• Tikka

Objektiv till Nikon D40

Har en D40 som jag trivs ganska bra med, har bara använt det 18-55 mm objektiv som ingick när man köpte kameran. Skulle vilja prova ett makro objetktiv men vet för lite om allt det här, det är ju en djungel. Finns det några bra, prisvärda objektiv för en amatör? De objektiv man hittar fungerar ju bara med den manuella fokusen och det vill jag inte ha. Någon som kan hjälpa mig med detta? Tack!

• Svar på tråden Objektiv till Nikon D40
  • Astrosmurfan

Jag fick höra i butiken att Nikon har motorn i sina objektiv. Så varje objektiv du köper till innehåller en motor (för fokus)
    Många andra kameror har sin motor i kamerahuset. Då kan man köpa vilket objektiv som helst.
    Självklart är objektiv utan motor billigare...
    Så jag vill inte säga att de är prisvärda för en amatör, utan man får nog betala lite om man vill ha ett nytt objektiv.

• jantingstrom

ett litet förtydligande,
    - nikon har INTE motor i alla sina objektiv.
    - vissa Nikon kameror har motor i huset

skulle sedan rekomendera dig att knalla in till en butik där du kan känna på prylarna innan du bestämmer dig.

kolla på www.fotosidan.se där finns det mer info ..

jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer då jag canon och har begränsade nikon kunskaper...

• NoMercy

Jag har ett Tamron 70-300. Billigt och jag gillar det. Inget prefekt macro objektiv men bilderna har blivit helt ok. Nåt att börja med i varjefall.

• Astrosmurfan

Inte alla nokon kameror har så men just D40 har motorn i objektivet.

• Astrosmurfan

Nikon menar jag ju såklart

• Astrosmurfan

Jag rör ju runt för mig själv. Jag menar naturligtvis att Nikon D40 har ingen motor i kamerahuset utan du måste köpa ett objektiv med motor i.

• Tikka

Har kollat lite på fotosidan och sett nåt Tamron objektiv Di ll eller nåt sånt, men att det inte var så bra? Har lagt upp några bilder där för längesen för bildkritik men kommer nu inte ihåg mitt lösenord för tillfället.

Jag har ju som sagt en Nikon D40 och vill ha ett makro, ingen som direkt kan säga att: ".... ett sånt är bra"????

Tack ni som svarat hittills, det är svårt det här när man inte är så bra!

• NoMercy
    Tikka skrev 2009-11-08 15:42:17 följande:
    Har kollat lite på fotosidan och sett nåt Tamron objektiv Di ll eller nåt sånt, men att det inte var så bra? Har lagt upp några bilder där för längesen för bildkritik men kommer nu inte ihåg mitt lösenord för tillfället.Jag har ju som sagt en Nikon D40 och vill ha ett makro, ingen som direkt kan säga att: ".... ett sånt är bra"????Tack ni som svarat hittills, det är svårt det här när man inte är så bra!
    Mitt heter Tamron 70-300 Di, ett kombinerat tele och macro objektiv. Jag har också Nikon D40.
    Jag känner som så, visst drömmer jag om bättre objektiv, men då vill jag ha ett bättre kamerahus först och bygga vidare på det. Jag fotar en hel del och bara att få detta objektivet utöver kitobjektivet gjorde att jag kunde gå vidare och inte känna mig så begränsad.
    Har man pengar så kan man ju köpa det mesta, men då fotobudgeten är begränsad får jag anpassa mg. Har köpt macrolinser till kitobjektivet men tycker nog att det blir bättre med Tamron. Det kostar väl runt 1500, ett riktigt macro tror jag ligger på minst 4-5000. Annars drömmer jag om Tamron 90....
  • jantingstrom

Mellanringar är det magiska ordet för att få bättre macro med befintligt objektiv. det är lite klumpigare att hantera, men bildkvaliten blir mycket bättre än med macrolinserna.

se till att köpa riktiga ringar där automatiken mm fungera. Det finns mycket billigt skräp på tradera bl.a som inte alls fungerar så smidigt..

• Tikka
    jantingstrom skrev 2009-11-08 16:26:29 följande:
    Mellanringar är det magiska ordet för att få bättre macro med befintligt objektiv. det är lite klumpigare att hantera, men bildkvaliten blir mycket bättre än med macrolinserna.se till att köpa riktiga ringar där automatiken mm fungera. Det finns mycket billigt skräp på tradera bl.a som inte alls fungerar så smidigt..
    Med det befintliga menar du det 18-55 ojektiv jag redan har?
    Jag har nämligen sett massor med Tamron objektiv på Tradera med motor i objektivet så det ska passa D40 men är det nåt ytterligare man ska kolla nu med dessa mellanringar?

Jag har också en knaper fotobudget och 1500 låter som ett rimligt pris men jag sparar hellre några månader till om ett riktigt bra objektiv kostar 2000...
  • NoMercy
    Tikka skrev 2009-11-08 20:35:26 följande:
    Med det befintliga menar du det 18-55 ojektiv jag redan har? Jag har nämligen sett massor med Tamron objektiv på Tradera med motor i objektivet så det ska passa D40 men är det nåt ytterligare man ska kolla nu med dessa mellanringar?Jag har också en knaper fotobudget och 1500 låter som ett rimligt pris men jag sparar hellre några månader till om ett riktigt bra objektiv kostar 2000...
    Du får inget bra objektiv för 2000....Men jag vet inte om Tamron för 1500 och mellanring är ett bra alternativ?
  • jantingstrom

jag hade nog börjat med en mellanring bara om du är ute efter macrofunktionen och använd det med ditt befintliga kitobjektiv.

Kenko och Soligor tror jag gör mellanringar som passar, men kolla i butiken för säkerhets skull. Nikon har givetvis men är lite dyrare...

skulle du inte bli nöjd så kan du komplettera med ett annat objektiv senare.

Svar på tråden Objektiv till Nikon D40