Någon som tagit bort äggstock och fått biverkningar?
Hittade denna artikel på DN idag och blev lite orolig då jag själv för 3 veckor sedan tagit bort min vänstra äggstock.
Har någon här fått problem efter en sån operation?
Ni kan läsa artikeln på denna länk
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=463403&previousRenderType=1
---------------------------------------------------------------------------
Kritik mot att äggstockar opereras bort i onödan
Sjukvården har fått kritik för att i onödan ta bort äggstockar på kvinnor, trots att det kan ge svåra biverkningar.
Fakta
? Äggstockscancer
I våras fick Janeth Myrén veta att hon inte längre hade kvar vänster äggstock. Den hade tagits bort vid en operation några år tidigare. Då fick hon också förklaringen till varför hon mått så dåligt.
För några år sedan uppmärksammades att vissa kvinnokliniker gjorde onormalt många operationer där kvinnornas äggstockar opererades bort. Syftet var att minska cancerrisken. Men de som förlorar sina friska organ får ofta svåra biverkningar. Informationen från läkarkåren har också varit dålig, menar många. Detta förnekas av läkarna själva.
- Som regel ska inte friska organ tas bort. Det är ett tankefel och inte minst med tanke på dagens rön som säger att ett borttagande kan påverka livskvaliteten. Vi rekommenderar inte det, säger Bo Lindblom, chef för hälso- och sjukvårdsavdelningen på Socialstyrelsen.
Sedan frågan uppmärksammats har det skett en minskning av antalet operationer. Allt fler kvinnor behåller numera sina äggstockar.
- Det har skett en halvering de senaste två åren. De sjukhus som avvek gör färre operationer, säger Mats Löfgren, ansvarig för det nationella operationsregistret i Umeå till DN.
Än har inte landets landsting tagit del av den nya statistiken. Därför vill inte Löfgren peka ut förändringen för enskilda kliniker. Men det finns fortfarande stora variationer mellan klinikerna.
DN har träffat Janeth Myrén, en av flera kvinnor som anser sig ha fallit offer för operationshysterin.
- Efter fyra år fick jag veta varför jag mått så dåligt. De tog min äggstock utan att jag fick veta det, säger hon.
Janeth Myrén vaknade upp på Centralsjukhuset i Karlstad den 25 augusti 2001. Det var dagen efter att hon hade fött dottern Patricia. Hon hade gått över tiden med två veckor och tre dagar när förlossningen sattes i gång. Värkarna var svaga och sjukvårdspersonalen tvingades dra ut barnet med sugklocka.
Janeth drabbades av blödningar. Hon opererades och hennes livmoder togs bort. Enligt Janeth Myrén fick hon aldrig veta att läkarna också hade skurit bort vänster äggstock. Hon var 36 år gammal när ingreppet skedde.
Den 11 maj i år genomgick hon en ny operation.
- Mina tarmar hade vuxit samman. När läkaren opererat mig sa han att han inte hittade vänster äggstock. Jag frågade varför jag inte fått veta något om äggstocken. Sjukvårdspersonalen tyckte att jag skulle vara tacksam. Jag hade ju fem barn och i Sverige är det väldigt många, sa de.
I dag lider Janeth Myrén av svåra biverkningar och klimakteriebesvär.
- Jag känner ingen lukt eller smak och jag är torr i munnen. Dessutom kan jag inte ha något sexliv eftersom jag är torr i slidan. Det är inget värdigt liv.
Hon har dessutom ständig värk i magen, lider av svettningar och har fått hjärtklappning.
- Jag är mycket arg över att jag inte fick veta vad läkarna gjorde.
Bo von Schoult är professor i gynekologi vid Karolinska universitetssjukhuset. Han säger att testosteronet som äggstockarna producerar har effekter på kvinnors hälsa - bland annat sexlusten.
- Det är ingen tvekan om att testosteronet har inverkan på många funktioner som muskelstyrka och allmän ork. Det har också psykologiska effekter.
Tas äggstockarna bort före 50 års ålder inleds klimakteriet. Mellan 50 och 55 års ålder är det diskutabelt vilken mängd testosteron som utsöndras. Det är inte forskarna eniga om.
Ulrika Nilsson är forskare i idé- och lärdomshistoria vid Centrum för genusstudier i Stockholm. För två år sedan skrev hon avhandlingen "Kampen om Kvinnan" som handlade om synen på kvinnan inom gynekologin mellan 1860 och 1925. Hon hävdar att det finns stora likheter mellan dåtidens synsätt och dagens.
- Jag vet att man har använt kvinnor som experiment. Det är en tradition att operera mycket på kvinnor och den finns kvar i dag. Samma synsätt på män vore otänkbart, säger hon.
Mikael Bondesson