• bluebluebird

gammal säng som luktar - hur få bort lukten?

vi har köpt en gammal säng på blocket. den har stått lagrat någonstans i flera år och luktar inte fräscht! en sån där gammal, instängd lukt, ni vet.. hur får man bort det? lukten fyller ju hela rummet där den står! sen har den några fläckar också som jag inte vet hur jag skall få bort. är jättetacksam för tips!

• Svar på tråden gammal säng som luktar - hur få bort lukten?
  • Amazina

Nej men hu! Kan ni inte tvätta madrassen/överdraget? Vädra ur den utomhus?

• johandra

åhh fy vad äckligt!

Ja du,är det en ram med madrass ni köpt så skulle jag behålla ramen men kasta madrassen o köpa en ny.

Annars vet jag inte,lämna in på kemtvätt kanske??

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • bluebluebird

det är en resårmadrass med ben. betalade jättelite för den, så jag tänkte det inte gjorde så mycket, bara jag kommer på hur jag får den fin igen. skall bara ha den som gästsäng :)

• nenapena

Tror inte det går att göra så mycket åt lukten, sitter nog inuti sängen.
    Men är det inte lite äckligt att köpa en sån säng med gamla fläckar och som dessutom luktar. Prova med nån textiltvätt annars.

• Analoga
    bluebluebird skrev 2009-11-07 16:26:45 följande:
    vi har köpt en gammal säng på blocket. den har stått lagrat någonstans i flera år och luktar inte fräscht! en sån där gammal, instängd lukt, ni vet.. hur får man bort det? lukten fyller ju hela rummet där den står! sen har den några fläckar också som jag inte vet hur jag skall få bort. är jättetacksam för tips!
    Usch - vill inte skrämma dig nu, men gör dig av med sängen!! Man ska aldrig köpa begagnade sängar för det kan finnas obehagliga vägglöss i dem!! Har just läst en artikel om detta.
  • johandra
    Analoga skrev 2009-11-07 21:57:56 följande:
    Usch - vill inte skrämma dig nu, men gör dig av med sängen!! Man ska aldrig köpa begagnade sängar för det kan finnas obehagliga vägglöss i dem!! Har just läst en artikel om detta.
    Ja precis..Kasta bort den där sängen,det skulle jag gjort..

Du kan köpa billiga sängar på både jysk och ikea istället...
  • bluebluebird

tack alla för svar! jag ringde faktiskt upp säljaren, så hon ger mig pengarna tillbaka och slänger sängen själv :D

• johandra

Bra gjort!

Köp inte fler sängar eller liknande på blocket nu

• Analoga
    johandra skrev 2009-11-08 10:45:58 följande:
    Bra gjort!Köp inte fler sängar eller liknande på blocket nu
    Håller med!!
  • tantgrön

Ja i det här fallet var det kanske bäst att slänga sängen men annars så är ett bra tips att hälla bikarbonat i sängen och låta det dra och sedan damsuga sängen. Bikarbonatet drar åt sig gammla svettpärlor som finns i madrassen. (ett tips från rent hus)

Svar på tråden gammal säng som luktar - hur få bort lukten?