• mamma83

laktosfri mjölk till katt?

hejsan!
    har en liten fråga.
    har fått 2 små kattkillar här hemma.
    o har funderar på detta med kattmjölk. men går det lika bra med laktosfri mjölk??
    nått annat tipps på vad man kan mata kattungar med mer än kattmat. dom vill nämligen inte ha torrfoder.

kram jenny

• Svar på tråden laktosfri mjölk till katt?
  • Myran 08

Du ska undvika ge dem mjölk. Ge vatten istället. Om de inte vill ha torrfoder, kan du blöta upp maten med vatten. Jag vet att jag gav mina killar lite kokt fisk. Dock inte för ofta som jag gjorde så de blev tjocka och glada.

Hur gammal är killarna?

• mamma83

har testa o blöta torrfodret men det funkar inte så bra.
    jo jag har rädda dom eller va ska man seja. så jag tror dom e ca 8 veckor.

• skorpionen80

Vad har de fått hos uppfödaren?

Laktosfri mjölk går bra att ge ibland som "godis", men det ska inte vara istället för vatten!

Ge katten blötmat. Du kan även ge rått kött och rå äggula. Men som huvudkost (80%) ska det vara ett helfoder, antingen torrfoder eller blötmat.

• mamma83

dom har fått vanlig torrfoder. vet inte om det e ens för kattungar..

ja dom får blötmat i mindre mängder flera gånger om dagen o har även tillgång till torrfoder. dom första dagarna dom kom åt dom som om dom aldrig sett mat innan. men nu har det lugnat ner sej.

ägg gula har jag gett dom o det var rena festmaten ;)
    kan lägga upp kort på dom små undren så ni får se dom!

• Rigmor Mortis

Låt dem slippa torrfodret om de inte vill ha, ge dem blötmat istället. Laktosfri mjölk går att ge som godis ibland. Du kan även ge dem rått kött, det brukar uppskattas och lockar fram det lilla vilddjuret i dem

• Rigmor Mortis
    mamma83 skrev 2009-11-06 08:26:08 följande:
    ja :) lite köttfärs eller vad för kött? tack för tippsen!
    Köttfärs brukar vara bra att börja med, en del katter har lite svårt för att tugga rått kött om de inte är vana. Om de gillar det kan du ge i princip vad som helst, ger du svenskt kött och ser till att det har varit fruset innan du ger det Jag vet att en del uppfödare ger rått lamm i början, det är milt för magen och brukar uppskattas.
  • mamma83

fårgör en liten festmåltid hör ikväll till dom =)
    tror dom tro at dom kommit till himmelriket =)
    dom hade det inte lika bra innan!!

Svar på tråden laktosfri mjölk till katt?