• RosaGris

Äta krabba

Hej !

Jag har vart inne på livsmedelsverkets hemsida och läst om att man får äta krabba (det vita köttet) när man är gravid...

När jag var gravid med dottern (strax över två år sedan) så stog det bara att man fick äta krabba.. alltså inte specifierat till ngt särskilt...

Alltså nu står det vita köttet med på "ät 2-3ggr i veckan)
    Men det andra (allt annat i skalet) står inte med ngn stans,... tror ni det är ngn fara med det?

Ska iväg och äta krabba om lite mindre än 1 ½ timme....

• Svar på tråden Äta krabba
  • RosaGris

Gott med krabbklo men jag vill äta det andra också...
    Gjorde det med dottern men nu väntar jag tvillingar och tror att de är lite mer känsliga...
    Men då åt jag det för att det inte bara stog nåt om kloköttet utan det stog bara att det går bra att äta krabba...

• PixL

Klokött är knappast farligt, med andra saker måste man ta det varligt

Dumt att röka, dumt att kröka, fram för mera krabba! Åt krabba kan vi flabba!

• Lena

Ser inte hur du inte skulle kunna äta det. Havsdjur är inte så berikade med tungmetaller och är de tillagade behöver man inte vara rädd för bakterier.

• RosaGris

ja det blir nog att jag äter en iaf...
    Men havsdjur kan ju vara "berikade" med tungmetaller iaf om de är fångade i havet som ligger till höger om oss... även kallat östersjön...

• Lena
    RosaGris skrev 2009-11-06 16:57:04 följande:
    ja det blir nog att jag äter en iaf... Men havsdjur kan ju vara "berikade" med tungmetaller iaf om de är fångade i havet som ligger till höger om oss... även kallat östersjön...
    Jo men fångar man krabbor där? *västkustbo*

Sen när det gäller tungmetaller så verkar det som en gång är ingen gång om man tittar på insjöfisk och liknande
  • RosaGris

jag é också västkustbo så vad vet jag...?
    men det var ju inte pga tungmetalller jag inte visste om man ´fick äta...
    vet inte vad det kan tänkas bero på om det nu är så att man inte får äta...
    tänkte ju bara eftersom det bara stod om "vita" köttet på hemsidan...

• Lena
    RosaGris skrev 2009-11-06 17:05:39 följande:
    jag é också västkustbo så vad vet jag...? men det var ju inte pga tungmetalller jag inte visste om man ´fick äta... vet inte vad det kan tänkas bero på om det nu är så att man inte får äta... tänkte ju bara eftersom det bara stod om "vita" köttet på hemsidan...
    De kanske inte äter annat där borta på baksidan...

Jag hade ätit det eftersom det knappast kan vara bakterier och annars är det ingen fara om man äter det någon gång.
  • RosaGris

ok tack för råden... jag kanske gör som förra graviditeten och klämmer i mig två... :)

• Skogsflickan

jag åt krabba igår *mums* och åt hela...Svågern har delikatess affär och hans fru är även hon gravid...Vi var ense om att allt kokt=ok. Krabba är ju kokt så då är det ok för OSS=)

Jag har ändå ingen lust att vara hysterisk eller följa rekommendationer/riktlinjer slaviskt...

För livsmedelsverkets råd är INTE förbud utan riktlinjer

• Lena
    Skogsflickan skrev 2009-11-07 09:55:19 följande:
    jag åt krabba igår *mums* och åt hela...Svågern har delikatess affär och hans fru är även hon gravid...Vi var ense om att allt kokt=ok. Krabba är ju kokt så då är det ok för OSS=) Jag har ändå ingen lust att vara hysterisk eller följa rekommendationer/riktlinjer slaviskt... För livsmedelsverkets råd är INTE förbud utan riktlinjer
    Men allt kokt är ju inte okej men det är ju bara några få undantag som tex insjöfisk.
  • Skogsflickan
    Lena skrev 2009-11-07 11:02:15 följande:
    Men allt kokt är ju inte okej men det är ju bara några få undantag som tex insjöfisk.
    jag äter aldrig insjöfisk i vanliga fall heller..
Svar på tråden Äta krabba