Mögelost!
Har hört att man ska undvika detta. Men finns det någon sort som är okej?
Är sjuuukt sugen på detta!
Har hört att man ska undvika detta. Men finns det någon sort som är okej?
Är sjuuukt sugen på detta!
Du ska nog undvika all mögelost, men använder du den i mat då den är uppettad så går det bra! Gör lite pasta med grönmögelost sås, det gjorde jag sist jag var gravid
Om du kan hitta en pastöriserad, så vill jag gärna oxå veta!
Men tills dess kan man klara sig ganska långt på mjukost ädelost och att ha mögelost i maten, tex på pizza, för då är det ju okej.
Det är supergott att laga kycklingfilé i ugn och lägga stora bitar ädelost runt om, så den får smälta och bubbla med. Testa!
man får passa på att äta mögelost på tub nu samt att jag brukar välja mögelost på pizzan :D Man kan även blanda in mögelost i lasagnen - mums!
På livsmedelsverkets sida står det att man kan äta pastoriserad ost men man ska ändå undvika all mögelost:
"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."
källa: www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
Ja! Precis som jag skrev :
"På livsmedelsverkets sida står det att man kan äta pastoriserad ost men man ska ändå undvika all mögelost"
Alltså att man kan äta all annan ost som är pastoriserad MEN att man ändå ska undvika mögelost...
Trodde jag var tydlig... sorry!
Jaha, du menade så... då är jag med.. jag fattade det som att du menade att man kan äta pastöriserad MÖGELOST!