• SweetBaby

Barn på dagis när man själv är på begravning?

Hej!!

Idag har jag och min sambo vart på begravning.
    Vi har hela tiden tänkt att vi skulle ta sonen med oss eftersom vi inte har någon som kunnat passa honom.

Igår när jag hämtade honom på dagis sa personalen att vi gärna får lämna honom där så länge.
    Begravningen började kl 13 och var slut lite innan fyra. 12.30 skulle vi egentligen hämta honom, så han var där nästan 2,5 timme extra.
    De sa att detta inte skulle skrivas upp och att vi inte ska behöva betala för det.

Jag fick lite känslan av att man inte får ha barnen på dagis när man själv är på ex begravning, så jag blev oerhört tacksam över att de vill ställa upp.

Men nu sa en kompis att de inte kan neka mig att ha honom där när man är på begravning så jag undrar bara hur det egentligen ligger till.

• Svar på tråden Barn på dagis när man själv är på begravning?
  • Cizzie

Vi har åkt på en liten kärlekssemester i samband med att jag fyllde jämt. Sonen var hemma med barnvakt men för att det skulle fungera fick sonen vara på förskolan de timmar barnvaken jobbade.

Inga problem hos oss. Jag var hela tiden öppen om detta och hade skrivit ner alla nummer och namn till barnvackten så de visste var de skulle vända sig om något skulle hända.

• Cia o krabaten

Vi har haft dottern på dagis på två begravningar och det har inte varit ngt snack alls om det.
    Helt ok med dagis.

• UmeåElin

Alltså, det varierar väldigt mycket från kommun till kommun, kanske tom mellan kommundelar i vissa fall. Hos oss i Umeå får du absolut ha barnen hos oss om du ska till läkare/frisör/begravning/tandläkare osv. medan jag vet att man i vissa kommuner är stenhård på att barnens vistelsetid skall motsvara förälders arbetstid+restid.

• SweetBaby

Okej.
    Jag har sonen på montessori så jag vet inte om det skiljer sig från olika förskolor.
    De verkar vara bra personal för jag har fått ha honom där när jag vart hos doktorn också.

Tänkte mer bara på om det fanns någon viss regel men det är alltså från kommun till kommun.

• invo

Läkartider, begravingar och annat så får de vara på dagis här. Annat är det med frisörtider osv, det är ju "nöje" och det tycker jag är helt rätt.

• invo

Läkartider, begravingar och annat så får de vara på dagis här. Annat är det med frisörtider osv, det är ju "nöje" och det tycker jag är helt rätt.

• mff

Jag själv arbetar i Malmö stad på en förskola och självklart får man ha sitt barn på förskolan när föräldrarna är på begravning, man kan ju aldrig begära att ett barn ska tas med till ngt sådant och har man otur är alla man känner på samma begravning. Förstår inte varför vissa förskolor måste vara så trångsynta och följa regler till punkt o pricka, lite flexibilitet och sunt förnuft är väl inte för mycket begärt!!

• SweetBaby

Då vet jag det till nästa gång.
    Hade inte en tanke på att han kunde stanna kvar på dagis förrän de erbjöd sig att ha honom där.

Svar på tråden Barn på dagis när man själv är på begravning?