• Pettis

Blod i urin

Jag är gravid i v 27 och under veckan har jag haft ont där nere, svårt att förklara men vid livmodertappen ungefär. Har haft lite småvärkar under dagarna men inte så farliga. Jag har försökt att ringa min bm som är omöjlig och få tag i.

idag åkte jag till vårdcentralen och lämnade ett urinprov och jag hade blod i urinet, de bad mig dricka c-vitamin under helgen och återkomma om jag fick mer ont. Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar för jag fick verkligen inga på vårdcentralen, hon var mest stressad och fråga när jag hade mens sist.

• Svar på tråden Blod i urin
  • zara83

Hej. Jag har själv oxå fått svar att jag har spår av blod i urinen, men det är tydligen vanligt när man är gravid fattade jag det som. Är iaf ingen som gjort något åt det. Så då borde det ju inte vara någon fara.

• Pettis

Tack för ditt svar! då kan jag känna mig lite lugnare :)

• tezzypoo

om det gör ont så kan det vara urinvägs infektion, jag hade det i en månad när jag va gravid med mitt första barn, jag drack en massa tranbärs juice för att få det att försvinna.

• lillasessan

Ibland brukar det komma blod i urinen ifall urinblåsans eller rörets slemhinnor är irriterade(som just vid en urinvägsinfektion) och då brukar vårdpersonalen rekommendera c-vitamin men kanske mera som preventiv vård. Tog de ingen bakterieodling? Urinvägsinfektioner kan vara rätt knepiga under graviditeten och borde genast vårdas med antibiotika.

• Pettis
    lillasessan skrev 2009-11-07 07:03:04 följande:
    Ibland brukar det komma blod i urinen ifall urinblåsans eller rörets slemhinnor är irriterade(som just vid en urinvägsinfektion) och då brukar vårdpersonalen rekommendera c-vitamin men kanske mera som preventiv vård. Tog de ingen bakterieodling? Urinvägsinfektioner kan vara rätt knepiga under graviditeten och borde genast vårdas med antibiotika.
    Nej de gjorde ingen odling utan tyckte jag kunde komma tillbaka om det inte blev bättre, Min svärmor som är sjuksköterska sa att det borde vara en urinvägsinfektion eftersom det var blod i urinet. Ska ringa min bm på måndag istället.
  • Zinzie

Hoppas du får tag i din barnmorska snabbt! Din vårdcentral verkar ha gjort lite underligt där. Eftersom urinvägsinfektioner är den vanligaste orsaken till att barn föds för tidigt ska man alltid odla och alltid sätta in antibiotika vid UVI.

Svar på tråden Blod i urin