• Anonym (Stinkbomb)

Dålig andedräkt på morgonen. Vad göra?

Har börjat att få en sådan dålig andedräkt på morgonen, när jag vaknar upp. Jag brukar skoja för mig själv att jag nästan kväver mig själv.

Nu är det som så att jag har börjat att träffa en kille, som jag ibland övernattar hos. Hittills har han alltid kysst mig mot kvällen, men jag gruvar mig inför om han kommer kyssa mig på morgonen och få känna smaken och lukten av min hemska mun.

Jag vill ju att sådana kyssar ska vara underbara. Inte avbryta hans move, för att springa och dränka munnen med tandkräm, för att sedan springa tillbaka..

Vad gör man för att slippa dålig andedräkt på morgonen?

• Svar på tråden Dålig andedräkt på morgonen. Vad göra?
  • Anonym

Anonym (Stinkbomb) skrev 2009-11-06 00:46:13 följande:

Har börjat att få en sådan dålig andedräkt på morgonen, när jag vaknar upp. Jag brukar skoja för mig själv att jag nästan kväver mig själv.Nu är det som så att jag har börjat att träffa en kille, som jag ibland övernattar hos. Hittills har han alltid kysst mig mot kvällen, men jag gruvar mig inför om han kommer kyssa mig på morgonen och få känna smaken och lukten av min hemska mun. Jag vill ju att sådana kyssar ska vara underbara. Inte avbryta hans move, för att springa och dränka munnen med tandkräm, för att sedan springa tillbaka.. Vad gör man för att slippa dålig andedräkt på morgonen?
    Tandsten kan lukta illa så gå till tandläkaren. Om inte det hjälper så kan det va något med magen eller så. Men börja med tandläkaren.
  • Anonym (tjoho)

sb12 ska väl fungera i 12 timmar... har aldrig provat själv, men min svåger är nöjd!

• Anonym

Anonym (tjoho) skrev 2009-11-06 02:09:00 följande:

sb12 ska väl fungera i 12 timmar... har aldrig provat själv, men min svåger är nöjd!
    Det hjälper inte mot mycket tandsten. Det måste tandläkare eller tandhygienist ta bort.
  • Ramonas

Flux hjälper... Men som nån sa innan.. Gå till tandläkaren..

Min kille luktar inte illa längre.. Så nu får han kyssar på morgonen oxå=)

• Anonym (Stinkbomb)

Jag har faktiskt problem med tandsten! Ringde till folktandvården och lämnade mitt nummer. Så nu väntar jag bara på att dom ska ringa upp mig.

• Anonym (Tungan)

Jag har dålig morgonandedräkt och jag har ingen tandsten. Det som hjälper för mig är att skrapa tungan. Dålig lukt kommer ofta från Halitosis, dvs bakterier i munnen. Tungan är en av de platser som bakterierna gillar bäst . En del har fina rosa tungor utan beläggning, det har inte jag. Min har nästan en lite grönaktig beläggning som jag lätt skrapar bort med en tungskrapa en gång om dagen. Min man säger att sedan jag började skrapa tungan har jag inte haft dålig andedräkt en enda morgon

Lite fakta på engelska:

The most common location for mouth-related halitosis is the tongue. Large quantities of naturally-occurring bacteria are often found on the posterior dorsum of the tongue, where they are relatively undisturbed by normal activity. This part of the tongue is relatively dry and poorly cleansed, and bacterial populations can thrive on remnants of food deposits, dead epithelial cells and postnasal drip. The convoluted microbial structure of the tongue dorsum provides an ideal habitat for anaerobic bacteria, which flourish under a continually-forming tongue coating of food debris, dead cells, postnasal drip and overlying bacteria, living and dead. When left on the tongue, the anaerobic respiration of such bacteria can yield either the putrescent smell of indole, skatole, polyamines, or the "rotten egg" smell of volatile sulfur compounds (VSCs) such as hydrogen sulfide, methyl mercaptan, Allyl methyl sulfide and dimethyl sulfide.

Cleaning the tongue
    The most widely-known reason to clean the tongue is for the control of bad breath. Methods used against bad breath, such as mints, mouth sprays, mouthwash or gum, may only temporarily mask the odors created by the bacteria on the tongue, but can not cure bad breath because they do not remove the source of the bad breath. In order to prevent the production of the sulfur-containing compounds mentioned above, the bacteria on the tongue must be removed; as must the decaying food debris present on the rear areas of the tongue. Most people who clean their tongue use a tongue cleaner (tongue scraper), or a toothbrush. Ergonomic, specially designed tongue cleaners are a lot more effective (collecting and removing the bacterial coating) than toothbrushes (which merely spread the bacterial accumulations on the tongue and in the mouth)

Tungskrapor kan köpas på apoteket tror jag och du kan läsa mer om att skrapa tungan här:
    www.daligandedrakt.se/bota-dalig-andrakt/tungskrapa/

• Anonym (Stinkbomb)
    Anonym (Tungan) skrev 2009-11-06 13:08:19 följande:
    Jag har dålig morgonandedräkt och jag har ingen tandsten. Det som hjälper för mig är att skrapa tungan. Dålig lukt kommer ofta från Halitosis, dvs bakterier i munnen. Tungan är en av de platser som bakterierna gillar bäst . En del har fina rosa tungor utan beläggning, det har inte jag. Min har nästan en lite grönaktig beläggning som jag lätt skrapar bort med en tungskrapa en gång om dagen. Min man säger att sedan jag började skrapa tungan har jag inte haft dålig andedräkt en enda morgon
    Tungan är rätt fin på mig faktiskt. Jag har nu varit i kontakt med folktandvården och jag ska få komma in redan imorgon för att ev. ta bort lite tandsten.
  • Anonym (urki)

Har aldrig varit med någon varken kille eller tjej som inte haft dålig andedräkt på morgonen. Tricket är förälskelse eller blind passion...annars får du uthärda!!!!

• Anonym (F)

Drick mycket vatten innan du går och lägger dig.

Svar på tråden Dålig andedräkt på morgonen. Vad göra?