• Mi1

Olika storlek på tvåäggstvillingar vid ultraljudet i v 12+

Var på ultraljud i v 12 med mätning på magen och den ena tvillingen (tvåggstvillingar) mättes till 12+4 vilket nog kan stämma ganska bra. Den andre mättes till 12+0. Han var svår att mäta för att han kröp ihop och jag hoppas att det blev en felmätning men vad betyder det om det stämmer?
    Har någon varit med om samma sak eller känner till något om det?

• Svar på tråden Olika storlek på tvåäggstvillingar vid ultraljudet i v 12+
  • skumtomte

Det var skillnad på mina två med. Den ena var beräknad till den 9 mars, den andra till 13 mars. Men BM sa att det är vanligt att det skiljer lite, det är helt normalt tydligen. Kanske det hinner ändra på sig till nästa gång!

• Emsingen

Jag tror att mycket av skillnaderna är felmätningar.
    I v 12 (11+4) blev det samma datum på båda. I v 18 blev det 17+5 och 17+6 fast då skilde det sig mer på de olika måtten även om de uträknade värdena blev ganska lika med bara en dags skillnad. Har för mig att hon sa att det "får" skilja en vecka mellan dem.
    En fundering: Om man väntar tvåäggstvillingar KAN man ju ha släppt äggen med en liten tids mellanrum. Då borde de ju vara lite olika i storlek. OCH tvåäggs är ju olika med olika anlag. Kanske spelar större roll senare i graviditeten. På tillväxtUL (27+6) var mina -3% och -10% men det fick skilja 20%.

• Havanna

Det skillde 1 dag på mina tvillingar i v 19...bm sa att det kunde bero på att äggen börjar mogna olika i livmodern.

/Havanna v 39 (tvillingar)

• jaguar

Det skilde 5 dagar på mina på UL i v18, men bm tyckte att allt såg helt normalt och bra ut, så jag reflekterade inte ens över att det kunde vara ett problem. Mina är tvåäggstvillingar, så de är lika olika som vilka två syskon som helst.

• Smissen

Mina tvåäggs-tvillingar mättes till v.18+2 och v.19+0 på ordinarie UL i v.19.
    På tillväxt-UL igår uppskattades vikten på Tv1 till -3,5% och Tv2 till -20,9%.

Svar på tråden Olika storlek på tvåäggstvillingar vid ultraljudet i v 12+