• Sandra09

Barn med Mardrömmar

Hej.
    Jag undrar hur ni andra mammor/pappor gör när era barn har
    mardrömmar. Du menar jag inte med självaste "tröstandet" när de vaknar och gråter. Utan om det sker natt efter natt. Vad ska man göra?
    Det blir så lite sömn för oss allihop.

Tror det blir svårt att somna om för rädsla att drömma mardrömmar igen. Och har ni några erfarenheter av att era barn är rädda att det ska hända nåt, tex att nån ska ska slå sönder fönstret och komma in. Och att de tycker det är rädd för att vara själv i mörkret.
    (vi har 2 sovlampor i rummet, så det är inte mörkt)

Vi försöker också få barnet på bättre tankar(när de är rädda efter mardrömmen) , alltså att börja fantisera om roliga saker. Så de släpper de dumma tankarna. Men ja jag vet inte. Det går som inte framåt.

Utan det är rätt mycket mardrömmar och mycket spring fram och tillbaka under natten. Barnet jag pratar om är 8 år gammalt.

Vore tacksam för lite tips.

• Svar på tråden Barn med Mardrömmar
  • dsh

hej,

har en son på sex år, han drömmer sällan hemska drömmar, men om det händer så får han om han vill lägga sig hos oss och sova, för mig är det viktigt att barnen känner sig trygga och tycker inte att det är fel att ha de i sin säng över natt,
    min sexåring har också haft tankar kring det att någon tar sig in och bl.a. tar hans leksaker mm
    jag brukar säga att vi har låst ordentligt, men även han/hon som skulle ta sig in vågar inte för att de inte vet vem de möter inne i huset, de väntar oftast när ingen finns och då passar de på, för de är rädda också
    han nöjer sig med detta svar nästan alltid,

tips!! ser han något i mörkret mm och är rädd så tar jag hand om saken på en gång oavsett när det händer, tänder lampan och förklarar att saker ser annorlunda ut i mörkret och gör roligt av situationen, kommer på något kul så att han själv inte lägger sig igen med samma oro, utan tycker att mamma har sagt något roligt

• Nybliven Fru

Hej,
    Hann bara läsa jättesnabbt - på väg till jobbet.

Vill bara säga att hos oss är det ok att sova i mammas säng när man vill, gärna profylaktiskt.
    Det händer mycket nu, och snart nog lugnar det sig (hoppas jag). Den egna sängen är snart den enda som gäller ändå...

Sköt om er!

• Sandra09

Jo men nu handlar det inte om en natt nångång, utan praktiskttaget varje natt. Och varken jag eller min man får sova eftersom barnet är väldigt aktiv när den sover =) alltså sparkas och täcker far hit och dit och ja vi får inte sova mycket. Vore det bara en natt hit eller dit spelar det ju ingen roll. Men får man inte sova speciellt min man så blir det inte en så kul dag för nån. För ett ha ett barn som inte lyssnar tappar man tålamodet mycket snabbare om man redan är på dåligt humör för man sov inte mer än nån timme.

Svar på tråden Barn med Mardrömmar