• Angels

LAS? När blir man tillsvidareanställd?

Detta läste jag i LAS: Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i
    sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än
    två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

Så, om jag jobbat som timanställd i 3 år, gäller detta då? Eller måste jag jobba 5 år, eller gäller inte detta timanställda?

• Svar på tråden LAS? När blir man tillsvidareanställd?
  • Mirilla

Du ska ha kommit upp i ca 750 Lasdagar (Kommer inte ihåg exakt antalet dagar, men det ligger däromkring). Du får 1 lasdag /arbetad dag så hur lång tid det tar innan du blir LASAD beror på hur mycket du jobbar. Har för mig att det är skrivet som heltid. DVS har du jobbat 100% måste du jobba i 2 år för att bli lasad annars tar det längre tid.
    Kolla upp med de som har hand om lönerna på ditt jobb och ta reda på hur många lasdagar du har. Det kan dock inte gå för lång tid emellan. HAr du haft ett uppehåll en längre tid börjar det om.

Hoppas att det var rätt skrivet. På mitt jobb räknar vi nästan aldrig år utan hur många dagar man jobbat.

• Angels

Okej, tack för ditt svar.

På mitt förra jobb, räknade de 3000 timmar. Sen om det stämmer med LAS vet jag inte.

• Mirilla

Aldrig hört talas om att man räknar timmar, men det är väl olika.

• Angels
    Mirilla skrev 2009-11-06 14:02:38 följande:
    Aldrig hört talas om att man räknar timmar, men det är väl olika.
    Förmodligen
  • JBK1

720 dagar ska vi komma upp i innan vi blir lasade. så 2 av 5 år ska vi ha jobbat.

• Angels
    JBK1 skrev 2009-11-07 12:09:10 följande:
    720 dagar ska vi komma upp i innan vi blir lasade. så 2 av 5 år ska vi ha jobbat.
    Okej, så om du jobbar år 1 och 2 av 5 år, så är du "fast" anställd sen? Du måste inte vänta i 5 år?
  • Angels
    VärldensbästaH skrev 2009-11-07 14:08:15 följande:
    Timanställd...? står det så i ditt anställningsbevis?
    Ja
  • VärldensbästaH
    Angels skrev 2009-11-07 15:16:00 följande:
    Ja
    Jag undrar eftersom det enligt LAS inte finns någon anställningsform som heter så... Men i vilket fall, hör med ditt fack om du är osäker på hur du ska räkna åren.
  • AMV

Bara som ett tillägg: LAS kan avtalas bort genom kollektivavtal. Så det kan mycket väl finnas anställningsformer som inte står där eller som inte ger rätt till tillsvidareanställning. Som sagt , kolla med ditt fackförbund.

VärldensbästaH skrev 2009-11-07 15:42:30 följande:
    Jag undrar eftersom det enligt LAS inte finns någon anställningsform som heter så... Men i vilket fall, hör med ditt fack om du är osäker på hur du ska räkna åren.
  • Toppluva

Blir du erbjuden ett tidsbestämt vikariat på en månad lr mer se då till att du får månadsanställning!
    När du är månadsanställd räknas alla dagar i månaden som LAS-dagar oavsett antal dagar du har jobbat. Är du timanställd får du bara en LAS-dag för varje arbetad dag.
    Ring Kommunens Växel och be att få prata med nån på LAS-registret, där kan de ge dej besked på hur många LAS-dagar du har för tillfället.

Svar på tråden LAS? När blir man tillsvidareanställd?