• cajane

Regnkläder på förskolan på vintern. TIPS!

Någon som har några tips om hur ni gör med regnkläder till era barn på vintern. På vår förskola är barnen ute ett par timmar varje dag oavsett väder. Därför behöver man regnkläder. Nu är det ganska kallt och snart blir det minusgrader så vad ska man då ha för regnkläder? Vanligtvis har mitt barn tjock fodrad vinteroverall men man kan ju inte få över regnkläder på denna. Vanliga regnkläder måste ju då också bli uteslutna, trots att vi köpt sådana för det blir ju för kallt. Fodrade regnkläder finns ju också men är dessa så varma att de ersätter en varm vinteroverall? Någon som vet? Och vad har man då under? Räcker det med de vanliga kläderna under ett fodrat regnställ? Jag tycker det verkar kallt. Och frågan gäller också mössa och vantar. Kan man ha vanliga då? Nu har vi köpt fodrade regnstövlar så det blir nog bra. Men hur gör ni med övriga regnkläder på vintern med blåst och minusgrader?

Tack för svar!

• Svar på tråden Regnkläder på förskolan på vintern. TIPS!
  • Busbellan

Jag tycker det allra bästa är att ha en vattentät vinteroverall
    Då slipper kan knöla på regnkläder utanpå overallen.
    Men visst går det att ha regnkläder utanpå en overall, det gäller bara att ha tillräckligt stora regnkläder. Men det blir inte särskilt smidigt

Mamma till Nora, August och Ella
  • alvaereva

jag håller med föregående. en vattentät ordentlig och rejäl vinteroverall är grejen!

• Lalalong
    cajane skrev 2009-11-08 08:20:27 följande:
    Någon som har några tips om hur ni gör med regnkläder till era barn på vintern. På vår förskola är barnen ute ett par timmar varje dag oavsett väder. Därför behöver man regnkläder. Nu är det ganska kallt och snart blir det minusgrader så vad ska man då ha för regnkläder? Vanligtvis har mitt barn tjock fodrad vinteroverall men man kan ju inte få över regnkläder på denna. Vanliga regnkläder måste ju då också bli uteslutna, trots att vi köpt sådana för det blir ju för kallt. Fodrade regnkläder finns ju också men är dessa så varma att de ersätter en varm vinteroverall? Någon som vet? Och vad har man då under? Räcker det med de vanliga kläderna under ett fodrat regnställ? Jag tycker det verkar kallt. Och frågan gäller också mössa och vantar. Kan man ha vanliga då? Nu har vi köpt fodrade regnstövlar så det blir nog bra. Men hur gör ni med övriga regnkläder på vintern med blåst och minusgrader? Tack för svar!
    Än så länge är det för varmt med overall här och då är ett fleecefodrat regnställ perfekt. När det blir overallväder så kör vi helt enkelt på en vattentät overall. Mössa kör vi vanligt. När det gäller vantar gillar jag, både som förälder och förskollärare, s.k. "dagisvantar". Tumvantar i galonmaterial som har långt skaft som man kan dra upp långt på armen. De är jättebra när det är plaskigt ute (brukar vara fleecefodrade också!)
  • katjasruta

Jag tycker att det funkar perfekt med fleecefodrad galonoverall, köpte en från ellos nu i höstas till dottern:)

• Busbellan
    katjasruta skrev 2009-11-08 10:01:19 följande:
    Jag tycker att det funkar perfekt med fleecefodrad galonoverall, köpte en från ellos nu i höstas till dottern:)
    Men blir det minusgrader är ju det alldeles för kallt
    Galon kyler ju när det blir kallt ute
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Gurkan

Det beror ju på hur kallt det är!
    Vi är också ute mycket och de allra flesta vinteroveraller klarar av väta ett par timmar och därefter åker de in i torkskåpet. Vi gör hellre så än bylsa på regnkläder ovanpå overallen eftersom det blir en aningen svårt att röra sig.
    Är det inte så kallt kan det gott och väl räcka med en regnoverall eller fleecefodrat regnställ med lite extra varma kläder under.

Vantar går bra nästan vad som bara de är lite motståndskraftiga mot vatten, är tumvantar (om inte barnet kan ta på fingervantar själv) och i lagom storlek.

• sarsparis

en riktigt funktionsoverall som tål väta bra.

sen har vi också fleecefodrat galonställ, pedagogerna säger att de är jättebra och när det är kyligare ute tar de bara på mer kläder under. Om det är slaskit ute är de ju inte direkt minusgrader heller.

• Leora

Om det är kallt och minusgrader är det overall som gäller, mina barn har (alltid haft) bra overaller som håller vätan borta. Om det är plusgrader och slask har vi kört med gummiställ (har haft både Didriksson och Gneis), och ev. fleecekläder eller ullkläder under.

Svar på tråden Regnkläder på förskolan på vintern. TIPS!