• beau89

Mögelost!

Har hört att man ska undvika detta. Men finns det någon sort som är okej?
    Är sjuuukt sugen på detta!

• Svar på tråden Mögelost!
  • GrönaDruvan

Du ska nog undvika all mögelost, men använder du den i mat då den är uppettad så går det bra! Gör lite pasta med grönmögelost sås, det gjorde jag sist jag var gravid

• Spexig

Om du kan hitta en pastöriserad, så vill jag gärna oxå veta!

Men tills dess kan man klara sig ganska långt på mjukost ädelost och att ha mögelost i maten, tex på pizza, för då är det ju okej.

• beau89
    GrönaDruvan skrev 2009-11-07 18:18:20 följande:
    Du ska nog undvika all mögelost, men använder du den i mat då den är uppettad så går det bra! Gör lite pasta med grönmögelost sås, det gjorde jag sist jag var gravid
    Okej, så det är okej om den är uppvärmd?
    Är det opastöriserad ost som är okej då?
  • Spexig
    beau89 skrev 2009-11-07 18:22:21 följande:
    Okej, så det är okej om den är uppvärmd? Är det opastöriserad ost som är okej då?
    Ja, det blir ju som att man pastöriserar den i efterhand (pastörisering är ju just upphettning)
  • Helstsyskonnu

Det är supergott att laga kycklingfilé i ugn och lägga stora bitar ädelost runt om, så den får smälta och bubbla med. Testa!

• Hanna36
    beau89 skrev 2009-11-07 18:10:42 följande:
    Har hört att man ska undvika detta. Men finns det någon sort som är okej?Är sjuuukt sugen på detta!
    Du får inte äta mögelost, varken pastöriserad eller opastöriserad. Om den däremot upphettas/kokas i matlagning så är det okej! Mögelost på tub är oxå okej.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • GrönaDruvan
    beau89 skrev 2009-11-07 18:22:21 följande:
    Okej, så det är okej om den är uppvärmd? Är det opastöriserad ost som är okej då?
    Du kan äta all ost om den upphettas
  • beau89
    Hanna36 skrev 2009-11-07 19:39:17 följande:
    Du får inte äta mögelost, varken pastöriserad eller opastöriserad. Om den däremot upphettas/kokas i matlagning så är det okej! Mögelost på tub är oxå okej.
    Den sorten som finns på tub(har inte testat den) är den okej att äta då? Måste testa innan jag får spel på mitt sug här
    Skulle ge en tå just nu för salta kex med ost på!
  • Hanna36
    beau89 skrev 2009-11-07 20:13:33 följande:
    Den sorten som finns på tub(har inte testat den) är den okej att äta då? Måste testa innan jag får spel på mitt sug här Skulle ge en tå just nu för salta kex med ost på!
    Ja, den är okej!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • watership down

man får passa på att äta mögelost på tub nu samt att jag brukar välja mögelost på pizzan :D Man kan även blanda in mögelost i lasagnen - mums!

• vitvåonågratill
    Hanna36 skrev 2009-11-07 19:39:17 följande:
    Är den bara pastöriserad så ska det inte vara nåt bekymmer (läs info nedan, kopierat från Barnmorskegruppen i Gbg´s info om vad man kan och inte kan äta som gravid)...problemet är ju att man aldrig kan vara säker på om osten är pastöriserad eller ej, så därför bör man undvika allt sånt just nu.

I ostdisken
    Opasteriserad mjölk kan innehåller listeriabakterien. Det är därför ostdisken kan vara ett sådant minfält för den gravida. För hur vet man att en ost är gjord på opastöriserad mjölk? Det står sällan på förpackningen. Fråga gärna personalen i ostdisken. De vet. Många dessertostar från Frankrike och Italien är gjorda på opasteriserad mjök ? men inte alla. Danska mögelostar är däremot nästan alltid gjorda på pastöriserad mjölk.

Fetaost: Läs på förpackningen om den är gjord på pastöriserad eller opastöriserad mjölk. Det är olika för olika producenter.

Fårost: Ät det helst inte. Opastöriserad.

Getost: Undvik. Ofta opastöriserad. Halloumi: Görs på opastöriserad mjölk, så ät den inte. Även om den oftast grillas eller stekts, kommer man inte upp i tillräckligt hög temperatur för att vara helt säker på att listeriabakterien dött.

Hårdost: Svenska hårdostar görs på pastöriserad mjölk, och går alltså bra att äta. Välj gärna magra varianter.

Mozzarella: Kan innehålla listeria, så avstå.

Parmesanost: Är den väl lagrad, går den bra att äta även om den är gjord på opastöriserad mjölk. Den långa lagringstiden påverkar listerian.

Ricotta: Opastöriserad mjölk, alltså risk för listeria.
  • Minas

På livsmedelsverkets sida står det att man kan äta pastoriserad ost men man ska ändå undvika all mögelost:

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

källa: www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

• Hanna36
    Minas skrev 2009-11-08 23:20:47 följande:
    På livsmedelsverkets sida står det att man kan äta pastoriserad ost men man ska ändå undvika all mögelost:"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."källa: www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Grav...
    eh, va? det står det ju inte alls!
    Undvik mögel- och kittost ÄVEN om den är gjord på pastöriserad mjölk står det ju!!???
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Minas

Ja! Precis som jag skrev :

"På livsmedelsverkets sida står det att man kan äta pastoriserad ost men man ska ändå undvika all mögelost"

Alltså att man kan äta all annan ost som är pastoriserad MEN att man ändå ska undvika mögelost...

Trodde jag var tydlig... sorry!

• Hanna36

Jaha, du menade så... då är jag med.. jag fattade det som att du menade att man kan äta pastöriserad MÖGELOST!

~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Mögelost!