• EJai

Recept på rätter med falukorv

Vill använda mig av det jag gar i frysen. Så tips på olika rätter tack.

Recept som ni kan hoppa på med falukorv är.
    Korv och stroganoff nyligen ätigt.
    falu korv i ugnen

• Svar på tråden Recept på rätter med falukorv
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Wokad falukorv med honungschili

Recept från

[Icakuriren]

Betyg (0)

Nyckelord
    Korv & chark Pasta & nudlar Huvudrätt Mjölkfria Övrigt
    Ingredienser

4 portioner

* 500 g falukorv
    * 200 g broccoli
    * 300 g morot
    * 1 rödlök
    * 1 paprika
    * 2-3 msk olja
    * 2-3 msk honey garlic chili sauce (stark sås, finns i olika fabrikat) eller 2 msk stark chilisås samt en pressad vitlöksklyfta och 1 tsk honung

Gör så här

* Skär korven i strimlor. Dela broccolin i små buketter. Skala morot och lök. Skär dem samt paprikan i strimlor. Woka korven (går utmärkt att steka hastigt i rymlig stekpanna) först och lägg den åt sidan. Woka sedan grönsakerna. Blanda korv och grönsaker. Ringla över såsen och servera med pasta eller nudlar.

400 g falukorv
    1 rödlök
    smör
    2-3 tsk curry
    1 burk kidneybönor, ca 400 g
    1 burk majskorn, ca 340 g
    1 burk hela tomater, ca 400 g
    2 dl crème fraiche
    salt

Sätt ugnen på 225 grader. Skär korv, squash och tomater i skivor. Krydda grönsakerna med salt och peppar. Varva korv och grönsaker i rader på ett ugnssäkert fat. Strö över oregano. Pensla med olja blandat med vitlök. Stek i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Servera med bröd till och en god senap, gärna fransk.

• EJai

desaa lät god men får testas när jag gör något gott till mig och mannen. skeptisk mot dotterns intag tack så mkt.

• skuggan av framtiden

Jag brukar göra något jag hittade på och kallar falsk korv risotto. Dottern älskar det .

800 gram falukorv
    4 portioner med vanligt ris (lite mindre)
    ca 5 dl grönsaksblandning ärtor majs och paprika
    1 burk champinjoner skivade
    1 grönsaksbuljongs tärning
    curry

Koka upp riset med grönsaksbuljongs tärningen.

Man tärnar korven och steker den
    klipp champinjonerna till småbitar och ner med dem i stekpánnan med korven
    När det är uppstekt blanda ner grönsaksblandningen

När riset är klart blandar du ner det i stekpannan också ( så mycket som man vill ha) och kryddar med curry

Väldigt uppskattat och väldigt enkelt att göra

• EJai

skuggan av framtiden skrev 2009-11-07 15:10:26 följande:

Jag brukar göra något jag hittade på och kallar falsk korv risotto. Dottern älskar det .800 gram falukorv4 portioner med vanligt ris (lite mindre)ca 5 dl grönsaksblandning ärtor majs och paprika1 burk champinjoner skivade1 grönsaksbuljongs tärningcurryKoka upp riset med grönsaksbuljongs tärningen.Man tärnar korven och steker denklipp champinjonerna till småbitar och ner med dem i stekpánnan med korvenNär det är uppstekt blanda ner grönsaksblandningenNär riset är klart blandar du ner det i stekpannan också ( så mycket som man vill ha) och kryddar med curryVäldigt uppskattat och väldigt enkelt att göra
    Mmm intressant dock så kör jag nog på färska råvaror
  • vera82

Dom rätterna med chorizo är bara att byta ut till falukorv.

• Februarii

Det här brukar jag laga: www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=39457

Det är gott och enkelt. Hela familjen gillar det, minsta som äter riktig mat är 2 år. T.o.m maken som inte gillar paprika och sa "yuck, zucchini" när han läste receptet första gånger tycker det är bland det bästa han ätit, och då har han inte pillat bort något.

• Februarii
    Februarii skrev 2009-11-07 21:05:45 följande:
    Det här brukar jag laga: www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_pa... Det är gott och enkelt. Hela familjen gillar det, minsta som äter riktig mat är 2 år. T.o.m maken som inte gillar paprika och sa "yuck, zucchini" när han läste receptet första gånger tycker det är bland det bästa han ätit, och då har han inte pillat bort något.
    Dock har jag glömt oliver varje gång och jag har använt timjan istället för oregano/basilika. Vet vem, det kanske blir oätbart utan mina små ändringar
Svar på tråden Recept på rätter med falukorv