• Anonym

Vattenburen el med elpanna...?

Vi ska köpa hus som är på 200 kvm och det är vattenburen el med en elpanna från 2004. Undrar nu om det är väldigt dyrt? Det är ju inte direktverkande el så det är ju inte det dyraste. Vi har tänkt installera luftvärmepump sen. Men så länge får vi använda elpannan. Ni som har vattenburen el med elpanna, vad betalar ni i månaden? Vi kommer inte behöva värma upp alla rum. Vi ska dessutom slå ut 2 väggar så det blir mer öppet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-05 21:38
    Det är en enplansvilla, kan jag tillägga.

• Svar på tråden Vattenburen el med elpanna...?
  • mirakelasta

Nu utgår jag från att ni har ett hus med isolering, vilket vi inte har. Vi har 170 kvadrat och har haft vattenburen el, nu fjärrvärme som kostar lika mycket.

Man brukar räkna att ca 70 procent av en elräkning är värme, varmvatten är dyrt om man har många tonåringar.

Vi betalar ca 27 000 kr om året i värme och sedan tillkommer 9 000 kr för hushållsel. Vi har med andra ord hög driftskostnad. Det blir ca 3 200 kr/mån. Vi är sex personer.

• Anonym
    mirakelasta skrev 2009-11-06 08:35:34 följande:
    Nu utgår jag från att ni har ett hus med isolering, vilket vi inte har. Vi har 170 kvadrat och har haft vattenburen el, nu fjärrvärme som kostar lika mycket.Man brukar räkna att ca 70 procent av en elräkning är värme, varmvatten är dyrt om man har många tonåringar.Vi betalar ca 27 000 kr om året i värme och sedan tillkommer 9 000 kr för hushållsel. Vi har med andra ord hög driftskostnad. Det blir ca 3 200 kr/mån. Vi är sex personer.
    Okej... vi är 4 personer. Har räknat på att vi säkert kan klara 2500 kr/mån.
  • Anonym

Puffar trådendå jag önskar fler svar om vad folk betalar i månaden för just denna typ av uppvärmning =)

• Anonym (2plan 110kvm)

Vi betalar på sommaren ca 900kr, på vintern uppåt 1800kr per månad, det är inkl hushållsel, varmvatten och allt i elväg helt enkelt. 2 vuxna, två småbarn.

• hannis

Vet inte vad du menar med "vattenburen el" men i vårt hus har vi vattenburen värme med frånluftsvärmepump (eldriven) och vi har vä'ldigt låga uppvärmningskostnder. Huset är nytt och välisolerat visserligen. Tror vi ligger på ca 13000 kwh per år och då är vi absolut inte snåla med elen. Huset är på 160 kvm.

• Anonym
    hannis skrev 2009-11-06 23:04:36 följande:
    Vet inte vad du menar med "vattenburen el" men i vårt hus har vi vattenburen värme med frånluftsvärmepump (eldriven) och vi har vä'ldigt låga uppvärmningskostnder. Huset är nytt och välisolerat visserligen. Tror vi ligger på ca 13000 kwh per år och då är vi absolut inte snåla med elen. Huset är på 160 kvm.
    Ja, jag menar ju såklart vattenburen värme =) som värms upp med elpanna...
Svar på tråden Vattenburen el med elpanna...?