• SnipSnapSnut

Vad innebär Tox.prover??

Hej! Har i två veckor haft ont i huvudet och fått utslag på protein...inte jättehögt men några dagar har det varit +2. Hos BM har blodtrycket legat bra. Jag har även känt minskade fosterrörelser så idag på BF +2 fick jag nog och åkte till förlossningen. Där tog de blodtrycket i vila två gånger med en maskin...det låg på 156/104 ca båda gångerna. Jag fick efter ctg göra ul och efter det tog en läkare blodtrycket en gång till. Då gjorde hon det för hand...då låg det på 140/90. Hade aningen lite fostervatten men ctg var ok. De tog tox.prover och skulle höra av sig om det var något....men nu undrar jag...vad sjutton är tox.prover?? Vad mäter sådana prover?

• Svar på tråden Vad innebär Tox.prover??
  • Amazina

Hmm... Toxprover??? Jag är sjuksköterska på akuten och när vi tar toxprover kollar vi efter droger och liknande. Tox=toxin=gift. Vet ej vad man kan kolla efter för gifter när man har högt blodtryck under graviditeten.

• SnipSnapSnut

Alltså jag tror det handlar om njurar och lever o sånt är påverkat...men skulle vilja veta mer....ingen som vet?

• Tilda Troll

kan det kanske vara urat, kreatinin, ASAT, ALAT, Bilirubin, trcc, urinsticka, skulle tro att man mäter om något av detta utsöndrats, dvs som du tror om njurar el lever är påverkade

• SnipSnapSnut

Ok...så de ämnena du nämner ovan är de man kollar om de finns i blodet? Fattar jag det rätt då? Och det är inte bra då antar jag? Så man har bara havandeskapsförgiftning om dessa syns på provet eller har man det ändå bara på grund av blodtryck, protein och huvudvärk?

• Mamma till Rasmus

Jag jobbar inom psykiatrin och där tar vi måååååånga tox.prover. Det är ett urinprov som man sen testar mot olika droger.

Vet inte om det finns "olika" tox.prover.

Men jag tror inte att dom testar blodet utan det är nog urinet.

• SnipSnapSnut

Jo, det är blodet...de tog blodprov. Alltså det är ju inte samma sak säkert vad gäller havandeskapsförgiftning. Kan inte någon som vet gällande dessa prov och just HF svara? Måste ju vara många gravida som fått ta dessa prover....

• smilet

Tja, vet inte precis, men jag hade lite förhöjt blodtryck sist hos bm, och en etta på urinen. Då ville de för att vara på den säkra sidan ta blod för att kolla levervärden. Förmodligen det som blev kollat på dig också då, kanske?

• Amazina
    SnipSnapSnut skrev 2009-11-07 09:38:55 följande:
    Ok...så de ämnena du nämner ovan är de man kollar om de finns i blodet? Fattar jag det rätt då? Och det är inte bra då antar jag? Så man har bara havandeskapsförgiftning om dessa syns på provet eller har man det ändå bara på grund av blodtryck, protein och huvudvärk?
    De klassiska symtomen på havandeskapsförgiftning är ju just proteinuri, förhöjt blodtryck, ödem i händer och ben och huvudvärk/ögonflimmer/yrsel mm. Man kan även få leversmärtor (känns under höger revbensbåge) och förhöjda levervärden. (Bil, ASAT, ALAT) Bilirubin finns ju normalt i blodet (det är det som för övrigt färgar bajset brunt ) men vid leverpåverkan höjs alla levervärdena. Jag undrar dock om det är det de menar med toxprover... ASAT mm kallar man mer transaminaser eller leverprover.

Jag jobbar som sjuksköterska på akuten och vill bara ge dig ett litet råd... En dag när jag var hyfsat nyfärdig hittade vi en medvetslös, krampande höggravid kvinna på sjukhusområdet som hade eklampsi. Dvs krampanfall till följd av havandeskapsförgiftning. I och med att hon var medvetslös och ensam var det INGEN som visste någonting om henne. Det visade sig sedan att hon var på väg på kontroll för att hon precis som du haft tecken på havandeskapsförgiftning och den hade sedan spårat ur mellan kontrollerna. Hon blev urakut snittad och både bebis och mamman klarade sig. Man vet ju aldrig vad som kan hända, men är man i riskzonen så kan man ju i alla fall tänka på vissa saker.
    Typ:
    1. Ha alltid leg på dig, oavsett om du bara ska hämta posten.
    2. Se till att ha makens telefonnummer och lite korta info om din graviditet (typ tvillingar?, ligger barnet i säte?, att du haft högt blodtryck mm, graviditetsvecka) tillsammans med legget.
  • vattenkanna

Jag är inte helt hundra på detta men ett annat ord för havandeskapsförgiftning är graviditetstoxikos så det kanske är därifrån toxprover kommer, prover som tas vid toxikos helt enkelt.

• Amazina
    vattenkanna skrev 2009-11-07 21:13:39 följande:
    Jag är inte helt hundra på detta men ett annat ord för havandeskapsförgiftning är graviditetstoxikos så det kanske är därifrån toxprover kommer, prover som tas vid toxikos helt enkelt.
    Ja, det låter ju faktiskt rimligt...
  • Hanna36

Jag tror att de menar prover graviditetstoxikos, alltså havandeskapsförgiftning/preeklampsi. 

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Hanna36 skrev 2009-11-08 09:45:33 följande:
    Jag tror att de menar prover graviditetstoxikos, alltså havandeskapsförgiftning/preeklampsi. 
    Då tar de främst leverprover.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • fröken sol

enkla toxprover är : kreatinin (njurar), alat(lever), hb (blodvärde), tpk (blodplättar)
    sedan kan man utveckla och ta fullständigt status, men de jag nämde är det vi(bm) tar i främsta hand

• fröken sol

dessa kollas vid högt blodtryck och protein i urinen. för att se om det rör sig om havandeskapsförgiftning!

• SnipSnapSnut

fröken sol skrev 2009-11-08 21:31:00 följande:

enkla toxprover är : kreatinin (njurar), alat(lever), hb (blodvärde), tpk (blodplättar)sedan kan man utveckla och ta fullständigt status, men de jag nämde är det vi(bm) tar i främsta hand
    Äntligen!! Där var ju svaret jag sökte Jag hade lite lågt på något fick jag veta idag samt vita blodkroppar...vet inte vad det betyder men de lät inte så oroliga.

Men kan man säga att om dessa värden är OK så har man inte HF trots högt blodtryck och protein? Mitt BT ligger på 150/90-95 efter vila och jag har för det mesta 1+ i protein men det kan också gå upp mot en 2.a men inte jätteofta. Har jag då havandeskapsförgiftning? Eller har jag det inte då tox.proverna var bra?
  • fröken sol

det beror på hur många gånger du haft blodtryckstegring samt protein i urinen...
    blodproverna bara säger hur svår HF man har och hur dina organ mår. så jag skulle nog tro att du har HF, men du får höra med din bm, jag vågar inte säga.

Svar på tråden Vad innebär Tox.prover??