prematur. Vi fick avslag första gången då vi skrev att vi hade kris i familjen och "skyllde" på prematursyskonet men sedan då vi ändrade till att vi inte kunde tillgodose barnets behov pga att vi var så mycket på sjukhuset DÅ fick vi heltid. 

Det är jobbigt att bråka då man mår dåligt! Kontakta en kurator så får du hjälp med allt tjaffs runt papper!

Hoppas att det löser sig! 

Kram!

//Magda
    Ja det ÄR ju självklart för barnets skull först och främst. Som sagt, jag kan ha honom hemma utan problem men han VILL ju verkligen gå på dagis men skulle bli jättestressad av att bara vara där i tre timmar när de allra flesta kompisar är där längre. Han kommer inte in i gruppen och blir lika delaktig utan det finns en enorm risk att han hamnar utanför. Han är dessutom lite segstartad (och väldigt morgontrött) så det tar ett tag innan han kommer in i leken/aktiviteten och då är det snart dags att gå hem igen.
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-11-06 12:11:17 följande:
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-06 10:38:58 följande:
    De andra får inte vara mer på dagis/fritids bara för att han vabbar.
    Nej, frågan var snarare om de kan få vara mer tid TROTS att han vabbar.
  • Magda73
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-06 15:16:38 följande:
    Ja det ÄR ju självklart för barnets skull först och främst. Som sagt, jag kan ha honom hemma utan problem men han VILL ju verkligen gå på dagis men skulle bli jättestressad av att bara vara där i tre timmar när de allra flesta kompisar är där längre. Han kommer inte in i gruppen och blir lika delaktig utan det finns en enorm risk att han hamnar utanför. Han är dessutom lite segstartad (och väldigt morgontrött) så det tar ett tag innan han kommer in i leken/aktiviteten och då är det snart dags att gå hem igen.
    Tror att det du beskriver är alla deltidsbarns bekymmer. De har pratat om det på radio och tv nyligen, att ffa äldre fritidsbarn kommer utanför gruppen. Jag tror att det är svårt att få fler timmar om det "bara" handlar om utanförskap... Det är som sagt ett bekymmer som de flesta barn har.
    //Magda
    Blogg: magda.nu
  • Anonym (mamma)
    Magda73 skrev 2009-11-06 16:16:50 följande:
    Tror att det du beskriver är alla deltidsbarns bekymmer. De har pratat om det på radio och tv nyligen, att ffa äldre fritidsbarn kommer utanför gruppen. Jag tror att det är svårt att få fler timmar om det "bara" handlar om utanförskap... Det är som sagt ett bekymmer som de flesta barn har.

//Magda
    Visserligen... men då måste ju ALLA klaga också! Så kanske kanske kanske det blir nån ändring!
    Är sossarna smarta så ser de till att lova en förändring om de kommer tillmakten igen! (och ser till att genomföra den sen!)

Förskolan ska ju se till barnens bästa och det här nya reglerna är fan inte till barnens bästa!
    För de små barnen som ändå sover middag spelar det kanske inte så stor roll men det är ju oftast inte de som är 15-timmarsbarn utan de större, som fått småsyskon.
Svar på tråden Kriterier för att få utökad tid på dagis?