• myrstacken

Förblir majoriteten av mammorna utomlands hemmafruar?

Tänkte fråga er som bor i utlandet vad som är mest vanligt hos er i länderna där ni är bosatta.

Jag har fått för mig att majoriteten av dem som blir mammor utomlans förblir hemmafruar ett bra tag framöver istället för att ha nanny eller day-care.

I Sverige är det förskola ofta redan vid 1,5 år då mamman återgår till sitt jobb.

Vad har ni för upplevelser vad gäller det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 20:03
    Men om då så många mammor utomlands börjar jobba efter födseln av deras barn. Hur kommer det sig att man anser Sverige vara så jämtställt land om även mammorna jobbar efter förlossning?

• Svar på tråden Förblir majoriteten av mammorna utomlands hemmafruar?
  • siamusen

Här i Frankrike jobbar de flesta mammor efter en mammaledighet pa 6 veckor efter födseln.

• myrstacken

Jaha, men har mammorna hunnit återhämta sig och har barnet och mamman hunnit få bra anknytning?

siamusen skrev 2009-11-05 21:24:28 följande:
    Här i Frankrike jobbar de flesta mammor efter en mammaledighet pa 6 veckor efter födseln.
  • mandelblomma

När jag jobbade i USA lärde jag känna många utlandsmammor där, ca hälften av dem var hemma och den andre hälften började jobba oftast då barnet var ca 3 månader.

• siamusen
    myrstacken skrev 2009-11-05 21:26:37 följande:
    Jaha, men har mammorna hunnit återhämta sig och har barnet och mamman hunnit få bra anknytning?
    Ja, jag har inte lâst eller sett om nagra större problem. Och när barnen blir större syns det ju att de är nära sina förâldrar.
  • lilla mej

har pa irland gar det val kanske att aterga till jobbet nar man har ett barn men har man fler far man tjana riktigt bra med pengar for att kunna ha rad med dagis, det kostar runt 10000kr/manad per barn att ha dem pa dagis heltid. Det ar darfor de flesta stannar hemma for man har helt enkelt inte rad att jobba.

• Laurentia
    siamusen skrev 2009-11-05 21:24:28 följande:
    Nja, riktigt så illa är det inte. Man har 10 veckors mammaledighet för första och andra barnet. Dessutom har man 6 veckor innan beräknad födsel, av vilka 3 kan läggas efter födseln i stället (om man vill och inte blir sjukskriven). För tredje barnet är det 8 + 18 veckor som gäller.

Vill man vara hemma längre finns det ett system med vårdnadsbidrag, förutsatt att man jobbade innan barnet föddes. Ekonomiskt, så tror jag att det innebär mer pengar i månaden än den svenska förädraförsäkringens lägsta nivå. Det är ganska vanligt att komplettera med sex månader, åtminstone om det är andra eller tredje barnet.
  • Faile

I Portugal är mammaledigheten ( för det är mamman som är hemma ) 5 månader, och därefter börjar de på dagis.
    Ofta stannar dock mammorna hemma, eftersom dagis är så fruktansvärt dyrt att det inte lönar sig att jobba.
    Kan inte mamman stanna hemma, får barnet vara med mormor/svärmor/farmor eller andra oftast äldre kvinnor som är hemma. Då alltså från 4-5 månaders ålder.

• siamusen
    Laurentia skrev 2009-11-06 09:52:38 följande:
    Nja, riktigt så illa är det inte. Man har 10 veckors mammaledighet för första och andra barnet. Dessutom har man 6 veckor innan beräknad födsel, av vilka 3 kan läggas efter födseln i stället (om man vill och inte blir sjukskriven). För tredje barnet är det 8 + 18 veckor som gäller.Vill man vara hemma längre finns det ett system med vårdnadsbidrag, förutsatt att man jobbade innan barnet föddes. Ekonomiskt, så tror jag att det innebär mer pengar i månaden än den svenska förädraförsäkringens lägsta nivå. Det är ganska vanligt att komplettera med sex månader, åtminstone om det är andra eller tredje barnet.
    Ok, fragade maken; Själv âr jag ju hemma. Dock tror jag den stora majoriteten jobbar förutom i rikare områden som tex hâr och âven där du bor antar jag?
  • Koffie

I Holland har man 16 v mammaledigt (4-6 veckors ledigt innan bf och 10-12 v efter).
    Och den stora majoriteten av mammorna väljer att bli hemmafruar under småbarnsåren och så går de upp till deltid när barnen börjar skolan vid 4-års åldern.
    Bland dem som fortsätter jobba är det nära nog ingen som går tillbaka till heltidsjobb - många jobbar deltid och sätter barnet på dagis/hos mor/farföräldrar eller hos en granne i samma sits..
    Men så är ju Holland också hemmafru-land nr 1 i Europa Fast det förändras rätt kraftigt just nu, så om något år ser det nog annorlunda ut - däremot kommer holländska mammor inte jobba heltid i någon större utsträckning de kommande åren.

• Laurentia
    siamusen skrev 2009-11-06 10:04:55 följande:
    Ok, fragade maken; Själv âr jag ju hemma. Dock tror jag den stora majoriteten jobbar förutom i rikare områden som tex hâr och âven där du bor antar jag?
    Jo, sysselsättningsgraden hos (nyblivna) mammor i Frankrike tillhör de högsta i Europa. Jag känner dock många som lagt till ett par extra månader eftersom de haft svårt att få dagisplats under året. September är lättare, eftersom de större barnen slutar på dagis för att börja skolan.

I min by är det faktiskt ovanligt att vara hemma, trots att det är ett "fint" område. Varför vet jag faktiskt inte. När jag var mammaledig var vi alltid ensamma i parken på dagtid. Under de 16 veckor jag var hemma, då.
Svar på tråden Förblir majoriteten av mammorna utomlands hemmafruar?