• bonaqua

De kallade mitt barn labil...

Hej.
    Jag är så ledsen..

Har haft en del strul med det dagis min 15-mån flicka går på..och en dag så pratade jag med en dagispersonal i telefonen pga andra saker och då sa hon:
    -Ja men Alicia är ju lite labil!!!!!!!
    LABIL? Är min 15 månaders dotter labil?
    Hon har gått på dagis i 1½ månad..vad förväntar dom sig?? De påstår att hon är gnällig och att hon alltid vill vara hos de vuxna och sitta i deras knän.. Men är det så konstigt?! Hon är ju bara 15 månader...

Vet inte hur jag ska göra. Det är ju inte bara detta som hänt.. Fan.

• Svar på tråden De kallade mitt barn labil...
  • parvati

aTT VARA LEDSEN NÄR MAN SKA BÖRJA DAGIS OCH SKILJAS FRÅN FÖRÄLDRAR ÄR(förlåt versalerna var inte meningen)räknas som helt normalt. Att vara 15 månader är väl att kasstas lite mellan olika känslor man blir lätt trött och lite ledsen efter alla nya intryck och upplevelser. Antingen vet inte pedagogen vad hon pratar om eller också råkade hon bara använda helt fel ord. Hon kanske inte vet vad labil är och när det ordet används.

• parvati

Är det flera saker som inträffat som gör att d inte känner dig trygg tycker jag att du ska boka ett möte antingen med förskolepedagogerna eller deras chef.

• bonaqua

JA..jag har tänkt att jag ska boka in ett möte..
    Har pratat med deras chef en gång om tiderna jag får lämna henne, men den chefen tyckte i princip jag va en dålig mamma som ville lämna henne tidigt på morgonen då jag jobbar kväll så jag får sova.. (hon vaknar mkt fortfarande på nätterna)..

• ÅÅsaGGåsa

Ett möte är det bästa. Har ni fått information om förskolans lokala arbetsplan där de presenterar sin pedagogiskaidé? Information om personalens utbildning bör du också få. (Läste ett skräck exempel i DN idag) Information om vad som gäller angående när du har rätt att ha ditt barn på förskolan brukar finnas på din kommuns hemsida, det är ingenting som förskolans chef kan bestämma. Men om du önksat att ha flickan på förskola när du inte arbetar pga att du behöver sova så kan det nog tyvärr ha lett till missförstånd. (Men någon åsikt om dig som förälder har hon ingen rätt att framföra)
    Att kalla ett litet barn labilt är absolut inte ok. Försök att ta det lugnt på mötet, fråga personen hur den menade då, när hon sa att flickan var labil, lägg inga ord i munnen utan låt henne förklara HUR och VAD hon menade.

• Hemmaföräldern
    bonaqua skrev 2009-11-06 23:33:41 följande:
    Hej.Jag är så ledsen..Har haft en del strul med det dagis min 15-mån flicka går på..och en dag så pratade jag med en dagispersonal i telefonen pga andra saker och då sa hon:-Ja men Alicia är ju lite labil!!!!!!!LABIL? Är min 15 månaders dotter labil? Hon har gått på dagis i 1½ månad..vad förväntar dom sig?? De påstår att hon är gnällig och att hon alltid vill vara hos de vuxna och sitta i deras knän.. Men är det så konstigt?! Hon är ju bara 15 månader...Vet inte hur jag ska göra. Det är ju inte bara detta som hänt.. Fan.
    Nej men stackars lilla skrutt. Hon är ju rädd och osäker och försöker knyta an till personalen så att hon ska ha en trygg bas att utgå ifrån när hon upptäcker dagisvärlden. Den här personalen är kanske välutbildad men särskilt empatiska verkar de inte vara och inte heller verkar de förstå vad ett litet barn behöver. Om de ger henne trygghet så kommer hon att lämna dem mer och mer.

Mitt råd är att du söker en annan förskola direkt och även tittar på om du kan hitta en dagmamma som känns bra. Många alternativ att välja mellan är aldrig fel. Det här är absolut inte okej. Vilken elak korkad personal som behandlar ett litet barn så här. (Och jag vet de är kanske stressade och har för stor barngrupp osv men så här får de inte göra).
  • zoffan

Förstår inte varför man ska ställa ett möte pga att man inte gillar ordvalet på en beskrivning av sitt barn. Barnet är kanske lite extra trygghetsökande nu i början och då måste personalen berätta det. Det personalens skyldighet att berätta hur det går.

• mariaheterjag

Jag tror hon uttryckte sig otroligt klumpigt bara. Men fråga vad hon menade och berätta att du tog illa vid dig. Kanske tänker hon sig mer för nästa gång hon beskriver ett barn.

• Laire

Jag ser inte problemet? Jag använder formuleringen "lite labil" för att beskriva hur min son är då han är nyvaken och gnällig etc. För mig är det något som beskriver att man inte riktigt är i balans just nu utan man måste vara lite försiktig.

Jag ser inte att "lite labil" skulle vara en dom över hennes psykiska hälsa eller ett skällsord.

• bonaqua

Laire: Okej, men för mig betyder inte labil något positivt och det är inget jag kastar ur mig hur som helst. Det är ju så..det betyder olika för olika personer.. Och att dagispersonalen kallar min dotter labil, det accepterar jag inte! Sen handlar det om hur man säger det också...

Tack alla för svaren. Jag ska prata med personalen så fort jag kan, annars spricker jag. Har faktiskt kollat upp en del andra förskolor också..så vi hoppas det löser sig!

• ÅÅsaGGåsa
    zoffan skrev 2009-11-09 18:26:32 följande:
    Förstår inte varför man ska ställa ett möte pga att man inte gillar ordvalet på en beskrivning av sitt barn. Barnet är kanske lite extra trygghetsökande nu i början och då måste personalen berätta det. Det personalens skyldighet att berätta hur det går.
    Ett möte med de inblandade kanske kan få alla, och framför allt mamman att må bättre. TS är ju uppenbarligen upprörd. Att diskutera vad pedagogen menade med labil här på FL löser knappast något. Öppenhet och rak kommuikation brukar fungera bäst!
  • zoffan

Problemet ligger nog hos trådstartaren som stör sig över ett ordval. Personalen har fortfarande skyldighet att berätta läget hos barnet på förskolan.

• mariaheterjag
    zoffan skrev 2009-11-10 15:46:10 följande:
    Problemet ligger nog hos trådstartaren som stör sig över ett ordval. Personalen har fortfarande skyldighet att berätta läget hos barnet på förskolan.
    Fast det är väldigt viktigt hur pedagogerna uttrycker sig när de beskriver barnen. Man kan inte slänga ur sig vadsomhelst. Det man kanske kan säga hemma är inte alltid ok på jobbet. Jag förstår att Ts är upprörd, men det räcker säkert med att prata med pedagogen i fråga och se vad han egentligen menade.
  • Kodia

red rose 06 skrev 2009-11-10 15:11:59 följande:

va etyder labil?
    Enligt Svenska Akademins ordlista betyder det "ostadig, osäker, vacklande".
    Det stämmer säkert alldeles utmärkt på hur TS dotter är (vill ju sitta i knät, osv). Det TS reagerar på, tror jag, är att nog oftast använder ordet om vuxna/ungdomar, och då är det ju något negativt att vara labil: humörsvängningar, oberäknelig osv. Jag antar att fskl menade ordet i dess korrekta betydelse, utan att lägga någon värdering vid det, men borde ha tänkt på att det kunde uppfattas negativt...
  • ÅÅsaGGåsa
    zoffan skrev 2009-11-10 15:46:10 följande:
    På ett proffesionellt konstruktivt sätt
  • Laire
    ÅÅsaGGåsa skrev 2009-11-11 10:01:46 följande:
    På ett proffesionellt konstruktivt sätt
    Fast jag tycker inte ordet "labil" är oproffesionellt. Det är ett beskrivande ord, det är inte direkt som hon sagt att ts barn hade en psykisk störning.
  • ÅÅsaGGåsa
    Laire skrev 2009-11-11 10:06:32 följande:
    Fast jag tycker inte ordet "labil" är oproffesionellt. Det är ett beskrivande ord, det är inte direkt som hon sagt att ts barn hade en psykisk störning.
    Men vi kan mena olika saker och TS har ju tolkat det negativt och då är det väl bra om man pratar om saken så att det slipper bli tråkiga missförstånd
  • Hej och Hopp

Vad är det personalen har gjort som är hemskt hemmaföräldern?
    De berättar att hon är gnällig och vill sitta i knät - jag hoppas att de också låter henne göra det eftersom hon behöver det. Jag ser inte att TS:s skriver att de inte låter henne göra det. _Om_ de inte förstår att hon behöver det och försöker tillfredsställa hennes behov - ja, då skulle jag också bli upprörd. Är det så TS?

Och labil - antagligen lägger ni olika värderingar i ordet. Om du läser vad det betyder enl SAOL så kanske du inte behöver känna dig sårad.

Hon är ju inte trygg ännu - kanske man istället skulle säga att hennes relationer till de vuxna fortfarande är labila - alltså inte stabila...
    Hoppas det ordnar sig för dig och din lilla - det är väl en jättebra idé att sitta och prata i lugn och ro - det gagnar säkert din lilla också

• Hej och Hopp

gnällig är väl i och för sig ett ord som jag inte skulle använda om ett litet nyinskolat barn som ännu inte är tryggt. Känslig är kanske ett bättre ord än både labil och gnällig

• bonaqua

Oj vad mycket olika rektioner jag fått..

Hej och hopp: Jag vet faktiskt inte hur de gör när hon är sådär "gnällig" och "labil", vid ett tillfälle har de sagt att de har henne så mkt de bara kan och det är ju bra..

Jag tror nog som sagt att vi tolkar ordet labil på olika sätt utifrån våra egna värderingar, sen vad det står i ordboken har för mig inte så stor betydelse, för att det är vad jag känner som spelar roll..tycker jag. MEN visst, hon menade säkert inte så som jag tolkade det. Saken var att det va en mkt tråkig och jobbig dag med samtal med deras chef som i princip sa jag va en dålig mamma och att jag inte vill träffa mitt barn för att jag behöver sova 1 natt/månaden osv.., sen säger dagistanten att hon är labil..Ja, då brast det för mig.

Sen tror jag i det stora hela så är det nog jag som mår sämst av hela grejen, Alicia har det säket jättebra där trots allt.. Men vi har bokat in ett samtal nu innan jul så få vi se vad som händer.
    Jag vill ju trots allt känna mig bekväm och trygg med den personal som har hand om mitt barn.

När jag skrev detta inlägget var jag jätteledsen och upprörd. Så jag förklarade mig inte särskilt väl, därför reagerar ni säkert olika också..

Svar på tråden De kallade mitt barn labil...