• camilla1979

Högprsterande PCO tjej med nyligen startad LCHF Diet.

Så här kan en vanlig vecka i Camillas liv se ut:

Måndag: Spinning 45 minuter innan jobbet, oftast också BodyPump på kvällen 60 min

Tisdag: Bodypump 60 minuter

Onsdag: Vilodag eller en rask promenad

Torsdag: BodyCombat 60 minuter

Fredag: 45 minuter intensiv spinning innan jobbet och Body Pump 60minuter efter jobbet

Lördag: Tuff Cyklistspinning 60 minuter

Söndag: 45minuter Spinning + BodyCombat 60minuter

Samtliga av passen köra jag efter pulsklocka och försöker ligga på så hög frekvens som det är möjligt. På boduPump passen har jag mycket tunga vikter på både ben och överkropp.

(Upplever inte att det finns någon information alls om kvinnor med PCO som är "normalviktiga" eller tränar hårt. Fungerar LCHF även för oss eller vad rekomenderas? kan kroppen dras runt på enbart fett? Annika skriver att träning inte är nödvändig vid LCHF och även andra experter jag läst om) Blir väldigt fundersam om man kollat något samband över huvudtaget mellan LCHF och träning?

Har dock sedan i Tisdags smugit igång med LCHF dieten. Detta går emot allt vad jag tidigare trott på och mot allt mitt bättre vetande men jag är villig att prova allt.
    (Har knappt ätit fett över huvud taget och tänkte att det kanske är felet)
    Har pratat med andra kvinnor inne på Familjeliv som rådit mig i egenskap av PCO kvinna att testa LCHF (Tusen tack för alla råd) man säger att det är bra både för fertiliteten samt för insulinnivån . Vad jag däremot undrar över är hur jag skall kunna träna på denna nivån (tex Vasalopp och liknande) helt utan kolhydrater. Förra gången tröck jag i mig "Elektrolyter från Enervit" (Rena kolhydrater) under Vättern och Vasaloppet, vart skall jag nu ta energin ifrån?? Min puls var uppe i 90% av maxpuls i morsse på spinningen och jag kännde mig kraftlös,så jag oroas över hur det skall bli, Instruktören är dessutom läkare och totalt "Idiotförklarade" Annika (grundaren till LCHF) blir lite orolig då jag absolut inte vill göra något som inte är bra för min hälsa!!
    Kan man tänka sig att jag kan köra LCHF i början tills jag uppnåg önskat resultat med kropen och sedan smyga in på en strikt GI kost istället med fibrer och långsamma kolhydrater eller hur bör det ypperligt se ut för min del?
    Även jag har en blogg där jag berättar om hur det är att vara kvinna med PCO och som tränar på en hög nivå, du finner den på
    millprill.blogspot.com/

Tacksam för alla era råd =)
    Camilla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 21:19
    fått nog av detta korruperade samhälle...
    Att jag nu läst en tjock bok om kost och vad kolhydraterna har för inverkan på kroppen blir jag så TRÖTT då man på TV4s förkväll testade Andreas Estetches "kondition" på en testcykel och sedan en koll av kollestrol och liknande, sedan har denna "näringsexpert" ett par "expertutlåtanden" att leverera. Jo han utesluter nämligen kolhydrater i perioder och det är ju inte alls bra (hävdar hon), kroppen äter då på proteinet och man förlorar muskel massa??? VA.... Har precis lärt mig tvärt om, en viss förvirring uppstår!!bevis på bevis stärker nu den nya kosten som bevisligen funferar på mäniskor i hela Sverige (ja hela världen) snart har dom slut på argument och jag längtar dit... Att perssoner i VD possition för kännda "margarin märken"(utan att nämna något (B...L tex) även sitter i läkemedelsstyrelsen verkar gå den granskande media förbi, det är djupt tragiskt, när ska dom sluta lura folk??
    Vad tänker ni om detta
    millprill.blogspot.com/

• Svar på tråden Högprsterande PCO tjej med nyligen startad LCHF Diet.
  • LiselottePCOS

Camilla1979 : vilken bra idé och tråd för er som tränar!
    Har du läst Fredrik Paulun bok vitminsning utan motion, även om om du motionerar som man bör, du är ett föredömme. Paulun kanske du känner till sedan förr han är intressad av både kost, GI, och motion för helheten vad det gäller kroppen. Han har vart med på tv i samma program som Taiton, har hjärnsläpp och kommer inte på vad programmet hette. jooo just ja nu kom namnet, Toppform.
    Paulun tillåter kolydrater av rätt sort vid träning etc.

Kanske är det mer fettsorterna du behöver fokusera på som fett från kokos, nötter avokado, oljor och fisk? sägs att man inte blir fet på de fetterna.

Lycka till nu och hoppas du hittar koden till det som just din kropp behöver. Foikusera på att behålal det som du redan gör som är bra, inge förbud det tycker inte "hjärnan" om och lägg till ny heter som är nyttiga så försvinner kanske det som du tycker är dåligt utan att förbjuda dig själv.

Kikar säkert in då och då för att se hur det går för dig.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• LiselottePCOS

Camilla 1979: det går ej kommetera i din blogg utan att vara medlem tyvärr. jag försökte.

Du är aboslut inte tjock, häng inte upp dig på BMI. Troligen har du bra muskelmassa och tungt skelett. Det är vanligare med tungt och tät skeltt vid PCOS vuilket kommer av de extra manliga homonerna. Ska förska hitta bild på mig själv till min blogg så kan du kika där sedan, har inga förskare bilder i helfigur, tyvärr.

Du är ett föredömme för oss otränade med PCOS önskar jag hade 10 % av din motivation. Du har träningsglädjen.

/Liselotte

• camilla1979

Tusen tack för dina kommentarer Liselotte och för att du berättade att det inte gick att kommentera på min blogg.. Som jag nämnde tidigare är jag helt "ny" på detta med bloggning men det känns som att det är nödvändigt då jag tror att det finns så pass många fler som jag där ute (kanske kan man hjälpa/ inspirera andra PCO-S tjejer)
    Nu skall dock problemet vara åtgärdat och jag hoppas det går att kommentera mins inlägg ( är ju alltid roligare om man ser att det finns ett intresse) =)

Absolut känner jag till Fredrik Paulun. Har ätit många av hans produkter tidigare och han har varit en stor förebild under lång tid. Känns dock som att han i samband med just LCHF inte känns aktuell (För mycket kolhydrater)
    Har eventuella planer på att smyga in lite ångasamma kohydrater längre fram och då kan det ju rentav fungera bra med GI.
    Däremot har ju många av er skrivit om just fertilitet och LCHF för oss PCO-S kvinnor. Är det lika bra att gå på GI som LCHF för fertiliteten för en PCO tjej?
    (Inte för att vi försöker få barn nu men om ett tag kanske)

Läs mer om mina LCHF bak och matlagning på min blogg (kommentera gärna om det går) *skratt*

• camilla1979

Tusen tack för dina kommentarer Liselotte och för att du berättade att det inte gick att kommentera på min blogg.. Som jag nämnde tidigare är jag helt "ny" på detta med bloggning men det känns som att det är nödvändigt då jag tror att det finns så pass många fler som jag där ute (kanske kan man hjälpa/ inspirera andra PCO-S tjejer)
    Nu skall dock problemet vara åtgärdat och jag hoppas det går att kommentera mins inlägg ( är ju alltid roligare om man ser att det finns ett intresse) =)

Absolut känner jag till Fredrik Paulun. Har ätit många av hans produkter tidigare och han har varit en stor förebild under lång tid. Känns dock som att han i samband med just LCHF inte känns aktuell (För mycket kolhydrater)
    Har eventuella planer på att smyga in lite ångasamma kohydrater längre fram och då kan det ju rentav fungera bra med GI.
    Däremot har ju många av er skrivit om just fertilitet och LCHF för oss PCO-S kvinnor. Är det lika bra att gå på GI som LCHF för fertiliteten för en PCO tjej?

Läs mer om mina LCHF bak och matlagning på min blogg (kommentera gärna om det går) *skratt*

• camilla1979

• camilla1979

• camilla1979

• Pikapika

Hej!
    Nu är ju jag ingen expert, men eftersom du tränar så mycket som du gör och fram till nu, om jag förstått dig rätt, varit "fettskrämd" kanske det viktigaste för dig, i första hand, är att få i dig ordentligt med animaliskt fett och sedan, kanske sänka ditt kolhydratintag en aning och se vad som händer. Kanske räcker det för att "få igång" kroppen?!

• Missne

Som jag förstått av Annika Dahlgren så har hon sagt att man klarar normal träning på bara fett, men att man vid tex vasaloppet eller vätternrundan behöver kolhydrater. De loppen är ju bara några dagar per år så kör man LCHF däremellan så borde det ju funka. Tror också att det är viktigast att vara strikt LCHFare i början (några veckor) så att kroppen hinner ställa om sig till fettförbränning, sen kan man nog smyga in lite långsamma kolhydrater. Lycka till

Svar på tråden Högprsterande PCO tjej med nyligen startad LCHF Diet.