• Vildblomman

diskrensning

jag ska göra en diskrensning på (C:) och datorn visar mig vilka filer jag kan ta bort... för att frigöra utrymme. Hur blir det om jag ta bort alla filer?

Jag vet inte om det är några av filerna som jag behöver

den har markerat bland annat wordpad dokument som heter set up log files, debug dumpfiles. temporära filer, miniatyrer

och något annat som heter windows felrapporteringsfil arkiverad och någn som heter likadant men avslutas med köad och något

systemfel och minnesdumpsfiler

jag är inte ett dugg kunnig om datorer och villl inte ta bort något som behövs.

• Svar på tråden diskrensning
  • Cabron

Egentligen ska det inte bli nå problem för att du tar bort logg filerna för det är dokument som skapas på auto för att en tekniker eller liknande ska kunna se precis vars fel är.

Så jag skulle gissa att det är riskfritt att ta bort dom. :)
    Men dom tar inte så stor plats heller så om du är osäker så kan du spara dom.

• Vildblomman
    Cabron skrev 2009-11-07 20:31:07 följande:
    Egentligen ska det inte bli nå problem för att du tar bort logg filerna för det är dokument som skapas på auto för att en tekniker eller liknande ska kunna se precis vars fel är.Så jag skulle gissa att det är riskfritt att ta bort dom. :)Men dom tar inte så stor plats heller så om du är osäker så kan du spara dom.
    det står att jag kan frigöra 1.94 Gb
    logg filerna ligger på ungeför 200 mb

man vill inte ta bort nåt som man inte vet nåt om.. lite lskigt
  • Cabron

Då kan du helt enkelt lämna dom :)
    Har du haft mkt problem med datorn? Saker och ting som ha lagt av osv?

• Vildblomman
    Cabron skrev 2009-11-07 21:02:11 följande:
    Då kan du helt enkelt lämna dom :)Har du haft mkt problem med datorn? Saker och ting som ha lagt av osv?
    VÄldigt ofta så står det (svara inte) på allt ifrån word till msn och internet till och med de vanliga mapparna
  • Cabron

Hum, det verkar som om du har virus tyvärr, men om jag minns rätt så varje gång som ett program lägger av så skapas en loggfil och det är därför dom tar så stor plats.

• Vildblomman
    Cabron skrev 2009-11-11 00:26:06 följande:
    Hum, det verkar som om du har virus tyvärr, men om jag minns rätt så varje gång som ett program lägger av så skapas en loggfil och det är därför dom tar så stor plats.
    borde inte virus programmet säga till då? när den gör virus sökning och så?
  • Campmaster IV

Kör man diskrensing så tar väl windows inte bort filer som "behövs" så att säga. Är hårdisken väldigt full. Tror inte du ha virus för att program hänger sig. Kör en diskrensning och en diskfragmenterare. Kan bara bli bättre. Hur gammal e datorn och vilket operativ system kör du. XP/Vista/W7

• Vildblomman

Campmaster IV skrev 2009-12-03 10:46:02 följande:

Kör man diskrensing så tar väl windows inte bort filer som "behövs" så att säga. Är hårdisken väldigt full. Tror inte du ha virus för att program hänger sig. Kör en diskrensning och en diskfragmenterare. Kan bara bli bättre. Hur gammal e datorn och vilket operativ system kör du. XP/Vista/W7
    Har en laptop som jag köpte sommaren 2008. Kör vista i den.
  • Vicki77

hej. jag är inne på samma linje som ts och behöver rensa min dator..
    den är seg och visar "svarar inte" ganska ofta...
    men om man gör en diskrensning, vad försvinner?
    foton, musik mm är man ju väldigt rädd om, försvinner sånt?
    jag har inte ens vågat trycka på knappen "diskrensning" ja

• Campmaster IV

Den tar inte bort dokument som du sparat. Du får upp en lista först vad den hitta och där kan du markera eller inte om den ska ta bort och så står en liten förklaring vad det e föe slags filer. Kör en disk rensning. Kan bara bli bättre.

• teacherspet
    Vicki77 skrev 2009-12-05 09:44:03 följande:
    hej. jag är inne på samma linje som ts och behöver rensa min dator..den är seg och visar "svarar inte" ganska ofta...men om man gör en diskrensning, vad försvinner? foton, musik mm är man ju väldigt rädd om, försvinner sånt?jag har inte ens vågat trycka på knappen "diskrensning" ja
    Datorn kommer knappast att bli snabbare av en diskrensning. Möjligen kan du behöva ominstallera den - det kan däremot hjälpa. Men då behöver du ta backup på dina bilder / dokument / musik mm - helst till en annan hårddisk. Och så kan du kanske pasa på att uppgradera till Windows 7... :)
Svar på tråden diskrensning