• GirlieGirl

Sväljer fel vid amning och tappar andan!

Min son som blir 3 månader den 14:e november brukar ibland svälja fel vid ammningen eller ju han sätter maten i fel strupe eller nåt liknande. Då tappar han andan och spänner hela kroppen ett litet tag, efteråt skriker han jättemycket men lugnar ner sig efter ett tag. Jag tycker detta är jätteläkskigt att se. Igår hände det tre gg. Vi är jättenoga med att han ska rapa och så för att mindra men ibland rapar han inte :( Någon annan som oxå har ett barn som tappar andan?? Vi har frågat bvc och hon sa att det är helt normalt.

• Svar på tråden Sväljer fel vid amning och tappar andan!
  • Jennolinnea

Kan bara säga att min lillkille som också är 3 månader gör precis likadant. Det kan ske flera gånger om dagen också. Jag har bestämt mig för att det är helt ofarligt och tröstar honom helt enkelt och sedan lägger jag honom till bröstet igen.

• LAV0LINA

Dottern gjorde så också. Jag hade (har) mycket mjölk och jag tror att det ibland kom för fort för henne så hon svalde lätt fel.
    Kan det vara så för er? Prova "lätta på trycket" lite innan han börjar äta, det funkade för mig tills produktionen gick ner en aning.

• Jennolinnea

Japp, jag har också mycket mjölk och det sker nästan alltid i början på amningen, inte mot slutet så du kan nog ha en poäng där Lavolina.

• LAV0LINA

Ja, för mig var det också alltid i början av amningen. Det blev lite som att äta ur en brandslang för dottern.. Provade att pumpa ur lite (bara lite) precis innan hon skulle äta och då gick det bättre, då kom mjölken inte så fort. Sen efter nån månad (när hon var 4-5 månader) gick produktionen ner såpass att det inte blev denna "brandslangseffekt" tack och lov.

• GirlieGirl

Åååååh va skönt att veta att det är fler som varit med om samma sak. Vet att jag har mycket mjölk i brösten, för helt enkelt pumpa ut det värsta innan jag ammar honom.. Är så läskigt att se honom kippa efter luft :(

• miamaria777

Min 4-måning sätter också i halsen, men snarare mot slutet av amningen. Jag tror helt enkelt att hon somnar och sätter i halsen av det skälet...

• Elbet

Så hade även vi det. Det slutade med att lilltjejen vägrade äta. Vi hade några fruktansvärda dagar då trodde jag skulle måsta ge upp amningen. Vändpunkten kom när jag fick tips här på FL. Om man liggammar kommer mjölken saktare. Plötsligt satte hon aldrig fel i halsen och har sedan dess inte tjorvat alls lika mycket.

Är nu 6 månader och har nu börjat med annan mat jämsides amning. Nu tjorvar hon med den nya maten. Aldrig kan man bara slappna av och njuta:) Hoppas det löser sig för er!

Svar på tråden Sväljer fel vid amning och tappar andan!