• Alicia 72

    Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

    Hej!
    Jag är oerhört emot detta vaccin då jag anser att det är ett riktigt skräpvaccin med skit-tillsatser som tiomersal och squalene! Dessutom anser jag att hela svininfluensan är oerhört överdriven och då jag själv inte tillhör någon riskgrupp har jag aldrig haft en tanke på att ta sprutan.

    MEN.... Jag har en två-årig dotter och på hennes förskola är det nu ett konstaterat fall av svininfluensa. Hela den lilla flickans familj är nu smittade och flickan är riktigt dålig och ligger inlagd på sjukhus. Jag vet dock inte om hon tillhör någon riskgrupp.
    Plötsligt kom det så nära och jag blir livrädd av tanken på att min dotter kan bli lika sjuk hon och att JAG skulle kunna vara den som smittar henne (hon är inte smittad denna gång då hon varit ledig från förskolan sen ett par dagar innan flickan blev sjuk).
    Nu känns det förstås som att risken att hon blir smittad på förskolan är större än av mig men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig och därmed smittade henne så att hon blev allvarligt sjuk.
    Men samtidigt bär det mig så emot att ta denna spruta! Jag har ÅNGEST för att sprutan in dessa ämnen i min kropp!
    Jag blir så oerhört förbannad på svenska statens val av vaccin!! Hur tänker man när man beställer ett vaccin innehållande ett flertal bevisat farliga ämnen när det finns riskfria alternativ på marknaden? Om man ändå kunde fått alternativet att köpa det riskfria vaccinet för egna pengar, då hade jag tagit det utan tvekan!
    Nu är man lämnad att välja mellan pest och kolera... Tack för den Sverige!

    Hur tänker ni andra, som är emot vaccineringen, gällande att skydda era barn?

    Alicia

  • Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?
  • Josefina

    Jag tänkte oxå att jag var såå otroligt emot vaccinet och vägrade ge den till mina "stora" barn på 6 och 7 år eftersom det verkade så läskigt och influensan inte var så nära som den är nu MEN pgr av min minsta på 18 månader tänkte vi om och jag hade ALDRIG förlåtit mej själv om hon blivit smittad och jag inte vetat att jag personligen gjort allt för att skydda henne. Nu har jag vaccinerat mej, barnen nästa vecka i skolan och blir hon sen sjuk, då vet vi att VI i fam gjort allt vi kunnat. Även många barn i skolan tål inte vaccinet och därmed skyddar vi dem oxå då vi inte är smittbärare. Så man får ge det en tanke att man hjälper ju även de svagare som inte kan skydda sig själva.

  • medarling

    Man vill ju det bästa för sitt barn och man vill ju inte smitta det eller att han ska bli smittad! Och man HOPPAS ju att dom vet vad dom säger, när dom vill att man ska vaccinera sina barn.....

    Man måste göra det som man tror är rätt!! Denna pandemi kan vi inte göra något åt! DEN FINNS! Och jag har varit såååå emot vaccinet!! Men så tänker jag att jag måste göra vad jag kan för att skydda min älskade son, sen om det är RÄTT beslut vet jag inte.......Som min kompis sa, man måste leva i nuet och göra det som känns rätt NU....

  • Alicia 72
    meuf skrev 2009-11-06 00:01:38 följande:
    TS, vad syftar du på för andra vaccin?
    Vet tyvärr inte vad det heter (det är ju inget svenska staten skyltar med direkt...) men jag vet att andra länder som Japan, Canada, Tyskland och Schweiz köpt in ett vaccin utan squalen och kvicksilver i då de tyckte att det Pandemrix var för dåligt.
  • Alicia 72
    medarling skrev 2009-11-06 07:06:00 följande:
    Som min kompis sa, man måste leva i nuet och göra det som känns rätt NU....
    Problemet är bara att med detta vaccin så känns absolut inget av besluten rätt. Därav min frustration!

    Man kanske kan åka till Schweiz och utge sig för att vara schweizisk medborgare och ta det ofarliga vaccinet....
  • Rosa30

    Om ni är oroliga över influensan och/eller vaccinet, så läs informationen som finns om influensan här:

    www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqsByGroup____31122.aspx

    Och om de olika vaccinen här:

    www.emea.europa.eu/influenza/vaccines/home.htm

    Rent generellt kan jag säga så här: Alla vaccin innehåller mycket små mängder av otrevliga ämnen, för att de otrevliga ämnena behövs som t.ex. konserveringsmedel så inte vaccinet blir dåligt. Dessa mängder är mycket små, och tester har gjorts för att se om dessa mängder är skadliga för människor. Man har inte kunnat se någon skadlig effekt av en så liten mängd.
    Eftersom influensavaccinen framställs i hönsägg, så kan det finnas rester av äggprotein, därför ska inte äggallergiker ta vaccinet.
    Även de vacciner som ingår i det normala vaccinationsprogrammet som era barn fått på BVC innehåller konserveringsmedel.
    Sen finns det alltid risk för biverkningar, som med alla vaccin och läkemedel. Men biverkningarna av vaccinet är för det mesta betydligt lindrigare än symtomen av influensan. Så jag tänker vaccinera mig för att undvika att smitta mitt barn och andra+att jag inte själv vill ligga sjuk i infuensa

  • pepprar

    Jag misstänker att jag har fått influensa sen några dagar tillbaks och den känns verkligen jobbig. Allt hostande tar på.
    Men jag har varit så här förr, för många år sedan en par gånger och det gick bra.
    Min man och barnen har inte blivit smittade ännu. Jag har dock inte så småbarn men min yngsta räknas som känslig.
    Vi var emot vaccinet från första början.
    Kom ihåg att småbarn faktiskt hamnar på sjukhuset lite nu och då när dom är väldigt svårt förkylda, det är ju en säkerhetsåtgärd.

    Om du inte vill vaccinera så kan du se till att ge extra C-vitaminer åt barnet och dig själv det har jag gjort med mina och dom har inte blivit smittade ännu, jag slarvade med mig själv som jag ofta gör när jag skall ta hand om alla andras hälsa först. Det skulle jag rekommendera även om man vill vaccinera för att minska risken för biverkningar.

    Jag har även tillgång till en bra homeopat som har hjälpt oss tidigare några gånger då vi varit väldigt sjuka. Akutmedel fungerar enormt bra om man hittar rätt medel.
    Jag har också läst att man vid Pasteurinstitutet i Paris har visat att vid temp över 38,5 grader kan inte virus föröka sig så det kan vara ett skäl att ta det lite lugnt med febernedsättande.
    Sen kan det ju vara så att det bästa skyddet mot kommande influensor är att få influensan.

    Jag förstår att du är orolig för din dotter, många är oroliga pga av alla skriverier och media uppdaterar oron hela tiden med sina rapporter.

    Det sker väldigt många dödsfall varje år i vårt land pga. influensa och vi har ännu väldigt få fall bekräftade så det är ju något att tänka på.

    Det är i alla fall praktiskt att jag får flunsan först i vår familj för jag är så bra på att ta hand om dom andra när dom blir sjuka.

  • Starkast

    Här hemma har vi varit tvärsäkra på att avstå.
    Sen kom ett telefonsamtal ang. vårt barn i riskgrupp. Då vart det plötsligt självklart att han, men bara han, skulle ta sprutan.
    Nu kryper det som sagt närmare. Många vaccinationer har delats ut och fler drabbas av farliga komplikationer av influensan än av vaccinet. Vi har beslutat att det andra barnet ska få sin sputa också.

  • Starkast
    Alicia 72 skrev 2009-11-07 13:49:28 följande:
    Vet tyvärr inte vad det heter (det är ju inget svenska staten skyltar med direkt...) men jag vet att andra länder som Japan, Canada, Tyskland och Schweiz köpt in ett vaccin utan squalen och kvicksilver i då de tyckte att det Pandemrix var för dåligt.
    Som jag förstod det, berodde det i första hand på att vaccinet skulle nå fram en månad senare i tid. Det vaccinet kunde ju även äggallergiker ta men Sverige har inte ens köpt doser till dom.
  • Tindragull

    Jag tänker att denna influensa faktiskt är mindre dödlig än den som går varje år och den influensan har varken jag eller mina barn nånsin vaccinerat oss mot av rädsla... Varför skulle jag då göra det mot denna.
    Sjukdom är en del av livet, kroppen är skapt att klara det och att bli starkare av det. (förutsatt att man inte har andra komplikationer då)

    Visst fasen är det riktigt jobbigt om vi skulle bli sjuka... Och det är inte kul att se sina barn sjuka. Varken jag eller nån i min familj brukar få influensor så jag hoppas att om vi får denna, så får vi den lindrigt.

    Har varit för mycket om det här vaccinet som min magkänsla inte gillar så jag vill verkligen inte ta den...

Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?