• Frelisac

Vattenbaserad färg på oljebaserad häftgrund?

Jag håller på att måla golv, paneltak och snickerier antikvita och har köpt färg för tusentals kronor. Nu börjar jag känna mig snål och har konstaterat att jag har en massa oljebaserad grundfärg över sedan tidigare. Kan jag grunda med den och sen använda vattenbaserad lackfärg ovanpå?

• Svar på tråden Vattenbaserad färg på oljebaserad häftgrund?
  • Charlien

Är inte helt säker på min sak, men är 99 på att jag hade oljebaserad häftgrund (finns det ens vattenbaserad? Är det inte själva grejen..?) och sen målade med vanlig vattenbaserad färg uppepå. Men gå in på nån av fägtillverkarnas sidor o kolla, måste framgå där.

• Frelisac
    Charlien skrev 2009-11-08 19:50:21 följande:
    Är inte helt säker på min sak, men är 99 på att jag hade oljebaserad häftgrund (finns det ens vattenbaserad? Är det inte själva grejen..?) och sen målade med vanlig vattenbaserad färg uppepå. Men gå in på nån av fägtillverkarnas sidor o kolla, måste framgå där.
    Har kollat runt men inte hittat nåt. Och när jag ringde min färghandlare var det hur lång telefonkö som helst.

Jag har använt vattenbaserad grundfärg (har t o m fått veta att all oljebaserad färg ska försvinna inom nåt år) men jag tycker också att det borde funka med olja under vatten. Känns bara så surt om man måste slipa ner ett helt paneltak p g a att man gjort fel.
  • Charlien
    Frelisac skrev 2009-11-08 21:35:34 följande:
    Har kollat runt men inte hittat nåt. Och när jag ringde min färghandlare var det hur lång telefonkö som helst. Jag har använt vattenbaserad grundfärg (har t o m fått veta att all oljebaserad färg ska försvinna inom nåt år) men jag tycker också att det borde funka med olja under vatten. Känns bara så surt om man måste slipa ner ett helt paneltak p g a att man gjort fel.
    Hm, ja, slipa bort färg från panel låter obra! Nu måste jag ju surfa runt o kolla om JAG hittar svaret.
  • Charlien
    Charlien skrev 2009-11-08 22:23:23 följande:
    Hm, ja, slipa bort färg från panel låter obra! Nu måste jag ju surfa runt o kolla om JAG hittar svaret.
    Hmmm.. Jag gav det 10 minuter och hittade exakt 4 som sa att det GÅR och 4 som sa att det INTE går. :-/ Här kommer två exempel:

www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/103834-vattenbaserad-pa-oljebaserad.html

www.flashback.info/archive/index.php/t-552983.html

Personligen tror jag mest på att det GÅR, ring ett proffs o let me know vad svaret blev!!
  • Frelisac
    Charlien skrev 2009-11-08 22:36:28 följande:
    Hmmm.. Jag gav det 10 minuter och hittade exakt 4 som sa att det GÅR och 4 som sa att det INTE går. :-/ Här kommer två exempel:www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/10...www.flashback.info/archive/index.php/t-552983...Personligen tror jag mest på att det GÅR, ring ett proffs o let me know vad svaret blev!!
    Tack!!!! Nu är det ju måndag i morgon så jag får ringa färgaffärn....
  • johandra

Jag tror du kommer få det svårt att fästa,vattenbaserad färg på oljebaserad yta brukar skära sig. Prova så ser du snabbt om det funkar.Funkar det inte så lägger det sig som små bubblor på lixom,man ser att färgen inte fäster.

Lycka till med målandet!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
Svar på tråden Vattenbaserad färg på oljebaserad häftgrund?