• Anonym (Undrar..)

Akut stressreaktion, PTSD

Har idag varit och pratat med en psykologisjuksköterska, blev ett långt samtal..!

Har blivit utsatt för övergrepp, och mått/mår otroligt dåligt över detta.
    Mardrömmar,gråtattacker,hjärtklappning,ingen matlust,ont i magen,känns som något håller på att" äta upp mig inombords"

Känner att jag behöver verkligen bli sjukskriven åtminstone ett par veckor för att kunna "samla" mig.. detta tyckte sjuksköterskan också som jag pratade med idag, och bokade in en läkartid åt mig på måndag.

Frågan är: tror ni att man kan få bli sjukskriven åtminstone 4-5 veckor pga detta?
    ( tänkte att det måste finnas fler här på familjeliv med akut krisreaktion..)

Som det är nu klarar jag inte av att gå till jobbet helt enkelt.

• Svar på tråden Akut stressreaktion, PTSD
  • Anonym

Anonym (Undrar..) skrev 2009-11-06 11:55:26 följande:

Har idag varit och pratat med en psykologisjuksköterska, blev ett långt samtal..!Har blivit utsatt för övergrepp, och mått/mår otroligt dåligt över detta.Mardrömmar,gråtattacker,hjärtklappning,ingen matlust,ont i magen,känns som något håller på att" äta upp mig inombords"Känner att jag behöver verkligen bli sjukskriven åtminstone ett par veckor för att kunna "samla" mig.. detta tyckte sjuksköterskan också som jag pratade med idag, och bokade in en läkartid åt mig på måndag.Frågan är: tror ni att man kan få bli sjukskriven åtminstone 4-5 veckor pga detta?( tänkte att det måste finnas fler här på familjeliv med akut krisreaktion..)Som det är nu klarar jag inte av att gå till jobbet helt enkelt.
    Jag var sjukskriven 2 veckor pga av akut kris. Men det var ca 10 år sen, och FK var "snällare" på den tiden.
    Det är säkert inga problem att bli sjukskriven av läkaren, men det är FK som avgör om du får pengar för det eller inte.

Hoppas du mår bättre snart! Kram
  • Anonym

Jag känner folk som är långstidssjukskrivna pga depression och liknande, så att få 4-5 veckor i ditt fall lär inte bli några problem. Detta med försäkringskassans nya regler är överdrivet. Korta sjukskrivningar är i regel lätta att få när man har giltiga skäl.

• Anonym

Jag känner folk som är långstidssjukskrivna pga depression och liknande, så att få 4-5 veckor i ditt fall lär inte bli några problem. Detta med försäkringskassans nya regler är överdrivet. Korta sjukskrivningar är i regel lätta att få när man har giltiga skäl.

• Anonym (Undrar..)

Ok tack för svaren, man blir ju lite orolig att man ska stå utan pengar också :(

Har hört talas om detta med försäkringskassan, har själv inte varit sjukskriven på många år (och då var det pga graviditetsbesvär)

Men som sagt mår riktigt uselt och klarar helt enkelt inte av att jobba just nu.
    Så ville bara veta om det kommer bli svårt? Till och med sköterskan rekommendera att jag skulle sjukskriva mig så att jag får tid att bearbeta detta.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-06 12:03:48 följande:
    Njae, dom nya reglerna säger följande:

PSTD:

"Arbete har vanligen positiv effekt på symtombilden och sjukskrivning bör så långt som möjligt undvikas. Arbetsförmågan kan periodvis vara nedsatt."

Akut stressreaktion:

"Arbete har normalt positiv effekt och sjukskrivning bör så långt möjligt undvikas. Arbetsförmågan kan vara helt eller delvis nedsatt i 2-4 veckor"

Förstagångsdepression:

"Lindrig förstagångsdepression kräver ofta inte sjukskrivning"

Stress-/krisreaktion:

Individer med lättare stress- eller krisreaktioner har vanligen inte nedsatt arbetsförmåga.
    För individer med risk för allvarliga tillstånd, med påtagliga sömnstörningar och viss kognitiv svikt, kan sjukskrivning, 2-6 veckor, gärna på deltid, övervägas. Sjukskrivning ska ske med tät uppföljning och adekvat behandling.

www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod/recidiverandedepression
  • Anonym

Anonym (Undrar..) skrev 2009-11-06 12:10:00 följande:

Ok tack för svaren, man blir ju lite orolig att man ska stå utan pengar också :(Har hört talas om detta med försäkringskassan, har själv inte varit sjukskriven på många år (och då var det pga graviditetsbesvär)Men som sagt mår riktigt uselt och klarar helt enkelt inte av att jobba just nu.Så ville bara veta om det kommer bli svårt? Till och med sköterskan rekommendera att jag skulle sjukskriva mig så att jag får tid att bearbeta detta.
    Som sagt, det är nog inga problem att få en sjukskrivning, utan problemet ligger hos FK.
    Men så länge sjukintyget följer rekommendationerna, så borde det inte vara några störra bekymmer.
  • Anonym (Undrar..)

Ok, kan tillägga att övergreppen skett på just mitt arbete..
    Därav jag har svårt att arbeta just nu, utredning pågår..

Om det kan ha någon betydelse.

• Anonym

Anonym (Undrar..) skrev 2009-11-06 12:16:07 följande:

Ok, kan tillägga att övergreppen skett på just mitt arbete..Därav jag har svårt att arbeta just nu, utredning pågår.. Om det kan ha någon betydelse.
    Det kan säkert ha betydelse inledningsvis, men efter tre månaders sjukskrivning måste man söka nytt arbete
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-06 12:12:43 följande:
    Njae, dom nya reglerna säger följande: PSTD: "Arbete har vanligen positiv effekt på symtombilden och sjukskrivning bör så långt som möjligt undvikas. Arbetsförmågan kan periodvis vara nedsatt." Akut stressreaktion: "Arbete har normalt positiv effekt och sjukskrivning bör så långt möjligt undvikas. Arbetsförmågan kan vara helt eller delvis nedsatt i 2-4 veckor" Förstagångsdepression: "Lindrig förstagångsdepression kräver ofta inte sjukskrivning" Stress-/krisreaktion: Individer med lättare stress- eller krisreaktioner har vanligen inte nedsatt arbetsförmåga. För individer med risk för allvarliga tillstånd, med påtagliga sömnstörningar och viss kognitiv svikt, kan sjukskrivning, 2-6 veckor, gärna på deltid, övervägas. Sjukskrivning ska ske med tät uppföljning och adekvat behandling. www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakrings...
    Hennes symptom klassas knappast som lindrig krisreaktion så ser fortfarande inte att det är ett problem.
  • Anonym (Undrar..)

Ok, det kanske jag överväger stort att göra också.
    Jag är nöjd om jag kanske kunde få fram till jul åtminstone, för detta stressar ju upp en också utöver allt det andra.

Känner att jag måste få tid att dels bearbeta detta och dels bestämma hur jag ska göra i framtiden, kan ju inte gå till jobbet med plötsliga gråtattacker, magont, sömnbesvär etc.

• Anonym (Undrar..)

Var hos läkare, och egentligen skulle ju "psykiatrisjuksköterskan" ha pratat med läkaren innan jag kom,
    men läkaren sa att hon tyvärr ej haft tid, så fick dra upp hela historien igen, vilket givetvis var mkt jobbigt...= många tårar.. :(

Kände mig riktigt dum, men hon föreslog 4 veckors sjukskrivning/heltid, och undrade om hon fick ta med allt jag berättat i journalen?( Och skicka intyget till mig, då hon ville formulera det så bra som möjligt)

Enligt henne har Fk blivit jättehårda ang "sådana besvär" och det var anlednigen till att hon undra om jag kunde gå med på att hon skrev allt i min journal ifall om att hon var tvungen att skicka in kompletterande uppgifter för att jag ska få rätt att få vara sjukskriven..

Jag måste ju säga att jag har ingen direkt erfarenhet av att vara sjukskriven, då jag enbart varit det en enda gång förut pga, foglossning med tredje barnet.

Men kan ju ärligt säga att detta känns 100 gånger värre...lätt!

• Anonym (Undrar..)

Det jag egentligen vill veta är väl om det finns fler här som varit i samma situation, och har ni fått avslag på sjukskrivning? (från fk då?)

Svar på tråden Akut stressreaktion, PTSD