som jag ser det, så är det största och mest vanliga problemet att unga föräldrar behandlas som okunniga.
det kommer alltid fram massor av människor, och ska berätta hur saker ska gå till.. saker som jag aldrig hört en äldre förälder blivit påhoppad för.
ett exempel på det är när jag ska gå igenom centrum, och det springer fram en kvinna och är hysterisk över att jag inte tagit av mitt barn overallen (detta hände mitt i vintern), för hon hade minsann två barn och visste PRECIS hur farligt det var att barnet hade så mycket kläder på sig inomhus... hon kunde dock inte precisera sig vad som var farligt med att gå passera ett centrum med ytterkläder.
i allmänhet tycker jag att unga föräldrar framställs i fruktansvärt dålig dager.. titta bara på det danska programmet "unga mödrar". där är det bara föräldrar som röker, dricker med barnet i närheten, det är deras föräldrar som tar hand om deras barn medans de är ute och roar sig, det är inte många av de som har ett eget hem eller egen inkomst.
men så är det ju inte! det är ytterst få som beter sig på det här viset, och jag vill inte bli ihopblandad med det oansvariga beteendet bara för att jag är ung förälder. men tyvärr är det så synen ser ut idag, ung=oansvarig.
jag ser även ett problem i alla antaganden, och de är många.
vanliga kommentarer när jag är ute och går är (oavsett vilken av mina tre barn jag är ute med, om jag går med bara ett barn)
"jahaa, du har fått barn vääldigt ungt" med betoning på väldigt. (fick min första son när jag var 18/pappan 17.
"då bor ni väl hemma fortfarande"
"Då får väl era föräldrar sitta barnvakt väldigt mycket"
Ständig predikan om att jag har "missat" min ungdom, och mitt liv.
när jag varit gravid har folk sagt: "men veet du vad ett barn kostar" och "det är MYCKET" mer än vad du tror, precis som att de visste vad jag trodde från början.
när jag går med flera av barnen eller att det konstateras att jag har flera barn, så kommer det ständigt kommentarer som att :" jahaa, men då är det olika pappor va?" eller "jahaa men hur har vi delat upp vårdnaden"
och det här är alltså från människor som över huvud taget inte känner mig! jag bor i en KÖPT lägenhet, tillsammans med mina tre söner som är 3år,17 mån och 3 månader, det är SAMMA pappa, vi är oerhört lyckliga, det är inte annat än roligt att vara hemma med två barn samtidigt, alla barn är planerade. vi har bara haft barnpassning när vi har varit på begravningar och när vi har varit på förlossningen.
vi har visserligen en "HEL" lön, pga att jag VALT att studera mellan föräldraledigheten istället för att jobba!
Men ramförallt är vi KÄRA så det hoppar i bröstet fortfarande!
jag är så trött på alla antaganden och fördomar från folk som inte känner mig! och jag är absolut inte det enda med dessa åsikter, då jag gått i flera förädragrupper och ung föräldragrupp!
VARFÖR DENNA RASISM MOT UNGA FÖRÄLDRAR?
Vet ej om det var detta du sökte, då jag inte är ensamstående odyl. men detta är ett STORT problem!
hoppas du hittar en bra ide till ditt arbete!