• 1plutt

Karamellfärg farligt i stora doser?

Svärmor är på besök och skulle baka med treåringen. De gör figurer av mandelmassa som de doppar i karamellfärg. Sen låter hon treåringen dricka av färgen direkt tur flaskan...

Är det verkligen ok? Vet inte riktigt vad det innehåller men brukar man inte dosera i några droppar som man knådar in i mandelmassan?

Att mitt vita köksbord inte är det längre då all färg runnit ut och svärmor inte torkat upp, är en helt annan tråd...

• Svar på tråden Karamellfärg farligt i stora doser?
  • Maria A Koberg
    1plutt skrev 2009-11-08 10:33:11 följande:
    Svärmor är på besök och skulle baka med treåringen. De gör figurer av mandelmassa som de doppar i karamellfärg. Sen låter hon treåringen dricka av färgen direkt tur flaskan... Är det verkligen ok? Vet inte riktigt vad det innehåller men brukar man inte dosera i några droppar som man knådar in i mandelmassan? Att mitt vita köksbord inte är det längre då all färg runnit ut och svärmor inte torkat upp, är en helt annan tråd...
    Läs på flaskan om det är farligt men jag gissar att det inte är det. Att man bara använder några droppar är väl för att färgen är väldigt dryg.

Sen så är det en helt annan sak att hon lät barnet dricka det.
    Verkar faktiskt lite skumt tycker jag.
Svar på tråden Karamellfärg farligt i stora doser?