• Lilla Skruttan

För tidigt med bilbarnskudde?

Vi har en son som är nyligen 3 år. Han sitter i en bilbarnstol bakåtvänd i bilen.

Ett par kompisar till oss har en grabb på 4 år och en på 2½ år. De har haft sina barn vänt framåt i baksätet länge. Men som jag har förstått är det bra att de åker baklänges så mycket som möjligt ur säkerhetssyn eller?

Dessutom blev jag väldigt paff häromdagen då de nu har tagit bort bilbarnstolarna helt och istället har de bilbarnkuddar, så de använder vanligt bilbälte. Är inte det farligt?

Jag samåker till jobbet och den ena tjejen har en grabb på 6 år som också har bilbarnkudde och den andra som jag samåker med har en tjej som också sitter på bilbarnkudde som är 5 år...

När ska man egentligen börja använda bilbarnkudde? Jag är iallafall rädd om mitt barn och vill det bästa.

Tack på förhand.

• Svar på tråden För tidigt med bilbarnskudde?
  • Mama Africa

Mina barn är 4,5 och 6,5 år. De har varsin framåtvänd bilbarnstol. Dessa stolar kan man dela och ta bort ryggstöd så att det blir en kudde av. Jag har inga planer på att ta bort ryggen på länge, först när det blir för trångt.

• Emmli 84

Så sent som möjligt. Hur länge de kan sitta i "riktiga" bilstolar beror ju på framför allt vikt och i viss mån längd men låt sonen sitta i sin bilstol så länge som möjlig. Det är bäst ur säkerhetssynpunkt och komfort om han t.ex. somnar. Sonen är 4 år och han sitter fortfarande bakåtvänd i baksätet i samma stol som han har gjort sen flera år tillbaka. Vi har bara haft den + det allra första babyskyddet när han var spädbarn.

• pigglet

Våra barn sitter bakåtvända tills de blir 5 år.
    Rekomendationen är att de ska sitta så åtminstone tills de fyllt 4 år, helst 5.

• Joico

Barn ska sitta bakåtvända till 4-5års ålder - ju längre ju bättre. Bakåtvänt är säkrast, 5 gånger säkrare än framåtvänt. Stolen är inte urvuxen förrän öronen är vid toppen på bilbarnstolen eller maxvikten är nådd. Man bör alltså se till att ha en "stor" stol om man har ett "stort" barn t.ex Britax Multi tech och Two way som båda är godkända till 25kg bakåtvänt och har längst rygg på marknaden.

För att få åka framåtvänt måste man uppfylla den undre viktgränsen på bältesstol/kudden, ofta 15kg. Men åldern är viktigare än vikten. Alltså ska en 4-åring som väger 12kg åka bakåtvänt, och även en 3åring som väger 16kg ska åka bakåtvänt. Ert barn bör åka bakåtvänt minst ett år till.

Enligt lag ska särskild godkänd skyddsanordning (babyskydd, bilbarnstol, bältesstol, bälteskudde) användas för barn under 135cm.

Era vänner vars barn sitter på bilkuddar färdas högst olämpligt. 4åringen bör åtminstonde sitta i en bältesstol med rygg. 2½ åringen ska åka bakåtvänt bra länge till. En bälteskudde med bilens eget bälte på ett så litet barn är inte ett bra skydd då axlarna och överkroppen är smal och bältet kommer då att halka av axeln vid en krock...

• lillasmilla

Oj! Man blir ju mörkrädd! En 2.5 åring på kudde! Hörde i förbifarten på babyproffsen idag, en annan förälder frågade om framåtvända stolar till sin 3.5 åring. Hon sa att bakåtvänt så länge det är möjligt MINST 4år, sedan kudde med rygg, som man inte tar av. Hon rekommenderade att man använde kudde med rygg tills barnet är 150cm... Här hemma avgudar vi vår besafe izi kid x2! Den lär dottern få stå ut med i minst 3 år till! =)

• Joico

Här är en skitbra film som tydligt visar skillnaden mellan enbart bälteskudde samt bra och dålig bältesstol. Och hur traumatiskt en krock (frontal och sido) faktiskt är. Ca 1.08 in i filmen visas också hur bilens eget trepunktsbälte glider av barnets axel och överkroppen slungas framåt - varför barn inte ska sitta på enbart bälteskudde utan isåfall i bältesstol, men ännu hellre självklart bakåtvänt till minst 4-5års ålder.

www.which.co.uk/reviews/child-car-seats/page/how-we-test-child-car-seats

• Miss Lau

Min son är 9 år och har fortfarande bältesstol med rygg. Och eftersom han är 135 cm har jag svårt att tro på att det finns 2-3 åringar som måste ha bara kudde. Skrämmande är vad det är!

Svar på tråden För tidigt med bilbarnskudde?