Ekonom/ekonomiassistent?
Halloj!
Jag är 30 år och är väl sådär lite lagom karriärsdriven i bemärkelsen att jag väldigt gärna vill ha ett bra jobb (ett jobb där jag trivs, har trevliga arbetskompisar, bra lön, utvecklande uppgifter mm) men dock inte till vilket pris som helst som de största karriäristerna ;)
Hursomhelst så har jag sedan de knappa 4 år som jag har varit yrkesverksam efter min ekonomexamen fått jobb som ekonom, i en stor och spännande organisation. Tidigare har jag varit anställd som ekonomiassistent.
Saken är den att jag nu såhär ett halvår in i tjänsten känner att jag vill ha mer att "bita i" (har pratat lite försiktigt med chefen om detta). Det känns liksom som om jag är mer en ekonomiassistent trots allt. Det här kan låta illa, som att jag är en streber som ser ner på en "assistenttitel", men för mig handlar det inte om det utan mer om att jag känner att jag verkligen vill utvecklas, komma till min rätt och inte kasta bort de fyra år jag pluggat på universitetet för. Så blir jag också väldigt lätt uttråkad.
Till mina uppgifter tillhör reskontraarbete, avstämningar, redovisning, och allmän bokföring. Låter inte detta som något en ekonomiassistent också skulle kunna ha som arbetsuppgifter??
De mer analytiska delarna som prognosarbete, budgetering mm kommer jag inte i närheten av...Någon som har koll på skillnaderna mellan en ekonomiassistent och en ekonom sådär rent teoretiskt? Och om det ser väldigt illa ut om man kanske byter jobb sisådär vartannat år i början av sin yrkesbana efter examen?
Jättetacksam för alla synpunkter!