SnipSnapSnut skrev 2009-11-07 09:38:55 följande:
Ok...så de ämnena du nämner ovan är de man kollar om de finns i blodet? Fattar jag det rätt då? Och det är inte bra då antar jag? Så man har bara havandeskapsförgiftning om dessa syns på provet eller har man det ändå bara på grund av blodtryck, protein och huvudvärk?
De klassiska symtomen på havandeskapsförgiftning är ju just proteinuri, förhöjt blodtryck, ödem i händer och ben och huvudvärk/ögonflimmer/yrsel mm. Man kan även få leversmärtor (känns under höger revbensbåge) och förhöjda levervärden. (Bil, ASAT, ALAT) Bilirubin finns ju normalt i blodet (det är det som för övrigt färgar bajset brunt

) men vid leverpåverkan höjs alla levervärdena. Jag undrar dock om det är det de menar med toxprover... ASAT mm kallar man mer transaminaser eller leverprover.
Jag jobbar som sjuksköterska på akuten och vill bara ge dig ett litet råd... En dag när jag var hyfsat nyfärdig hittade vi en medvetslös, krampande höggravid kvinna på sjukhusområdet som hade eklampsi. Dvs krampanfall till följd av havandeskapsförgiftning. I och med att hon var medvetslös och ensam var det INGEN som visste någonting om henne. Det visade sig sedan att hon var på väg på kontroll för att hon precis som du haft tecken på havandeskapsförgiftning och den hade sedan spårat ur mellan kontrollerna. Hon blev urakut snittad och både bebis och mamman klarade sig. Man vet ju aldrig vad som kan hända, men är man i riskzonen så kan man ju i alla fall tänka på vissa saker.
Typ:
1. Ha alltid leg på dig, oavsett om du bara ska hämta posten.
2. Se till att ha makens telefonnummer och lite korta info om din graviditet (typ tvillingar?, ligger barnet i säte?, att du haft högt blodtryck mm, graviditetsvecka) tillsammans med legget.