• hemliga ängeln

Krydda älgfärs? (färsbiffar)

Hur kryddar ni älgfärsen om ni ska göra älgfärsbiffar?

Läste ett recept på recept.nu som har grädde i "smeten" och ströbröd utanpå, men hur gör ni erafärsbiffar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 10:45
    Mina älgfärsbiffar gjorde jag till slut på salt, svartpeppar och vispgrädde. Blev supergoda med potatis och hemgjord svampsås samt lingonsylt

Tack alla för era svar (en vecka senare).

• Svar på tråden Krydda älgfärs? (färsbiffar)
  • Mysanochmimer

Jag använder älgkött på samma sätt som nötkött.
    Kan tänkas att jag använder mer grädde iofs, älgkött är juh magrare än nöt..

Men receptet som du pratar om låter som wallenbergare, och det är juh alltid kanongott med hemlagat potatismos, ärtor, gräddsås och rårörda lingon *mmmm*

• Pojkmamma

Jag brukat ha i lite fläskfärs så det inte blir så torrt. Ca 1/4 - 1/3 av älgfärsens mängd.

• hally

Jag har testat flera recept med älgfärs och detta tycker vi är godast:

500 g älgfärs
    1 kruka timjan (ibland anv jag vanlig torkad på burk istället)
    1 ägg
    2 tsk dijonsenap
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar

Supergott med coleslaw till!

• skogstjejen19

Jag har alltid smör och grädde i biffarna/köttbullarna och använder kokt riven/mosad potatis istället för ströbröd, sen har jag i ett ägg.
    Älgfärs är ju väldigt magert, så om man inte har i extra fett kommer dom vara väldigt tråkiga

• hally

Jag tycker tvärtom att älgfärsen är godast och vill inte ha i annan blandfärs eller grädde. Däremot steker jag dem i riktigt smör och har naturligtvis sås eller coleslaw eller liknande till.

• Maria K

Jag brukar inte blanda ut älgfärs med någon "köpefärs" då den mister sin smak då.

Kan tänka mig att om det är wallenbergare du ska göra så är det gott med lite grädde i. Annars kryddar jag ofta med olika pepparsorter för att få smak, typ grön, svart och rosepeppar i blandning och sedan ta upp nån av dem i en sås till biffarna.

• mosterYster

Man kan inte göra wallenbergare av älgfärs. Wallenbergare görs ALLTID av kalvfärs.

• Mysanochmimer
    mosterYster skrev 2009-11-06 15:58:19 följande:
    Man kan inte göra wallenbergare av älgfärs. Wallenbergare görs ALLTID av kalvfärs.
    Det kan du visst det.
    Färdiga wallenbergare som säljs innehåller ofta gälskfärs och kalvfärs.

Men dom flesta som gör wallenbergare av annat kött kallar dom då; älgwallenbergare, hjortwallenbergare, gåswallenbergare osv osv osv
  • mosterYster

men wallenbergare är kalvfärs, ströbröd, grädde, kryddor osv.

Du kan inte mala grönsaker, rulla och steka och sedan kalla det köttbullar bara för att de är runda och stekta... Nu vet inte jag om namnet är patentskyddat, men det är väl skitsamma. Det enda kött som är i wallenbergare är kalv.

Om man säger älgwallenbergare så menar man ju i princip att det är älgkött som tillagats efter wallenbergare-recept.

• Mysanochmimer

Ja, har aldrig förnekat att originalreceptet på wallenbergare är kalvfärs, grädde, äggula, salt, vitpeppar och att man sen vänder dom i ströbröd, men idag finns det flera varianter på wallenbergare där du byter ut köttet.

Nej, självklart kallar jag inte malda, rullade, stekta grönsaker för köttbullar, men tycker inte att det är riktigt samma sak heller.

• mosterYster
    Mysanochmimer skrev 2009-11-06 18:27:27 följande:
    Ja, har aldrig förnekat att originalreceptet på wallenbergare är kalvfärs, grädde, äggula, salt, vitpeppar och att man sen vänder dom i ströbröd, men idag finns det flera varianter på wallenbergare där du byter ut köttet. Nej, självklart kallar jag inte malda, rullade, stekta grönsaker för köttbullar, men tycker inte att det är riktigt samma sak heller.
    På sätt och vis är det samma sak, du byter ut huvudingrediensen men kallar maträtten för samma sak.

Som jag sa, kallar du det älgwallenbergare så invänder jag inte, men att säga att man ska göra wallenbergare av älgfärs, det går inte.
  • Amrit

Kryddar med salt, peppar och har finhackad fräst lök i. Blandar det med ströbröd som är uppblött i mjölk och ett ägg. Godast så tycker jag för då smakar det älgfärs!

• Mysanochmimer
    mosterYster skrev 2009-11-07 12:41:48 följande:
    På sätt och vis är det samma sak, du byter ut huvudingrediensen men kallar maträtten för samma sak.Som jag sa, kallar du det älgwallenbergare så invänder jag inte, men att säga att man ska göra wallenbergare av älgfärs, det går inte.
    Då kan vi i slutändan konstatera att vi har olika åsikter i frågan och önska varandra en fortsatt trevlig kväll
  • mosterYster
    Mysanochmimer skrev 2009-11-07 21:03:18 följande:
    Då kan vi i slutändan konstatera att vi har olika åsikter i frågan och önska varandra en fortsatt trevlig kväll
    Absolut. Så resonerar jag också.

Men jag förstår fortfarande inte hur man kan byta ut huvudingrediensen och anse att det är samma maträtt...
  • Massaälgifrysen

Nu förhåller ju det sig på det sättet att även även älgar får kalvar, dvs älgkalvar. Således, det är "mjällheten" i köttet från ett ungt djur som man vill åt.

Sedan blir jag lite rädd för fyrkantigheten ovan. Tur att inte alla resonerar på samma sätt, då hade vår mat inte utvecklats nämnvärt!

Svar på tråden Krydda älgfärs? (färsbiffar)