MiisPiis skrev 2009-11-08 10:35:39 följande:
Jag menade ju förstås att antingen mamman ELLER pappan måste ha ett brunt anlag, inte att båda måste ha det som jag skrev tidigare...men eftersom det bruna anlaget är dominant, får man därför bruna ögon. Dock stämmer inte detta alltid...TS barn har förmodligen fått 2 blå anlag från pappan, och ett eller 2 bruna från mamman.Vilken häftig färg din son verkar ha på ögonen, förresten!
Varje förälder har väl två anlag, är man blåögd så är båda dessa anlag blå eller gröna eller grå... Är den andra föräldern brunögd så kan dennes båda anlag vara bruna, men det kan även vara så att denne har ett brunt och ett anlag i annan färg t.ex blått. Eftersom brunt är dominant så blir det den färgen som synns.
Barnet får
ett av vardera förälders anlag. Om den ena har
två blå anlag (och då är blåögd själv) så får barnet ett blått anlag från den föräldern såklart, är den andra föräldern brunögd men har
både brunt och blått anlag så får barnet
endera ett brunt anlag (och därmed bruna ögon)
eller ett blått (och därmed blåa ögon) från denne. Har den brunögda föräldern
två bruna anlag så blir barnet (iaf i princip) alltid brunögt.
Det var iaf vad jag fick lära mig för läääääänge sedan i skolan (i biologin?), så med reservation för om senare forskning har modifierat det hela, det var ju inte igår som man satt i skolbänken