• LuViGli

d vitamin droppar och ersättning

Hur funkar det egentligen?.. Hörde nånstans att barn som får ersättning behöver inte d vitamin droppar eftersom det finns d vitamin i ersättningen och om don får från båda håll kan det bli för mycket.. Min lilla tjej för bröstmjölk två ggr om dan och ersättning alla andra ggr. Behöver hon ändå d vit dropparna? Och hur kan man se om det blir för mycket av denna vitamin? Undrar för att sen jag började ge henne dropparna började hon få röda utslag på ansiktet.. och typ finnar.. Kan det ha nå samband med dropparna eller inte?...

• Svar på tråden d vitamin droppar och ersättning
  • parvati

D-vitaminerna behövs även för barnen som äter ersättning. Om man kan vara överkänslig för d-vitaminerna vet jag inte.

• Mini2009

På bvc rekommenderar de D-droppar även vid ersättning. Jag var i Finland och var på deras bvc och där rekommenderade de 3 droppar istället för 5 om man gav ersättning. Jag har fortsatt att ge 5 droppar.

• Tinisen1

Min tjej äter ersättning och hon får D-droppar det har dom inte sagt nått om på bvc till oss iaf =)

• ChristiansFru

samma här. dom brukar bli lite dåliga i magen av dropparna...min baby har haft det problemet. jag fick rådet att börja med 1 droppe en vecka, sen 2 i 2 veckor osv. är nu uppe i 4 droppar i 4 veckors tid- för att vänja magen.

• La Lola

Om de reagerar på dropparna så kan man byta sort.
    Vatten eller ojlebaserade beroende på vad man har provat. Har läst om flera som reagerat på de med olja.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • LuViGli

tack för era svar! Ska fråga läkaren om det, vi ska på 2 månaders undersökning på torsdag.

Svar på tråden d vitamin droppar och ersättning