• Smultronkyzzar

Varför är ordet kram så laddat för vissa?

Varför blir vissa tjejer (ja, jag har bara varit med om att tjejer reagerar så här) så sura när man skriver "kram" i slutet av sms till dennes pojkvän (min vän)? Jag är vän med båda och skulle aldrig få för mej att göra något med killen bara för att jag skriver kram, jag har ju en egen pojkvän som jag älskar över allt annat. Och dessutom skriver jag kram till alla mina vänner i slutet av sms och mejl.

När man sen kommer hem till dom och kramar båda två irl så reagerar hon inte alls. Själv tycker jag att en "verklig" kram borde vara värre än en kram i ett sms, eller?

• Svar på tråden Varför är ordet kram så laddat för vissa?
  • Liten2008

En verklig kram i närheten av partnern är bättre än en "smygkram" i ett sms anser jag.

Varför det är laddat?

Tror det är just för att det är så personligt riktat och partnern inte har "tillgång" till informationen tror jag (såvida paret inte brukar läsa upp sina sms eller på annat sätt delar alla sms med varandra precis som man delar gemensamma samtal med andra människor ute på gatan exempelvis, men det är nog inte så vanligt tror jag?)

Jag kan erkänna att jag har en vriden syn på sms-kramar, allt efter från vem- till vem de riktar sig mot, låt säga att JAG skriver "kram" till en manlig vän då menar jag inget mer än att jag tycker om honom som vän men skriver en kvinna "kram" till min partner (särskilt hans ex) så tror jag alltid att det finns något underliggande i det hela, hänger du med?
    Orättvist va?

Men sån är uppenbarligen jag och jag tror att det finns MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA som faktiskt känner precis likadant som jag hur tokigt det än egentligen är.

• Eisa

För mig är det jätteladdat! Kram för mig betyder "ligg med mig".

• k a t t a

Oj! Hahahah! För mig betyder kram i sms "dig vill jag då rakt inte göra något mer intimt med än att just krama". Annars skriver man väl puss? :)

• Sofiero

Usch vad pinsamt träffad jag känner mej... :-/ Utan att jag egentligen kan svara på varför!
    Eller en del av det ligger väl i att jag har aspergers syndrom, jag tar mycket väldigt bokstavligt. Skriver man "Kram" så är det en kram för mej. Inget jag skriver till folk som jag inte vill krama, jag kan ta illa upp om någon skriver så till mej "Vaddå, jag vill fan inte ha nån kram av dej!!" typ. För att inte tala om killar på kontaktsidor kan skriva typ "Kyss och tafs" eller "Puss på vårtan" eller liknande, det är så jag kan koka och känner mej nästan våldtagen.... (Konstigt, absolut, men nu är det så jag är...!). Så om någon "ytligt bekant" tjej skulle skriva "Kram" till min sambo så skulle jag nog bli rätt sne'. "Vaddå, vad ska du krama honom för, ni känner ju knappt varandra??". Fast är man vän så är det ju helt naturligt, tycker jag absolut! Sen vet jag inte, en kram irl är mer än spontan handling, men varför ska man bemöda sej med att skriva "Kram" i vartenda sms till någon, vad vill man säga med det?? Är det nåt "dolt budskap" i det hela??

Nu är detta inget jag brusar upp för på något sätt, jag har lärt mej att "så här gör man, så här fungerar socialt liv!" men när du ändå frågade så passade jag på att släppa fram mina innersta tankar och känslor runt det hela

• Sofiero
    Liten2008 skrev 2009-11-07 13:23:22 följande:
    En verklig kram i närheten av partnern är bättre än en "smygkram" i ett sms anser jag. Varför det är laddat? Tror det är just för att det är så personligt riktat och partnern inte har "tillgång" till informationen tror jag (såvida paret inte brukar läsa upp sina sms eller på annat sätt delar alla sms med varandra precis som man delar gemensamma samtal med andra människor ute på gatan exempelvis, men det är nog inte så vanligt tror jag?) Jag kan erkänna att jag har en vriden syn på sms-kramar, allt efter från vem- till vem de riktar sig mot, låt säga att JAG skriver "kram" till en manlig vän då menar jag inget mer än att jag tycker om honom som vän men skriver en kvinna "kram" till min partner (särskilt hans ex) så tror jag alltid att det finns något underliggande i det hela, hänger du med? Orättvist va? Men sån är uppenbarligen jag och jag tror att det finns MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA som faktiskt känner precis likadant som jag hur tokigt det än egentligen är.
    Hihi härligt med en själsfrände, jag trodde jag var jätteknäpp!!
    *kram* på dej! :P
  • Liten2008
    Sofiero skrev 2009-11-07 13:29:22 följande:
    Hihi härligt med en själsfrände, jag trodde jag var jätteknäpp!! *kram* på dej! :P

*slår upp aspergers*
  • Mandragora

För mig är det inget konstigt om någon skriver kram - om man brukar ge varandra en kram när man träffas.

Däremot stör jag mig som fan på folk som slänger sig med kram hit och dit, i synnerhet om man aldrig har träffat varandra, och som liksom förväntar sig en (skriven) kram tillbaka.

Jag gillar inte kroppskontakt.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
Svar på tråden Varför är ordet kram så laddat för vissa?