• Maiko

Blir det blå ögon kanske?

På bb hade min dotter mörka nästan svarta ögon som efter några dagar blev blå /grå och blir bara ljusare för varje dag. Nu är hon 3 veckor och de är tydligt ljus/mellanblå.
    Jag har eventuellt anlag för ljusa ögon och pappan har isblå ögon.
    Skulle vart kul om hon fick sin pappas fina ögonfärg :)

Finns det ngn med barn vars ögon blivit ljusare och ljusare och slutligen ändå blivit bruna? eller tyder det på att de kommer bli blå?

• Svar på tråden Blir det blå ögon kanske?
  • MiisPiis

För att de ska bli bruna, måste ju du och pappan ha anlag för detta. Och har man anlaget, får man oftast bruna (vilket alltså inte ni har). Säger oftast, för det stämmer inte alltid.....

• Maiko

jag har bruna men har eventuellt fått ljust anlag från min pappa.

Undrar mest om ljusblå ögon kan bli bruna. Har fått uppfattningen att de som kommer bli bruna aldrig hinner få ljusblå. Utan går från mörkblå/mellanblå till bruna.

• MiisPiis
    Maiko skrev 2009-11-06 14:47:23 följande:
    jag har bruna men har eventuellt fått ljust anlag från min pappa. Undrar mest om ljusblå ögon kan bli bruna. Har fått uppfattningen att de som kommer bli bruna aldrig hinner få ljusblå. Utan går från mörkblå/mellanblå till bruna.
    Har oxå uppfattningen att de som får bruna ögon, har mörkblå eller grå innan de blir bruna. Har man ljusblå, så blir de nog troligast blå.
  • Pelink

Jag har brungröna ögon. Pappan har blå. Min pappa och bror har också blå, så jag antar att det finns anlag iaf inom släkten. Har är 10 månader nu och dom är fortfarande blå, som sin fars. Jag har hört/ läst att det kan förändras upp till tvåårsåldern.

• Pretty Banana

Min sons ögon var mörkblå och blev sedan ljusblå, och sedan blev det liksom bruna och gröna streck i ögonen, och nu (han är 3 nu) så ser de mest bruna ut, men det finns lite ljusblått kvar i dem. Så ja, de kan bli ljusblå och sedan bruna.

MiisPiis skrev 2009-11-06 14:42:11 följande:
    För att de ska bli bruna, måste ju du och pappan ha anlag för detta. Och har man anlaget, får man oftast bruna (vilket alltså inte ni har). Säger oftast, för det stämmer inte alltid.....
    Det räcker med att en av föräldrarna har anlag för bruna ögon, för att de ska kunna bli bruna. Har hon ett anlag för blå ögon och ett för bruna så är det ungefär 50/50 vilken färg de blir.
  • MiisPiis
    Pretty Banana skrev 2009-11-07 17:03:33 följande:
    Min sons ögon var mörkblå och blev sedan ljusblå, och sedan blev det liksom bruna och gröna streck i ögonen, och nu (han är 3 nu) så ser de mest bruna ut, men det finns lite ljusblått kvar i dem. Så ja, de kan bli ljusblå och sedan bruna. Det räcker med att en av föräldrarna har anlag för bruna ögon, för att de ska kunna bli bruna. Har hon ett anlag för blå ögon och ett för bruna så är det ungefär 50/50 vilken färg de blir.
    Jag menade ju förstås att antingen mamman ELLER pappan måste ha ett brunt anlag, inte att båda måste ha det som jag skrev tidigare...men eftersom det bruna anlaget är dominant, får man därför bruna ögon. Dock stämmer inte detta alltid...
    TS barn har förmodligen fått 2 blå anlag från pappan, och ett eller 2 bruna från mamman.

Vilken häftig färg din son verkar ha på ögonen, förresten!
  • tuinnsister

Min lilla pojke hade väldigt mörka ögon när han föddes och eftersom jag är mörk så trodde jag självklart att han skulle få bruna ögon, men hans ögon blev blåa istället.
    Nu är han snart 7 månader och visar inga tecken på att ändra ögonfärg, men jag har hört att det kan ändras även när dom är några år. Så vi får väl se vad det kan bli för färg till slut.

• Thalis
    Maiko skrev 2009-11-06 14:40:29 följande:
    På bb hade min dotter mörka nästan svarta ögon som efter några dagar blev blå /grå och blir bara ljusare för varje dag. Nu är hon 3 veckor och de är tydligt ljus/mellanblå. Jag har eventuellt anlag för ljusa ögon och pappan har isblå ögon. Skulle vart kul om hon fick sin pappas fina ögonfärg :)Finns det ngn med barn vars ögon blivit ljusare och ljusare och slutligen ändå blivit bruna? eller tyder det på att de kommer bli blå?
    Jag har en son som också hade blåsvarta ögon,senare blev de mörkblå och vid 5 veckor kunde man se det ljusblåa sprida sig över det mörkblåa. Idag är han 21 månader och har en konstig blå färg,men den är jättefin.
    Jag tror dock att i slutändan så kommer han att få bruna ögon...
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Minnie69
    MiisPiis skrev 2009-11-08 10:35:39 följande:
    Jag menade ju förstås att antingen mamman ELLER pappan måste ha ett brunt anlag, inte att båda måste ha det som jag skrev tidigare...men eftersom det bruna anlaget är dominant, får man därför bruna ögon. Dock stämmer inte detta alltid...TS barn har förmodligen fått 2 blå anlag från pappan, och ett eller 2 bruna från mamman.Vilken häftig färg din son verkar ha på ögonen, förresten!
    Varje förälder har väl två anlag, är man blåögd så är båda dessa anlag blå eller gröna eller grå... Är den andra föräldern brunögd så kan dennes båda anlag vara bruna, men det kan även vara så att denne har ett brunt och ett anlag i annan färg t.ex blått. Eftersom brunt är dominant så blir det den färgen som synns.

Barnet får ett av vardera förälders anlag. Om den ena har två blå anlag (och då är blåögd själv) så får barnet ett blått anlag från den föräldern såklart, är den andra föräldern brunögd men har både brunt och blått anlag så får barnet endera ett brunt anlag (och därmed bruna ögon) eller ett blått (och därmed blåa ögon) från denne. Har den brunögda föräldern två bruna anlag så blir barnet (iaf i princip) alltid brunögt.

Det var iaf vad jag fick lära mig för läääääänge sedan i skolan (i biologin?), så med reservation för om senare forskning har modifierat det hela, det var ju inte igår som man satt i skolbänken
  • MiisPiis
    Minnie69 skrev 2009-12-07 08:37:17 följande:
    Varje förälder har väl två anlag, är man blåögd så är båda dessa anlag blå eller gröna eller grå... Är den andra föräldern brunögd så kan dennes båda anlag vara bruna, men det kan även vara så att denne har ett brunt och ett anlag i annan färg t.ex blått. Eftersom brunt är dominant så blir det den färgen som synns.Barnet får ett av vardera förälders anlag. Om den ena har två blå anlag (och då är blåögd själv) så får barnet ett blått anlag från den föräldern såklart, är den andra föräldern brunögd men har både brunt och blått anlag så får barnet endera ett brunt anlag (och därmed bruna ögon) eller ett blått (och därmed blåa ögon) från denne. Har den brunögda föräldern två bruna anlag så blir barnet (iaf i princip) alltid brunögt.Det var iaf vad jag fick lära mig för läääääänge sedan i skolan (i biologin?), så med reservation för om senare forskning har modifierat det hela, det var ju inte igår som man satt i skolbänken
    Nä, det är ju det, att detta i praktiken inte alltid stämmer! Och grönt och grått har det på senare tid ansets vara brunt anlag. (iaf gröna).
    Det är oxå så att det kan hoppa i generationer, vilket ytterligare kan komplicera.

Jag känner en kille, vars förädrar har bruna ögon båda två. Han fick bruna, men hans helsyskon blå! Appropå komplicerat...... 
  • Goffer

Mina tvillingkillar på 10 månader har så blå ögon som det bara går att få.
    Vi var nästan övertygade om att dom skulle få bruna för pappa har riktigt mörkbruna ögon och båda hans föräldrar har bruna. Men killarna fick bara mitt blåa anlag men man blev lite snopen.

• Thalis
    MiisPiis skrev 2009-12-07 08:45:57 följande:
    Nä, det är ju det, att detta i praktiken inte alltid stämmer! Och grönt och grått har det på senare tid ansets vara brunt anlag. (iaf gröna).Det är oxå så att det kan hoppa i generationer, vilket ytterligare kan komplicera.Jag känner en kille, vars förädrar har bruna ögon båda två. Han fick bruna, men hans helsyskon blå! Appropå komplicerat...... 
    Just det ! Detta är ganska komplcerat och det man lärde sig i skolan är faktiskt ganska grovt förenklat.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • ErikaFika

min första son hade ljusblåa ögon fram till 6 månader, sen blev de grå/blå sen fick de lite grönt inslag, sen blev de bruna med en blå ring runtom, nu är han 20 månader och de är bara bruna.
    Min andra son är 3 månader och har jättestark blå färg på sin ögon, men det ändras nog snart det med..

• Thalis
    ErikaFika skrev 2009-12-07 08:56:12 följande:
    min första son hade ljusblåa ögon fram till 6 månader, sen blev de grå/blå sen fick de lite grönt inslag, sen blev de bruna med en blå ring runtom, nu är han 20 månader och de är bara bruna.Min andra son är 3 månader och har jättestark blå färg på sin ögon, men det ändras nog snart det med..
    Oj,vad coolt!! Bruna ögon med en blå ring runt om det.
    Har du bilder på ögonen?
  • Minnie69
    MiisPiis skrev 2009-12-07 08:45:57 följande:
    Jag känner en kille, vars förädrar har bruna ögon båda två. Han fick bruna, men hans helsyskon blå! Appropå komplicerat...... 
    Men de brunögda föräldrarna kanske hade ett brunt och ett blått anlag båda två och så fick helsyskonet ett blått från vardera föräldern?
  • Thalis
    Minnie69 skrev 2009-12-07 09:30:27 följande:
    Men de brunögda föräldrarna kanske hade ett brunt och ett blått anlag båda två och så fick helsyskonet ett blått från vardera föräldern?
    Det nog så,det är inte ovanligt med brunögda päron och blåögda barn. Det ovanligare med blåögda päron och brunögda barn men de finns.
  • Minnie69
    Thalis skrev 2009-12-07 09:37:36 följande:
    Det nog så,det är inte ovanligt med brunögda päron och blåögda barn. Det ovanligare med blåögda päron och brunögda barn men de finns.

"Ögonfärg kan avslöja

För ögonfärg finns bara två olika sorters anlag, brunt och blått. Eftersom genen har två anlag för en viss egenskap (ett från vardera föräldern) finns nu kombinationsmöjligheterna brunt/brunt, brunt/blått, blått/blått.
    – I vissa fall kan man faktiskt bevisa otrohet med hjälp av ögonfärgen. Två blåögda personer kan inte få brunögda barn., säger Niklas Dahl. "

http://www.barnfamiljen.com/templates/article.asp?id=3370

hmmmm, kanske läge för faderskapstest?

• Thalis
    Minnie69 skrev 2009-12-07 09:51:44 följande:
    "Ögonfärg kan avslöja För ögonfärg finns bara två olika sorters anlag, brunt och blått. Eftersom genen har två anlag för en viss egenskap (ett från vardera föräldern) finns nu kombinationsmöjligheterna brunt/brunt, brunt/blått, blått/blått. – I vissa fall kan man faktiskt bevisa otrohet med hjälp av ögonfärgen. Två blåögda personer kan inte få brunögda barn., säger Niklas Dahl. "www.barnfamiljen.com/templates/article.asp?id...hmmmm, kanske läge för faderskapstest?
    Fast ny forskning säger annorlunda! Detta har blivit sanning i folkmun och orsakat bekymmer för folk.
    Jag personligen känner en man som inte ttrodde att hans brunögda son var hans och krävde faderskapstest pga att hans släkt envisades med att hans fru var otrogen.
    Testet visade att han var till 99.99 % far till barnet men hans äktenskap gick dock inte att rädda eftersom hans fru blev så besviken på honom.
  • Minnie69

Oj det lät inte roligt , stackars par.

Svar på tråden Blir det blå ögon kanske?