Strykjärnsfråga? Watt 1600 eller 2300?
Alltså, betyder ett högre watt på ett strykjärn, ett varmare strykjärn?
Detta trodde jag... men blev besviken.
Någon som vet?
Alltså, betyder ett högre watt på ett strykjärn, ett varmare strykjärn?
Detta trodde jag... men blev besviken.
Någon som vet?
Nä, rent logiskt av det jag kan om sådant är att effekten är högre dvs att det blir snabbare varmt med högre watt. Det behöver nödvändigtvis inte bli varmare för det.
Kolla in skillnader på strykjärn på prisjakt eller pricerunner så får du en bra och snabb uppfattning om vad ett strykjärn som passar dig är...
Ja, så är det säkert.
Tack så mycket för ditt svar!
Ett strykjärn har ju olika värme inställningar (ett till tre punkter) och olika inställningar är till för olika material. De bör inte bli för varma. Ett högt wattantal (kraftigare värmeelement) gör ju att den kommer upp snabbare i temperatur, när det kommer tillräckligt högt så styr termostaten (slår av och på) så att den håller sig kring inställt värde. Positivt med hög effekt kan också vara om den har inbyggd ångbehållare - att den producerar ånga fortare.
Tyvärr finns det ytterligare en hake med wattmärkningen på strykjärn.
När man som tillverkare skall märka strykjärnen så mäter man upp hur mycket effekt strykjärnet drar. Sedan finns det en frihet (utifrån produktstandarden för strykjärn) som säger att märkt wattantal får maximalt frångå det uppmätta wattantalet med ett antal procent (tror att det var max +25%). Detta utnyttjar tillverkarna för att differentiera sina olika modeller. Så de billigare och de dyrare kan ha samma värmeelement, men de märks bara olika ( med olika watt-tal) inom den tillåtna gränsen. För köper du top-of-the-line modellen så antar man ju att alla modelldata skall vara "bättre" ihop med de extra funktionerna/designen. De som skall vara under i pris och utförande märks något lägre)
Detta gör ju att ett strykjärn som är billigare och sämre på pappret (i Watt) kan egentligen stryka lika bra för det är i grunden samma järn (och i praktiken drar lika mycket i watt)...
Därför är konsumenttester enormt viktigt (typ råd och rön/ smartson/ testfakta) för att kunna leta upp det mest prisvärda och det med bäst resultat...