• Anonym (ledsen, undrar)

Varför ingen ägglossning efter p-stav (Implanon)?

Hej,

Jag tog ut min p-stav (Implanon) i mars i år för att försöka bli gravid. Efter ett halvår utan vare sig graviditet eller mens fick jag komma till gyn. Efter ultraljud bekräftades det jag trodde, att jag inte hade haft någon ägglossning. I övrigt hade jag bra värden (och är fullt frisk, vad jag vet)..

Har några frågor:
    1. Ultraljudet visade att jag hade flera äggsäckar (heter det säckar?). På ena sidan 3 st. och på andra sidan 7. Enligt läkaren var detta "normalt, men man brukar säga att 12 är för mycket". Vad menade hon?

2. En annan läkare kom in och föreslog nån form av ÄL-igångsättande piller. Jag blev lite hoppfull men min läkare tyckte att jag skulle vänta ett halvår till först:(. Vilka piller pratade de om och hur funkar dom?

3. Jag har skyddat mig med p-piller eller p-stav av och till (mest \"till\") i ca 10 år (är 28 nu). Under de 5-6 åren med p-stav har jag inte haft någon mens. Enligt barnmorskan som satte in den senaste staven "skulle jag inte bry mig om att ta ut staven långt innan vi planerade barn. det är en myt att det tar längre tid efter p-stav". ...Stämmer det verkligen? Det känns så hemskt att jag har bombarderat min kropp med hormoner i alla år. Inte konstigt att den slår bakut nu. Eller? :(

4. Finns personer som aldrig får ägglossning, och i så fall vad beror det på?

Stort tack för era svar.

• Svar på tråden Varför ingen ägglossning efter p-stav (Implanon)?
  • Therese barnmorska

Hej,
    troligtvis är det inte p-stavarnas fel att du inte startar upp med ägglossning.
    Det som gynekologerna talar om kan vara något som heter PCO eller PCO-S. (googla!)
    De tabletterna som skulle kunna hjälpa dig heter Clomifen eller Pergotime och jag förstår inte varför du skall behöva vänta ett halvår till, ring och ifrågasätt detta!
    Lycka till,
    /Therese

Svar på tråden Varför ingen ägglossning efter p-stav (Implanon)?