• Anonym (undrar)

ADD+försäkring=pengar????

Jag misstänker kanske att min son har ADD, men jag har ingen barnförsäkring på honom. Vet ni om ngt försäkringsbolag godkänner ADD, så man kan få ersättning? Kan jag teckna en försäkring nu ang min oro, om det nu skulle visa sig att han har eller man måste ha teckant den fr födselen?
    Bara nyfiken
    Han e snart 11 år gammal

• Svar på tråden ADD+försäkring=pengar????
  • Killarnas morsa

Jag tror att det är jättesvårt att få igenom det nu.
    Vi har visserligen fått ersättning för våra båda barn men då tecknades försäkringen när de var nyfödda i mitten på 90-talet och inga symtom innan 8 års ålder.
    På nya försäkringar är alla npf-diagnoser undantagna. TryggHansa har tydligen någon tilläggsförsäkring som gäller men då krävs säkert hälsodeklaration innan.

• Anonym (undrar)

Tack för svaret
    Men vem utför hälsodeklarationen? Har inte kontaktat bup än. Vad menas med tilläggs försäkring som du nämnde?

• Killarnas morsa

Hälsodeklarationen kan läkarn på vårdcentralen göra och där behöver du naturligtvis inte säga något om dina funderingar.
    En tilläggsförsäkring är ett utökat försäkringsskydd utöver den vanliga försäkringen som täcker fler sjukdomstillstånd.

Problemet är att nya hälsoförsäkringar brukar ha en viss karenstid och ska du åberopa förssäkringen så kan du inte söka hjälp för pojken under den tiden.
    Med tanke på hur svårt det är att få ut för npf-diagnoser så hade jag hellre sett till att pojken får hjälp, sin ev diagnos och ev medicin.
    Han behöver stöd och förståelse så snart som möjligt.

Om han får en ADD-diagnos så kan du söka vårdbidrag från Försäkringskassan som är helt oberoende av din ekonomi eller arbetssituation. Om detta kan du läsa på FKs hemsida.

• Anonym (undrar)

Tack
    Rulijansen e igång, jag har kontaktat skolan som i sin tur kontaktat skolpsykolog, men dom sa att det kunde ta lång tid innan man kommer till skolpsykologen, såklart ska han utredas o ha den hjälpen han behöver
    Men jag har en kompis som sa ngt om försäkring osv men jag själv e lite skeptiskt till det, tror inte att man får o det du nu säger bekräfta det jag själv trott.
    Jaha!!! vårdbidrag??? Usch jag kan ju inget om sånt här haha, vf skulle jag vara berättigad det, han tar ju inte isönder saker osv

• Killarnas morsa

Vad bra att han får hjälp! Hoppas inte att du tog det som ett påhopp att du skulle prioritera försäkringen framför hjälpen till pojken...

Vårdbidraget i sig har ingenting med förstörda saker eller så att göra, det är merkostnadsdelen som går in i så fall. VB är en ersättning för den extra "vård och omsorg" som pojken behöver om man jämför andra barn i samma ålder. Kanske dumt uttryckt men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
    Processen består i att fylla i ett papper, ha läkarintyg från den som satte diagnosen, skicka in det och vänta på att FK hör av sig. Vi var på möte med en handläggare och sedan tar de upp det i någon nämnd och sedan får man beslutet.
    Vi får 3500 kr/mån för två killar i din sons ålder med ADHD, utan att de är utåtaggerande.
    Väl värt att skicka in papprena!

• Anonym (undrar)

Naaajjjjj jag tar inte illa upp e inte så känslig haha
    Jaha men får man då fr den datumen man ansökte eller får man retoraktivt?
    Misstänker att min dotter oxå har ngt, hon e lite........ fast hon har varit på undersökning o dom sa att hon hade en släng av en bokstavssjukdom, hur man nu kan ha en släng???!!!!
    Hur funkar dina killar i vardagen? Min kille e inte bråkig o sånt, bara väldigt känslig o drömmer bort sig lite, kan glömma vad det var han skulle göra o kan lätt tappa fokus, har läs o skriv svårigheter

• Killarnas morsa

Du får från det att du ansöker, vilket brukar bli några månader retroaktivt eftersom "utredningen" tar lite tid.

Fast det är ett klumpigt uttryck så kan man ha "en släng av bokstavsdiagnoser". För att få en ADHD-diagnos t ex ska man uppfylla minst åtta av tio kriterier, tror jag det var. Om du uppfyller fem så har du inte ADHD men ändå svårigheter med dessa fem saker, eller hur? Bara för att man inte uppfyller diagnoskraven så är det inte sagt att man inte har "problem".

Mina killar är som din son fast livligare och den ene ffa är totalt orädd, vilket ställer till det ibland. Kan inte påstå att de är speciellt bråkiga men det har också varit mycket jobb för att komma dit. Nu är de 13 och 15 år och nu jobbar vi med andra saker. Att vara orädd för konsekvenser, i en argumentation t ex, kan innebära en stor fara i dagens samhälle...
    Den andre, däremot, är nästan överdrivet ängslig. Våra killar är helt olika, trots att de är syskon och har samma diagnos. Den ene är driftig och lever i 110 km/h och den andre får man mana på för att han ska ta tag i nånting. Skönt att inte ha två likadana!

• Anonym (undrar)

men vadå? ska jag ansöka nu innan utredning har påbörjats? det kan jag ju inte göra. Jag måste väl ha svart på vitt, diagnos innan jag kan ansöka. Tänk om man hade kunnat få för alla år haha det hade varit gött
    Ja precis, antingen har man väl en diagnos eller så har man väl inte, du har väl inte en släng av förkylning, antingen har du en förkylning eller inte haha det var ett så dumt uttalande att jag blev irriterad men sen var den läkaren rent knas hon oxå, helt känslokall o satt o gav diagnos på min son som inte ens var med eller var på tapeten hahahaa

• Killarnas morsa

Förlåt, jag uttryckte mig otydligt! Jag menade FKs utredning. Du får retro från när pappren kommer in till dem.

Lycka till med allt!

• Anonym (undrar)

tack för hjälpen

Svar på tråden ADD+försäkring=pengar????