• Flizan30

Gränsen-ta på axeln eller benet?

Om någon av motsatt kön på ditt jobb tar på dig medans han/hon pratar. Tar du det som att den pesonen stöter eller tycker du det känns naturligt att personen tar på dig. En på mitt jobb kan ta på axeln, men även har sett att den tar på låret, elelr snarare benet samtidigt som den pratar. jag själv tycker nog gränsen går vid axeln, men låret känns som en flört mer.
    Sa en gång till den personen ifråga lite försiktigt att man får vara föriktigt och att alla inte gillar det. Då menade den personen att det bara är naturligt att tapå någon annan när man pratar. Var går gränsen för er?
    När någon fryser kan dne personen tat tag i händerna och känna efter. hmm jag hade inte gillat om någon varit så intim med mig iallafall som inte stått mig mkt nära.

• Svar på tråden Gränsen-ta på axeln eller benet?
  • jayne doe

Jag skulle absolut inte uppskatta om någon på mitt jobb rörde vid mig, inte ens på axeln.
    Om någon tog lade sin hand på mitt lår skulle jag troligtvis uppfatta det som flörtande, men det beror ju lite på situtationen. I vilket fall som skulle jag bli skitsur.

Och jag tycker också det är intimt att hålla någon i handen, och gör enbart det med människor som står mig nära.

♥23♥
  • k girl
    MickeN1973 skrev 2009-11-07 16:35:57 följande:
    Så du tycker det är intimt att hålla någon i handen?Jösses...
    Det är väl klart att det kan vara intimt - det beror ju helt och hållet på var någonstans man drar gränsen för sitt eget utrymme. Jag skulle tro att majoriteten av alla som inte lider av bakterieskräck tycker att handskakningar är fullkomligen ointima och rätt opersonliga, medan någon som ska ta en i handen (när man går) är en gest man kanske vill dela med sin familj och/eller käresta eller inte. Vissa personer tycker att en omfamning är opersonlig medan andra tycker att det är höjden av intimitet att kramas. Och för att vara riktigt på det klara med vad som avses: med "intimt" menar jag dess bokstavliga betydelse, det vill säga privat, inte någonting sexuellt.
  • Monsterpannkaka

Nej, jag håller med dig. Om någon lägger en hand på mitt lår när vi pratar skulle jga nog kolla på handen och på personen och fråga vad han eller hon gjorde.

Inte skulle jag kunna koncentrera mig på att lyssna på vad denne sa, utan fokusera på att ta bort handen .

• Clobberella

Jag gillar inte ens att någon av mitt eget kön tar på mig, om jag inte är nära vän med personen. Tycker tex inte om när chefen eller kollegorna vidrör mig när vi pratar.
    Ska jag dra en gräns så skulle jag ändå säga att axel är ok, lår absolut inte och hand beror lite på hur det görs. För mig är det intimt att hålla någon i handen, det gör jag bara med folk jag tycker väldigt mycket om.

• Teskedsmamman

Det beror helt på var på låret, högt upp hade jag inte uppskattat men nedåt knät hade jag nog inte reagerat på...

Jag kan också ta runt händerna på någon som fryser, men det är för att jag är så varmblodad så jag kan alltid värma. Däremot så är jag vaksam på den andra personens reaktion och verkar inte den människan uppskatta det så släpper jag.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Flizan30

Jo ta händerna och värma känns väldigt personligt för mig. alltså någon som står en nära. men axel skulle vara ok. däremot lår där går verkligen gränsen.. men alla är ju olika.

• Mary Lo

Jag är kluven. Ibland kan en sådan där beröring vara rätt behaglig faktiskt. Det är inte automatiskt fel för mig att känna mig lite sådär intim med någon. Man kan bli på gott humör av det, om än motvilligt. Men rent allmänt har jag nog lite svårt för en sådan fysisk kontakt med människor som jag inte står nära.

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Miss Cee

Hade inte uppskattat någon beröring alls. Men en hand på axeln eller armen hade jag inte sett som flört, utan bara som om de gått över min gräns för privat sfär.

• Milki

En hand på axeln hade jag inte brytt mig om men skulle någon jävel börja känna på låren då jävlar..............morr. Jag anser att sånt beteende är att gå över gränsen.
    Att hålla någons hand eller händer är dock helt okej tycker jag.

• Pentagram

Jag ser det inte på något helst som ok att någon skall ta på mig bara för att han/hon pratar med mig. En hand på min axel skulle jag uppfatta som nedlåtande/mästrande och en hand på låret är definitivt otillbörligt.

• Miss Scorpio

En man som jag är såå förälskad i (han vet inte om det) brukar ta på min arm när vi ses och hejar. Eller klappa på min axel

Hur ska jag tolka det då?

• blommanigbg

Det så att säga beror på blicken man får samtidigt...

• sockerbomben

Vissa människor har inte samma gränser som andra. Han/hon tar i dig utan att egentligen tänka/mena något med det. Sedan verkar det inte vara världens mest empatiska människa som inte från din kommentar fattar att du inte uppskattar det. Du får säga till tydligare, utan att bli otrevlig.

• Kastrull
    Flizan30 skrev 2009-11-07 16:28:53 följande:
    Sa en gång till den personen ifråga lite försiktigt att man får vara föriktigt och att alla inte gillar det. Då menade den personen att det bara är naturligt att tapå någon annan när man pratar. Var går gränsen för er?
    Antingen så uppfattade men struntade personen totalt i din diskreta vink, eller så ville den skyla sitt övertramp genom att släta över det med att det är bara är naturligt.

Var gränsen går för anda spelar egentligen ingen roll här. Det är var DIN gräns går som räknas. Ingen annans. Jag kan tycka att det är riktigt trevligt att de jag pratar med slickar mina örsnibbar eller hänger på min arm som en övermogen druvklase, det kvittar, du behöver inte acceptera det för den sakens skull.
    Säg för all del ifrån igen, och den här gången skippar du diskreta vinkar utan säger sakligt att du inte gilalr handen på låret eller vad det nu är. Det ska personen respektera, punkt.
  • vintjej

Axeln skulle jag säga. Alltså om jag tänker mig min sambo i den situationen skulle att ta på axeln vara ok, men tog han någon tjej på låret...Näe, inte ok. Förmodligen inte för henne heller.;)

• My opinion

Vadå flört? Det är sexuella trackserier att göra så om det inte är välkommet. På de flesta arbetsplatser säger man att det är upp till den som utses att tolka om det känns fel eller inte och då är det det som gäller. I vårt samhälle skulle nog de flesta uppfatta att man tar någon på benet som att man går över gränsen. Axeln är mer gränsfall och beror på hur det görs.  Att flörta med någon på jobbet kan i sig vara sexuella trakaserier helst om det fortsätter utan att man får positivt gensvar eller ännu hellre efter att man blivit avspisad.

• k a t t a

Jag tar alltid på folk, för att citera "power" här uppe.

Dock tycker jag att man lätt kan bedöma när en vidrörning är flörtig eller inte. Själv är jag en expressiv person med yviga gester och om jag skulle ta någon på axeln skulle det vara en puff eller knuff. En smekning på axeln, däremot, tycker jag är något helt annat och är inget jag delar ut till höger och vänster.
  • rlevitte

Jag tar gärna på folk och har personligen inga problem med att andra rör vid mig.

Dock försöker jag vara lyhörd och se hur personen jag rör vid reagerar.  Om den är uppenbart obekväm tar jag bort handen, kanske ställer en fråga om saken, ber om ursäkt ifall det var för nära för den.
    Svårare är det inte, tycker jag.
    Mvh,
    Richard
Svar på tråden Gränsen-ta på axeln eller benet?