• scs

Babyskydd, med eller utan bas?

Är i valet och kvalet över vilket babyskydd vi ska köpa den här gången. Förra gången hade vi Actas autobaby med bas, och det är ju smidigt med bas men ack så osmidigt och tungt att bära runt på. Enligt försäljaren på Babyproffsen är Brios babyskydd lite nättare och lättare att bära men ändå enkelt eftersom det har bas. Vi har också tittat på Britax rock-a-tot eftersom det är så lätt och smidigt att bära med sig, det har ju dock ingen bas så då får vi ju stå och spänna med bältet var gång.

Tanken är att inte bära runt på babyskyddet så mycket denna gång utan använda sjalen i stället, men vi brukar åka till simhallen ganska ofta med dottern och då är det ju bra att ha bebisen i babyskyddet. Sen kommer vi kanske åka tåg hem till mina föräldrar och då är det bra med ett smidigt babyskydd som är lätt att ta med (bilbarnstol till dottern finns på plats)

Måste man knäppa loss hela stolen för att få ut bebisen om man inte har bas? På rock-a-tot kan man ju dra midjedelen "under" stolen och diagonalbandet bakom ryggen som vanligt, nån som provat detta och vet om det i så fall funkar att ta ut bebisen utan att ta loss stolen?

Tacksam för lite tips och synpunkter (har så svårt attt bestämma mig denna gång)

• Svar på tråden Babyskydd, med eller utan bas?
  • Spexig

Jag skulle aldrig ha en utan bas! Det är skrämmande enkelt att spänna in bebisen i stolen och sen råka glömma att spänna in stolen i bilen och bara sätta in den. Det har hänt min svägerska och jag vet att det skulle kunna hända mig.

Dessutom tycker jag att det är asbökigt att behöva spänna loss stolen varje gång man ska ha ut barnet, även om stolen ska vara kvar i bilen (midjebältet går ju tvärs över barnets ben och är i vägen när man ska lyfta i och ur bebisen).

• cicci85

Jag skulle absolut köpa med bas! Har haft det till båda barnen. (autobaby och logico)

• Februarii

Har du möjlighet att ha med bas så är det ju absolut smidigare.

Men det tar inte lång tid att spänna fast utan bas och vi har ALDRIG med tre barn glömt spänna fast stolen, jag är ingen elak människa men att tycka att det är skrämmande enkelt att glömma att spänna fast sig barn i bilen tycker jag är skrämmande! Jag må vara en virrpanna ibland, jag har glömt bvc-tider ibland, med mitt första barn glömde jag ofta blöjor när vi skulle bort men ALDRIG, ALDRIG trots tre tokiga barn under 3 år har jag glömt sätta fast babyskyddet.

Det är inga problem att ta ur barnen med stolen kvar i bilen, på vår maxi-cosi dras bältesdelen man har snett över bröstkorgen ovanför barnets ben. Den delen är lätt att lossa utan att man lossar hela stolen, sedan är det bara att fälla ner handtaget, knäppa loss barnet och och plocka ur. När barnet ska i är det bara att stoppa i, knäppa fast och dra över bältesdelen igen.

• Nenna B

Vi hyrde en Akta Graco med bas. Smidigt i bilen - inte lika smidig att bära. Men min syster har en Brio (tror jag det är) med bas, och den är mycket nättare än våran. En sån blir det nästa gång för oss tror jag.

Bas blir det absolut iaf, kan starkt rekommenderas!

• sarsparis

Skulle aldrig vilja ha en stol utan bas, det är ju så smidigt att bara klicka i och ur. Det är ju krångligt att dra bältet varje gånd och svårt att få barnet i och ur också om man låter stolen sitta kvar i bilen fastspänd.

• Miss Lau

Vi har ett Brio med bas och den är verkligen superenkel och ändå smidig. Ett stort plus är också att den har isofix vilket gör att den sitter perfekt i bilen (om man har isofix vill säga).

Till mina äldre barn hade vi babyskydd utan bas och det fungerar ju det med. Man lär sig rätt snabbt hur man sätter fast och tar loss det och jag lovar, det är ungefär lika svårt/lätt att glömma sätta fast babyskyddet med bältet som att glömma klicka i det i basen. Jag personligen förstår alltså inte hur man kan missa att spänna fast det......

Vi hade ett babyskydd där man drog bältet under stolen så det gick bra att plocka i och ur barnet utan att spänna loss hela babyskyddet.

• scs

Tack för alla svar! Nu erbjöd sig våra vänner att låna ut sitt babyskydd till oss (Akta autobaby med bas) så nu behöver jag inte fundera mer.

• LillaFlingan

jag blev rekommenderad att INTE köpa autobaby när vi skulle ha babyskydd till vårt 1.a barn. då de inte har så bra stöd för huvudet osv.
    logico s har bäst sidokollisionsskydd och är absolut bäst i test.

• scs
    LillaFlingan skrev 2009-11-08 21:33:53 följande:
    jag blev rekommenderad att INTE köpa autobaby när vi skulle ha babyskydd till vårt 1.a barn. då de inte har så bra stöd för huvudet osv.logico s har bäst sidokollisionsskydd och är absolut bäst i test.
    Fast det är ju testat och godkänt och ärligt talat tror jag inte att det skiljer sig så mycket mellan de olika babyskydden. Det vi har lånat har ju stödkudde/inlägg som ligger runt huvudet när bebisen är liten. Vi ska dessutom ha skyddet i mitten i baksätet så bebisen sitter på säkraste platsen i bilen.
Svar på tråden Babyskydd, med eller utan bas?