• habanero

Ni som katter vad äter dom på en dag? torrfoder och eller blötmat?

Ja de jag undrar står i rubriken. Jag hade en diskution med min syster ikväll och hon säger att en veterinär har sagt till henne att en katt ska ha fri tillgång till torrfoder och vatten alltid och blötmat 2ggr/dygn. Men jag hävdar att så mycket blötmat behöver man inte ge dom. Vad ger ni era katter? Jag blev nämnligen lite rädd för att min älskling får för lite blötmat nu.

• Svar på tråden Ni som katter vad äter dom på en dag? torrfoder och eller blötmat?
  • PixL

Vår katt får fri tillgång till torrfoder och blötmat varje morgon. Då får han en halv burk (normalstorlek).

• cherrypie

min har alltid färskt vatten och torrfoder, sedan får han blöt mat på morgonen och kvällen:D

• Cia o krabaten

Oftast får de bara fri tillgång på torrfoder.
    Mamma och pappas katter har så.
    Men mina får blötmat på vinterhalvåret, för då är de lite hungrigare
    Äter upp sig och ligger och sover mest
    Sommartid ser man dem knappt och de är mest ute och jagar!
    Så då går det varken kattsand eller burkmat.

• PixL

Hur mycket blötmat ger ni andra då? Jag börjar fundera på om jag kanske borde ge mer?

• lilltrollet83

blötmat menar du sån burkmat????
    det är bara skit. inehåller väl typ 90%vatten. ingenting din katt behöver. bättre ge den lite av din egna mat i så fall när du får över.

jag har ingen katt nu men har haft hela uppväxten. mat 2 ggr/dag. tänk på att ju dyrare foder desto mindre giva. så oftast tjänar man på att köpa "riktigt" foder för ekonomiskt blir det nästan det samma!

• Majsan70

Våra katter har fri tillgång till torrfoder sen får de blötmat en gång per dag. Vissa ger aldrig blötmat o andra ger aldrig torrfoder o katterna mår nog ganska bra oavsett skulle jag tro. Huvudsaken är att de får ett BRA och komplett foder.

• habanero
    PixL skrev 2009-11-05 20:51:13 följande:
    Hur mycket blötmat ger ni andra då? Jag börjar fundera på om jag kanske borde ge mer?
    min har fått kattmjölk (han är kattunge) på morgonen och blötmat på kvällen och fri tillgång till vatten och torrfoder hela dygnet. Men då är det kanske för lite.
  • TheMother
    lilltrollet83 skrev 2009-11-05 20:51:49 följande:
    blötmat menar du sån burkmat???? det är bara skit. inehåller väl typ 90%vatten. ingenting din katt behöver. bättre ge den lite av din egna mat i så fall när du får över. jag har ingen katt nu men har haft hela uppväxten. mat 2 ggr/dag. tänk på att ju dyrare foder desto mindre giva. så oftast tjänar man på att köpa "riktigt" foder för ekonomiskt blir det nästan det samma!
    Instämmer till fullo! Blötmat måste man verkligen inte ge!

Torrfoder ska katten ha tillgång till hela tiden. Dock inte hur mycket som helst. Köper man kvalitetsmat så står det hur mycket mat som är okej för katter med viss vikt att äta/dygn.
  • Trollsländan

Torrfoder och vatten. Behövs inte något annat, svärfar är veterinär!

• frickadelli

fri tillgång till specialfoder(pga struvitsten) och vatten hela dagarna. Sen kan han få lite kladdmat blandat med vatten 1 gång i veckan.

Svar på tråden Ni som katter vad äter dom på en dag? torrfoder och eller blötmat?