• kladdkaka

HB 100 hur ska jag orka en förlossning närsomhelst? Någon som fått transfusion i det läget?

Jag har BF i dagarna och fick igår reda på hos min BM att mitt hb låg på 100. Lägst hittils i graviditeten... Tänkte inte så mycket på det först men har nu börjat oroa mig.

För det första: HUR ska jag orka med att föda barn när jag har så lågt hb värde? Finns ju inga krafter... 1 eller 2 niferex om dagen spelar ingen roll, att återhämta järnvärdet tar ju lång tid...

För det andra: borde inte min BM reagerat med tanke på det låga hb:t och stundande förlossning? 100 är ju anemi/blodbrist... TÄnk om det är ett tecken på tex en blödning i kroppen?

Är det någon som fått en tranfusion innan förlossning för att hb legat så lågt?

• Svar på tråden HB 100 hur ska jag orka en förlossning närsomhelst? Någon som fått transfusion i det läget?
  • Saadie

vad sa din barnmorska om saken?

man förlorar inte per automatik massa blod när man föder barn, men det finns ju risk!

jag har inte hört om någon som fått blod inför förlossningen, men däremot efteråt!

• BubbelGuppie

vem har sagt att hb 100 är blodbrist??

de gav mig blod när jag hade hb 76 efter förlossningen dock sa det att det inte var nödvändigt men de gav mig det för att återhämta mig snabbare så hb 100 är väl ändå inte blodbrist

• BubbelGuppie
    kladdkaka skrev 2009-11-07 07:28:47 följande:
    nehep okejdå, om du vill vara viktigpetter. Då kan jag också vara det då: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../Under 120 för kvinnor står där, klart och tydligt, så du var nog döende då eller så hade du bara jävligt tur.
    nej var inte viktig petter, bara undra du vart infon var ifrån, behöver ju inte ha en sån j*vla dålig attityd gav dig ett svar som motsvarar nej ingen påse blod för hb 100 innan förlossning...
  • hysteria

fast allvarligt så är det inget ovanligt att man har runt 100 i slutet av graviditeten. Du kan få järninjektioner som får upp det hyfsat fort. Dessa ger på förlossningen. Men du behöver recept och det kostar 900 för 5 ampuller har jag för mig. Jag födde barn med ett hb på 92 och jag orkade.

• johandra

Ta det lugnt du,hb 100 är inte så farligt...Man BÖR ligga mellan 120-140 som kvinna.

Jag har legat på 110 vid inskrivningen vid båda mina tidigare graviditeter och aldrig märkt nåt av det. Det har ju sjunkit sen vartefter såklart...

Och som sagt tidigare,finns inget som säger att du måste förlora en massa blid under förlossningen. Själv har jag förlorat 200ml totalt båda gångerna och det klarar man utan bekymmer

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • BejbisAngelina

Har för mig att man räknar det som lågt vid 80 så det e inte så farligt med 100, men sen kan ju alla känna sig olika trötta även om man har samma järnvärde.

• Fille Fjonkan

När jag födde mitt andra barn förlorade jag en del blod (1,8 liter). Dagen därpå var mitt hb 98. Ytterligare dagen därpå var den 125 (efter totalt 2 järntabletter alltså). Antingen mäter de där apparaterna inte så himla bra alltid, eller så kan man hämta upp sitt hb snabbt ibland.

Jag hade ätit järntillskott under graviditeten och har för mig att jag hade kring 120 före förlossningen.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • noorah

Jag låg på 85 så det blev dropp för mig förra veckan, ligger alltid lågt men 85 är ju extremt!
    Känner mig inte alls trött eller nått längre efter droppet..

• emeliek

jag hade 99 när jag födde, förlossningen strulade och operationen efter 2dgr, då låg mitt hb på 65, jag fick då blodtransfusion. men jag orkade me förlossningen 28timmars på 99, på 65 då var jag mer död än levande =(

• BlommyNess12

Jag hade värde 103 när jag födde min son. Det var ingen fara för mig, förlorade bara 100 ml blod.

• BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2009-11-07 22:06:46 följande:
    Jag hade värde 103 när jag födde min son. Det var ingen fara för mig, förlorade bara 100 ml blod.
    tog 60 timmar, visst var jag trött, men man orkade. ingen transfusion
  • mandelblomma
    nehep okejdå, om du vill vara viktigpetter. Då kan jag också vara det då: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../Under 120 för kvinnor står där, klart och tydligt, så du var nog döende då eller så hade du bara jävligt tur.
    fast det är inte så ovanligt eller farligt att gravida har lägre...under 100 är inte alls ovanligt då man är gravid och det är med största sannolikhet inte någon blödning i kroppen du har utan bebisen som tar :)
  • Sommaren2006

jag hade 95 när jag födde,mådde kalas bra.

• mona83
    Jag tycker 100 är högt.
    Hade själv lågt blodvärde hela sista grav, lägts låg den på närmre 90. Hade inga problem att födda barn och behövde aldrig nått blod.
  • Santosha

Jag har oxå lågt blodvärde, typ 90, och är gravid i v. 35 nu. Här säger de att de helst vill att man ligger över 100 vid förlossningen. Vid graviditet räknas det som blodbrist om man har Hb

• kladdkaka

OK. Tack för era svar. Och jag ber om ursäkt för snäsigheten tidigare i tråden. Jag var påverkad av ett annat privat besked...

Verkar alltså som att det finns gott hopp om att jag klarar denna förlossning! (men minns vid den förra, då jag förlorade kring 250 har jag för mig, attjag var svimfärdig efteråt och knappt klarade stå upp i duschen...)

Det är TVILLINGAR dessutom som ligger och väntar på att få komma ut! Vecka 39 idag.

• Lizzyzz

Kan säga gumman att jag låg på 92-100HB hela min tvilling graviditet.. å nog fanken kom dom *poff poff* på 3 timmar ändå..

Så man orkar mer än man tror.. dock skakade kroppen mer efter den förlossningen än dom andra jag haft.. men orkade gjorde jag otroligt nog..

ligger på 105 denna gång och har ju BF i morgon.. känner mig dö trött JÄMT men är ganska säker på de kommer fixa sig ändå..

De klarar du ska du se!!

*Kram*

Svar på tråden HB 100 hur ska jag orka en förlossning närsomhelst? Någon som fått transfusion i det läget?