• Anonym (?)

Gulaktig avföring

Jag är gravid och har 3 veckor kvar innan beräknad födsel.

Jag har till och från under 2 veckors tid haft väldigt ljus avföring, nästan gulaktig. Jag frågade idag min barnmorska om det var normalt och hennes svar var att det var pga jag slutat äta järntabletter. Hon tyckte inte det var något att bry sig i.

Grejen är bara den att jag aldrig varit med om att den varit gulaktig?!

Ska jag lita på min barnmorska eller ska jag kontakta en läkare?

• Svar på tråden Gulaktig avföring
  • Filbunke

Anonym (?) skrev 2009-11-05 14:45:01 följande:

Jag är gravid och har 3 veckor kvar innan beräknad födsel.Jag har till och från under 2 veckors tid haft väldigt ljus avföring, nästan gulaktig. Jag frågade idag min barnmorska om det var normalt och hennes svar var att det var pga jag slutat äta järntabletter. Hon tyckte inte det var något att bry sig i.Grejen är bara den att jag aldrig varit med om att den varit gulaktig?! Ska jag lita på min barnmorska eller ska jag kontakta en läkare?
    Kontakta en läkare, det kan vara problem med gallan. Då brukar iofs avföringen vara färgad som kitt, typ gråvit.
  • Anonym (?)
    Filbunke skrev 2009-11-05 14:47:33 följande:
    Kontakta en läkare, det kan vara problem med gallan. Då brukar iofs avföringen vara färgad som kitt, typ gråvit.
    Jag frågade barnmorskan om det, men hon sa precis som du skrev att avföringen då blir gråvit.
  • Filbunke

Anonym (?) skrev 2009-11-05 14:53:40 följande:

Jag frågade barnmorskan om det, men hon sa precis som du skrev att avföringen då blir gråvit.
    Aha okej. Men om du inte litar på att allt är som det ska tycker jag ändå du ska kontakta en läkare, skadar aldrig med en bedömning till.
  • Anonym (?)

jo det är klart...
    frågan är bara hur de undersöker en... usch, vill inte ha nåt uppstoppat i rumpan :P haha

• Filbunke

Anonym (?) skrev 2009-11-05 14:56:25 följande:

jo det är klart... frågan är bara hur de undersöker en... usch, vill inte ha nåt uppstoppat i rumpan :P haha
    Hahaha, näe vem vill det?? =P
  • Anonym (moppsan)

Jag har samma problem. Tycker absolut du skall kontakta en läkare. Du kommer nog få vänta tills efter förlossningen OM dom vill göra större ingrepp där dom kollar högt upp i tarmen. Men avföringsprover och blodprover kanske du kommer få lämna.

• Filbunke

Anonym (?) skrev 2009-11-05 14:56:25 följande:

jo det är klart... frågan är bara hur de undersöker en... usch, vill inte ha nåt uppstoppat i rumpan :P haha
    Googla "gul avföring". Det finns lite olika förklaringar. Hoppas det ordnar sig.
Svar på tråden Gulaktig avföring