• callimero

Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 5

Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 5

Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA?
    Ny tråd - del 5!
    Klistrar in lite från tidigare.

Minnie 69 skrev: Kalimero startade den 7 nov 2008 upp tråden "Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA?" med följande inledning:

"Läste om möjligheten att öka mängden av ägg + kvalitet med hjälp av Arginin och DHEA och blev nyfiken. Någon annan som hört talas om detta?"

Då tråden var mycket intressant och iaf jag gärna vill fortsätta att följa hur det går så kände jag mig tvungen att starta upp en uppföljare då den dessvärre obemärkt hann att falla för tremånadersgränsen. Välkomna att diskutera L´Arginin osv med oss ursprungliga testpiloter

Lite länkar inom ämnet:

DHEA:
    humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/full/21/11/2845

Arginin för svårstimulerade vid ivf:
    humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/14/7/1690

Arginin mm, manlig infertilitet:
    www.urologkanalen.com/manliginfertilitet/alternativbehandling.shtml

En tråd om just detta vid ivf:
    www.fertilethoughts.com/forums/ivf-high-tech/576561-l-arginine.html

Därutöver vill jag lägga en länk till ursprunstråden, kan ju vara kul att kunna titta in i den för den som så önskar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38072940-1.html

Och trådarna som följde:

Del 2: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m41224143-19.ht...

Del 3: www.familjeliv.se/Forum-7-34/m43870511.html

Del 4: www.familjeliv.se/Forum-7-125/m46285987.html

Hoppas nu länkarna fungerar! Påpeka annars så ska jag försöka rätta till.
  • Svar på tråden Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 5
  • Strix

toppen kalimero!

Majbjörn - ego är inte ett epitet som passar på dig! Pregnyl är hcg-tillskott, som Ovitrelle fast det är baserat på urin precis som Menopur (istället för Puregon/gonalF). Kroppen producerar ju hcg när man är gravid och det är hcg som omvandlas till progesteron om jag har fattat rätt. Det finns teorier om att vissa kvinnor med upprepade missfall har för liten egen produktion av hcg och får tillskott i form av pregnyl. Men min läkare vill inte ge mig det.

• Lisen

Majbjörn - Det är stimulerat FET som vi kommer att göra nu i november. Tabletterna innebär östrogentillskott men medför också att man hämmar den egna ägglossningen så visst känns det som en stor påverkan på kroppen. Lite skrämmande tycker jag. Hade gärna tagit lite östrogen bara för att boosta slemhinnan men utan påverkan på den naturliga cykeln.

Feia - Håller tummarna för ruvningen och dina toppembryon!

Kalimero - Tack för den nya tråden!

• Majbjörn70

Tack för ny tråd kalimero!

feia - Tack! Vad tråkigt att din läkare inte vill testa att ge dig pregnyl. Undrar vad han/hon tror ska hända. Vet du inte nån annan klinik där man skrivit ut det, som du skulle kunna kontakta?

cantika - Är det första gången ni kör stimulerat? Jag blev också erbjuden det för första gången nu, men jag tackade faktiskt nej. Anledningen var att jag kände att det blir sån hets kring detta som jag inte pallar med för ögonblicket. Vi har bara ett ägg kvar i frysen så det kändes bättre att vänta så som det ser ut just nu. Jag förstår att det känns lite skrämmande att styra ägglossningen, men man vet ju aldrig om det kanske kan göra susen heller. Hoppas verkligen att det funkar för er nu.

• Fru Orange

Tack kalimero för ny tråd !

(¯`°?.¸♥Tänk om vi verkligen får en liten♥¸.?°´¯)
  • Lisen

Majbjörn, det är första gången vi gör FET överhuvudtaget. Tror att dom gör stimulerat ungefär på samma sätt som vid IVF fast mycket lägre dos på en del kliniker, och det upplägget har vi kört vid insemination. Men på vår klinik kör dom stimulerat med östrogentabletter och det har jag aldrig tagit tidigare. Tabletterna bygger upp slemhinnan och förhindrar ägglossning (så bara att hoppas att dom små frysisarna klarar sig så det inte är en helt bortkastad månad igen...). Skulle också mycket hellre gjort ostimulerat men jag kan ju inte komma dit månad efter månad för att kolla om slemhinnan hunnit återhämtat sig... Kommer du att hinna med ett nytt försök till FET innan jul nu?

• Majbjörn70

cantika - Jag kanske hinner med innan jul. Det beror på om jag får utslag på "rätt" veckodag eller ej. Plus om lilla ägget klarar upptiningen eller ej.
    Hoppas era klarar upptining. Har ni många?

• Lisen

Majbjörn - Vi har tre stycken i frysen, så jag hoppas ju verkligen att någon av dom ska klara sig! Hur har det gått för er med upptining, har ni fått tillbaka dom flesta? Har för mig att ni fått mycket till frysen vid era försök? Håller tummarna för ÄL på rätt dag för er nästa gång och att den lilla frysisen klarar sig!

• Majbjörn70

cantika - förlåt för sent svar.

Vi har en blastocyst kvar (vår första! resten har varit 2-dagars) i frysen. Vi har fått tillbaka de flesta frysta innan, men inte alla.

Ja, vi har fått många till frysen, men tyvär har det inte velat sig iallafall. (Tänk om man åtminstone kunde få veta orsaken. Men varför det, när man kan få leva i nervös ovisshet istället... Äsch, ska inte vara sån...)

Det känns som att jag kommer att hoppas lite för mkt på blaston när det väl är dags. Och det känns lite skrämmande. Får lite ont i magen bara jag tänker på det faktiskt. Men men... Man vet ju aldrig. :-s

Börjar det närma sig för er än?

• Strix

Majbjörn - vad har du för TSH? klart att man hoppas!

Har glömt skriva här att vi har plussat. Vi vågar inte riktigt vara glada ännu med vår missfallshistorik. Går nu och väntar på VUL. Klart vi hoppas.

Svar på tråden Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 5