• Schamponären

Ultraljud i Göteborg?

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt tredje barn, mina andra två är 9 och 7 år så det här blev lite av en chock eftersom vi försökt i flera år innan men det blev inget då. Jag trodde att jag var för gammal men vi har i alla fall bestämt oss för att vi vill ha barnet bara det är friskt. Jag är 41 år och vi tror att jag jag är i v. 6 så vi vågar inte ta ut glädjen ännu kan man säga. Men jag har läst några trådar här och det verkar som att ni gjort ultraljud tidigt i graviditeten och dessutom ska ni göra flera. Hur kommer det sig? Nu känner jag mig plötligt som en nybörjare men det var ju så länge sedan och då fick man minsann bara UL en gång per barn. Hur ska jag gå tillväga för att få denna underbara lyx tidigt och fler än en gång?

• Svar på tråden Ultraljud i Göteborg?
  • Sissi86

Jag ringde mamma mia i gbg och gjorde könsultraljud i vecka 29. Fick det även på dvd så *lillasyster* ska kunna se saig själv när hon blir större =)
    Det kostar iof med ul men det är det värt.
    Vet inte vad dom säger med tidiga ul, blir kanske ett vaginalt då eller kanske tidigast i vecka 12-13.
    Kolla med dim bm.

• Schamponären

Just ja *känner mig lite dum*, det finns ju privata alternativ nu för tiden... Tänkte inte på det... Tack för tipset!

• Fillilliam

Grattis!

Jag väntar mitt andra barn och mitt "tidiga ultraljud" gjorde jag i v 12 (har jag för mig) i samband med KUB-testet. Eftersom du är över 35 år kommer du att erbjudas detta test gratis och får då ditt ultraljud i samband med detta.

Annars erbjuds du bara ett ultraljud (rutin-ultraljud i v 18-20) så vitt jag vet. Förutsatt att allt verkar bra så klart. Tidiga vaginala ultraljud har jag kompisar som fått, men då har man av olika anledningar velat kolla att de inte fått missfall el så.

Lycka till med graviditeteten!

• marienna

Det är många MVC i Göteborgstrakten som erbjuder VUL (vaginalt ultraljud) tidigt i graviditeten, trots att det inte är privata. Vet inte hur det är för Göteborgs kommun, men både Mölndal och Mölnlycke erbjuder det. Och sen erbjuds man tidigt ultraljud på Östra i v. 12 om man vill göra KUBB-testet (blodprov v. 10). Det erbjuds alla som är över 35 år.

• Pishi

Jag går hos Barnmorskegruppen. Det är som vilken MVC som helst fast med mer och bättre utrustningar.
    Jag fick göra UL i samband med min inskrivning. Sedan ville jag göra KUB test (jag är 33) och för det fick jag betala. Då gör man ett till UL som är mycket längre än den första. Det första vid inskrivningen är gratis.
    Sedan så finns rutin UL kring v. 18-20 också.

Kontakta dem på Barnmorskegruppen. De svarar alltid på telefon också under dagtid. Vid förra graviditeten var det mitt största bekymmer; just att få tag på dem på MVC:t. Varken växeln eller min egna BM svarade på tel.
    Nu min nya BM svarar både på tel och på mejl samma dag. Det känns mycket tryggare och jag känner mer tillit för dem.

Lycka till!

Svar på tråden Ultraljud i Göteborg?