• KimKatt

    Resa.

    Jag och maken är lite sugna på att resa någonstans med vår lille son. Vi har varit hemma sedan i juli och hade isf tänkt oss antingen en långweekend eller en vecka någonstans kring den tiden vi har varit hemma i sex månader. Vi är ändå lite osäkra på om det kan vara för tidigt och därför vill jag höra mig för bland er andra här. Är det för tidigt? Hur har ni gjort? Vilka är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Resa.
  • Angla

    Beror på barnet. Men vi anser att tryggheten skall ligga i oss och inte i huset/lägenheten.

  • Ane63

    Minns att vi åkte iväg påen skidresa ca sex månaderefter att vi kommit hem med våra första barn på 4½ och 1½ år. Det gick hur bra som helst och vi märkte inte att de blev otrygga. Med lillasyster som var 1,4 år åkte vi iväg hela famijen på en långweekend till Göteborg och var bla på Liseberg. Gick också mycket bra. Tror som Angla att finns vi föräldrar där så bibehålls tryggheten. Men naturligtvis är det kanske olika för olika barn.

  • MammaHella

    Vi har rest med hela vårt svänggäng och det har aldrig varit några bekymmer. Vi har medvetet valt rutiner vid mat och sömn som funkar överallt. Vår yngsta tös hon somnade i barnvagnen när vi var ute och reste och det gjorde att vi kunde äta ute på restaurang och ha kul med den äldre tösen, trots att de var så olika i ålder. ( Det var 10 år emellan dem)

    Tryggheten har funnits hos oss vuxna samt rutinerna.

  • chatnoir

    När vi hade varit hemma i lite drygt tre månader åkte vi till Frankrike till makens familj och stannade i två veckor. Det gick hur bra som helst.

  • Marie IE B

    Ni känner ert barn bäst men jag instämmer i ovanstående kommentarer, barn är som regel trygga så länge mamma & pappa finns med, var man är spelar mindre roll. Dock skulle jag ha med mig t ex det egna täcket/kudden etc för tryggheten när barnet ska sova. Nu har vi bara varit hemma i 2,5 vecka så mycket kan förändras men som jag känner nu skulle jag inte dra mig för att åka iväg om ett halvår på åtminstone en weekendresa.

  • KimKatt

    Tack för era svar och era tips! Jodå, han känns väldigt trygg med oss men jag tycker ändå det är värdefullt att få ta del av andras erfarenheter. Det ska nog gå finfint att resa iväg med honom. Han är ju dessutom väldigt öppen och utåtriktad.

  • bebis ja tack

    Vi åkte runt till våra släktingar under drygt en vecka när vi varit hemma i två-tre månader. Det gick finemang och dottern trivdes väldigt bra och sov alldeles utmärkt i sin resesäng. Vi lät aldrig henne vara ensam med någon släkting, någon av oss fanns alltid där och vi lät ingen hålla henne nån längre stund. Det kände vi att hon inte var redo för än. Vi hade dock övat med resesängen hemma så hon skulle känna igen sig på nätterna. Kanske blir svårt att ta med er resesäng om ni ska åka lite längre och för den delen kanske han sover hos er kom jag på? Vi visste ju inte hur det skulle gå innan vi reste, men jag tycker det är en bra läroprocess också, att få reda på hur ens barn reagerar och fungerar i olika situationer. Om man inte provar kommer man inte heller att få reda på när ens barn är moget för nya grejer.

    Ni är ju redan vana vid att resa med honom efter den STORA resan så det ska nog funka alldeles utmärkt tror jag, men ni känner ju sonen bäst själva såklart. :)

  • Tufselina

    ...och vi har en dotter som slutade äta när vi reste iväg. Första resan hemifrån var till farmor och farfars stuga ca 8 mån efter vi kommit hem och vi fick åka hem tidigare eftersom hon inte åt:( och vi var med hela familjen, hade filt, kudde, täcke, gosedjur och leksaker med men det hjälpte inte. 1 1/2 år efter vi kommit hem gick det bra när vi åkte till Legoland och sen dess har vi rest mycket och inte märkt av några problem. Det är som sagt så olika från barn till barn och vår lilla skrutta hade varit med om väldigt många separationer innan hon kom till oss. Lycka till med er resa!

  • mammamys06

    Gick jättebra att resa med sonen efter ett par månader hemma. Vi är hans trygghet och åker man till ett ställe när man reser och inte flänger runt för mycket och sover över hos folk eller liknande för mycket så tror jag det går jättebra


    Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
  • Awiden
    Jag håller med vad de flesta skrivit och jag tror dessutom att det är nyttigt för barnen att vistas i omväxlande miljöer. Vi åkte på en underbar resa till St Petersburg med vår 0,5-åring och det var inga problem.
Svar på tråden Resa.