• MissSummer

Kan man göra någon variant på köttfärssås om man varken har tomatpuré eller grädde?

Går det att göra någon variant av köttfärssås om man varken har krossade tomater, tomatpuré grädde eller creme fraiche hemma?
    Jag har bara vanliga tomater och röd mjölk, men det kanske går att slänga ihop något i alla fall?

Jag är helt usel på maträtter så vore tacksam för hjälp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 09:48
    Givetvis har jag mer saker hemma än tomater och röd mjölk, men det är det enda jag kan komma på som man kan slänga ner!

• Svar på tråden Kan man göra någon variant på köttfärssås om man varken har tomatpuré eller grädde?
  • Underbara ungar

Istället för puré, krossade tomater etc så kan du ha i lite ketchup och vatten. Sen låter du det koka ner så såsen inte blir så "simmig".

Röd mjölk går bra ha i, blanda ihop det med lite vetemjöl till en redning så blir det bra.

Lycka till!

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • Stårschan

Sket köttfärsen, pudra över vetemjöl och häll på några deciliter buljong, så får du en krämig och smaskig sås.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Saarraa

Precis som Underbara ungar skriver :) Så gör jag alltid min köttfärssås, har aldrig tomatpuré eller krossade tomater.. :)

• xMALINx

Finhacka tomaterna och gör såsen på mjölk.. Funkar alldeles utmärkt!
    Jag brukar aldrig ha någon mjölk eller grädde i öht utan kör bara tomater (eller krossade tomater om jag är lat ), lök, paprika, ibland rivna morötter och buljong. Vet inte om "min" köttfärsås kan kallas för sås direkt men god är den iaf!

• Anatha

Har du vanliga tomater kan du hacka i dem och ha i vatten och builjongtärning som skrevs ovan. Du kan också köra tomaterna i mixern för att få dem mer såsiga. Min sambo gör en jättegod köttfärssås på typ bara köttfärs, lök, buljong och soya. Det är en lite torrare varient men god.

• maximum

Kan även göra med krossad ananas och curry, rödlök, majs mm.

• Saarraa
    maximum skrev 2009-11-06 09:56:07 följande:
    Kan även göra med krossad ananas och curry, rödlök, majs mm.
    Curry och majs brukar jag ha i min köttfärssås.. Man kan tro att curry itne ska passa, men det blir sjukt gott :)
  • hannis

Jag har aldrig grädde i köttfärssås och har du färska tomater hemma så blir såsen utmärkt!

Gör så här:

Koka upp vatten. Häll vattnet över tomaterna och låt stå en stund. Skala tomaterna och hacka dem sedan.

Hacka lök och vitlök. Stek i olivolja. Bryn köttfärsen. Häll över tomaterna. Tillsätt fond tex kalvfond eller en buljongtärning, färska örter (Persilja, basilika, timjan), salt och svartpeppar och gärna en skvätt rödvin. Kanske också lite chilisås om du har. Låta koka 15-20 minuter.

Servera med pasta och parmesanost.

• maximum
    Saarraa skrev 2009-11-06 10:01:02 följande:
    Curry och majs brukar jag ha i min köttfärssås.. Man kan tro att curry itne ska passa, men det blir sjukt gott :)
    Ja verkligen. en "exotisk" köttfärsås med kokt potatis mmm
  • Anatha
    hannis skrev 2009-11-06 10:04:31 följande:
    Gör så här:Koka upp vatten. Häll vattnet över tomaterna och låt stå en stund. Skala tomaterna och hacka dem sedan.
    Det blir bäst om man gör som ovan men man måste inte skala dem om man känner att det är för jobbigt.
  • såffan

jag brukar bara steka köttfärsen krydda tillsammans med lök och vitlök, sen hälla på lite mjölk röra i ketchup, buljong och smaka av

• Maria84

Använder inget av det till min köttfärssås..

Steker lök, sen i med köttfärsen, pudra på mjöl och sen vatten. I med lite ketchup och soja, krydda.. klart. Visst kan man ha i lite mjölk, matlagninggrädde om man vill och byta ut lite vatten.

• jenny b

jag brukar göra en lite annorlunda köttfärsås så här

bryn färsen, hacka ner en röd paprika & lite färska champinjoner, låt brynas upp... rör i paprika/chili creme fraiche,koka upp, red upp den & smaksätt med lite sambal olek & lite salt & peppar. servera med pasta & lite riven ost.... ( och som grönska gör sig riven morot till)

Svar på tråden Kan man göra någon variant på köttfärssås om man varken har tomatpuré eller grädde?