• skurt

Fun light till bebis?

Hej på er allihopa!

Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Jag har en 9 månaders pojke hemma som jag undrar om jag kan ge fun light dryck till utan att han tar skada?

Jag har provat att späda apelsinsaften mycket och då dricker han, men så kom jag att tänka på att det kanske var skadligt? Är det någon som vet???

Kramar från Skurt

• Svar på tråden Fun light till bebis?
  • elinina

varför inte bara ge vatten?? det är ju det allra bästa.

vet inte om fun light är bra eller inte.. det är ju mycket sötningsmedel i.....

bättre att t avatten och pressa ner lite av saften från en apelsin eller nåt!

• Maneater

japp, är aspartan i som inte är speciellt nyttigt. vet inte exakt vilka saker som stämmer och inte om det man hört om aspartam men det ska tydligen vara väldigt skadligt för just barn. samt att det ökar hungerskänslan osv. bättre att ge lite av saft med socker i sånt fall om det nu msåte vara just saft eller juice eller så..

• elinina

ja eller köpa de dryckerna som finns...om nu vatten inte duger alltså

• Marlene

vi ger inte light till wille, får han så får han riktig saft med socker i. Men till vardags dricks det vatten mellan målen och lite mjölk till maten. Festar vi till det köper vi oftast Loka eller nått annat bubbelvatten.

• skurt

Tack för snabba svar! Vill bara precisera lite. Vår pojke får alltid vatten till maten och för det mesta också mellan målen.

• Veliga Mamman

Sötningsmedel i light produkter är inte bra för barn, det är bättre med riktigt socker har jag fått lära mig...

• TheAngelMoM

det finns ett ämne i lightprodukter över huvudtaget som är canserframkallande, på en vuxenmänniska behöves det ju extrema mängder men barn har mycket mindre kroppar o blir känsligare.
    så hade jag varit du hade jag inte gett lightprodukter alls.
    ge vatten eller kanske en skvätt mjölk istället. vanlig saft går ju bra men ha så lite saft i som möjligt så det typ bara blir smak på vattnet, dumt o ge dom sötsug så små!

• skurt

Jag ska i allafall inte ge honom fun light nå mer så ett jättetack till er! Förresten hur är det med andra light produkter som man har hemma? Jag tänker exempelvis på philadelphia?

• TheAngelMoM

det frinns ett ämne i nästan alla lighhtprodukter som är canserframkallande ämnet heter aspartam tror det stavas så.
    sen är det itne bra med lightprodukter i största almänhet till barn just för det är som angelicka säger sötningsmedel i och vanlgit socker/fett är mycket nyttigare för små barn än ligthfetter o socker

• Vickyb

Tack för rådet. Köpte Fun Light till min lilla flicka idag.. men då ska jag inte henne den.

• Jennie Brunflo

Jag äter själv inga light-produkter eller low-fatprodukter då jag tror att de inte är bra i långa loppet.
    Med andra ord äter inte min dotter det heller.

Light-ost är ju liksom en annan femma...de har ju inte tillsatt socker direkt för att få det att smaka bättre de har bara tagit bort lite fett. Så...philadelphiaost light skulle jag ge min dotter.

• Vickyb

Oj, såg att jag missade "ge"
    Det ska ju stå men då ska jag inte ge henne den.

Men det förstod ni säkert.

• h04

Men varför ge saft till en 9 månaders överhuvudtaget?????

Skulle bara ge vatten, dom vet ju inget annat! I värsta fall skulle jag nog pressa frukt ist.

Klart dom kan få saft nån gång.... men inte nån vana.

• Mamba

Nej det skulle jag inte göra. Det finns ju osockrade drycker bland barnmaten om man nu måste ge annat än vatten.
    Men just fun light skulle jag absolut inte ge. det är sötningsmedel (aspartam) i och det har man inte koll på hur det påverkar människan!

• elinina

och ger man en sån dryck från semper, netslté så är det ju nåt som ersätter deserten....

Svar på tråden Fun light till bebis?