• malininorrköping

Erica-metoden

Ja som jag skricvit tidigare så har min son haft 3-4 timmar möte med spykologen och varje gång verkar de ha jobbat m,ed sandlådan, vilket jag förstått är erica-metoden. Har oxå läst ett inlägg där det står att denna ska utrön det allmänna psykiska tillståndet. har skrivit om detta på "alla" trådar nu. Vill inte missa ngn vis människas kunskap. Är inte detta en gammal förlegad metod. Är lite nervös över detta.

• Svar på tråden Erica-metoden
  • Nilsfar
    malininorrköping skrev 2009-11-07 15:54:56 följande:
    Ja som jag skricvit tidigare så har min son haft 3-4 timmar möte med spykologen och varje gång verkar de ha jobbat m,ed sandlådan, vilket jag förstått är erica-metoden. Har oxå läst ett inlägg där det står att denna ska utrön det allmänna psykiska tillståndet. har skrivit om detta på "alla" trådar nu. Vill inte missa ngn vis människas kunskap. Är inte detta en gammal förlegad metod. Är lite nervös över detta.
    Vad är utredningen för? Vilka svårigheter har ditt barn?
  • Trollet Ludenben

Min son gjorde den 2007 i sin adhdutredning

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • malininorrköping
    Nilsfar skrev 2009-11-07 20:23:30 följande:
    Vad är utredningen för? Vilka svårigheter har ditt barn?
    jag tror inom autismspectrum, möjligtvis as
  • malininorrköping

Trollet Ludenben skrev 2009-11-07 20:24:21 följande:

Min son gjorde den 2007 i sin adhdutredning
    Känns lite flummigt att de m h a leksaker och sand ska ställa en diagnos. De måste väl göra mer tester? Förklarade de vad den visade?
  • Trollet Ludenben
    malininorrköping skrev 2009-11-07 22:26:46 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-07 20:24:21 följande: Känns lite flummigt att de m h a leksaker och sand ska ställa en diagnos. De måste väl göra mer tester? Förklarade de vad den visade?
    Det är ju bara ett av momenten. Den går lite ut på att leken avspeglar livet och barnets tankar. Hörde nånstans att ett barn blev instängd i en garderob och på bup stängde barnet in dockorna när barnet lekte. Av ericametoden fick min sons psykolog inte ut så där jättemycket mer än att en rörig lek med den där sandlådan verkade vara ett rörigt inre.
    min son har en autismdiagnos med men den ska omutredas nu... tankarna finns på as med.
  • malininorrköping

Trollet Ludenben skrev 2009-11-07 22:36:45 följande:

Det är ju bara ett av momenten. Den går lite ut på att leken avspeglar livet och barnets tankar. Hörde nånstans att ett barn blev instängd i en garderob och på bup stängde barnet in dockorna när barnet lekte. Av ericametoden fick min sons psykolog inte ut så där jättemycket mer än att en rörig lek med den där sandlådan verkade vara ett rörigt inre.min son har en autismdiagnos med men den ska omutredas nu... tankarna finns på as med.
    Ja det är det jag menar, måste ju va fler tester?, men eftersom han bara träffat psykologen 3-4 timmar och varje gång hållt på med sandlådan. Men är det andra tester också är det en annan sak.
    Trodde sandlådeleken var för mindre barn.
  • Trollet Ludenben
    malininorrköping skrev 2009-11-07 22:46:01 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-07 22:36:45 följande: Ja det är det jag menar, måste ju va fler tester?, men eftersom han bara träffat psykologen 3-4 timmar och varje gång hållt på med sandlådan. Men är det andra tester också är det en annan sak. Trodde sandlådeleken var för mindre barn.
    Ja, det bör vara andra tester med. Det var det för oss. Kommer inte exakt ihåg vilka för det var 2 år sen nu. Men de var ju ganska många testtillfällen.
  • malininorrköping

Trollet Ludenben skrev 2009-11-07 22:51:04 följande:

Ja, det bör vara andra tester med. Det var det för oss. Kommer inte exakt ihåg vilka för det var 2 år sen nu. Men de var ju ganska många testtillfällen.
    Tack för svar..läst en del om erica-metoden nu och det verkas som den används, känns fortfarande flum för mig. Detta borde videoinspelas eftersom en psykolog m h a av leksaker ska bedöma ett barns psykiska tillstånd. livsfarligt. Man är ju helt i handen på en psykologen som kan tolka "fel". Jag vill ha tester med manualer ; ) Skeptiska mamman ; )
    I know...Men oxå bra för om återkopplingen inte känns bra vill jag i detalj veta hur de kommit fram till saker , vilka metoder....jobbiga mamman , )
Svar på tråden Erica-metoden