• vanilla deej

Från fixering till förlossning?

Är det någon som vet om det finns något samband med att bebisen blir fixerad och att det är nära förlossningen?

Det jag undrar är om det finns någon speciell tidsperiod på hur länge en bebis kan vara fixerad innan den tittar ut eller om den kan ligga fixerad "hur länge som helst".

• Svar på tråden Från fixering till förlossning?
  • Teskedsmamman

Nej, finns inget samband alls faktiskt... Vilket jag även har hört på MVC och även på förlossningen,

Min erfarenhet är att sönerna har fixerat sig i vecka 30-32 ungefär, son 1 vände sig till säte i vecka 39 och jag fick snittas, andra sonen föddes i vecka 41+0.
    Tredje sonen fixerade sig aldrig helt utan var ruckbar för det mesta och föddes också på 41+0.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • JONSO

Jag har fött två barn. De har INTE varit fixerade. Så det har ingen betydelse.

• Cremo

Vad är "fixerad"? Är det att de vänt sig med huvudet neråt eller är det något mer?

*ursäkta dum fråga*

• Teskedsmamman
    Cremo skrev 2009-11-08 12:01:34 följande:
    Vad är "fixerad"? Är det att de vänt sig med huvudet neråt eller är det något mer? *ursäkta dum fråga*
    Fixerad när när de har krupit så långt ner i bäckenet med huvudet, att man inte kan rubba dem... Däremot är fixering inget konstant läge, de kan krypa upp ur den, rotera och byta håll om det är så.
  • Cremo
    Teskedsmamman skrev 2009-11-08 12:05:05 följande:
    Fixerad när när de har krupit så långt ner i bäckenet med huvudet, att man inte kan rubba dem... Däremot är fixering inget konstant läge, de kan krypa upp ur den, rotera och byta håll om det är så.
    Aha! Tack för svaret!
  • Kajak
    Teskedsmamman skrev 2009-11-08 12:05:05 följande:
    Är det så?

Jag har alltid hört om bebisen ligger med huvud ner och är fixerad så är den "fast" och inte kan komma loss och vända sig upp och ner eller åt sida men bebisen kan ändra på ställning dvs ansikte mot mammans mage eller mot ryggen..

Men kanske var det fel information jag fick?? eller gammalt information??? fick veta om det typ 5 år sen eller så...
  • Fru Engman
    Kajak skrev 2009-11-08 16:29:03 följande:
    Är det så? Jag har alltid hört om bebisen ligger med huvud ner och är fixerad så är den "fast" och inte kan komma loss och vända sig upp och ner eller åt sida men bebisen kan ändra på ställning dvs ansikte mot mammans mage eller mot ryggen.. Men kanske var det fel information jag fick?? eller gammalt information??? fick veta om det typ 5 år sen eller så...
    Mitt andra barn gick ur fixeringen över en dag och blev ruckbar...
    Nu med trean så har huvudet varit ruckbart hela tiden...
    Huvudet glider längre ner vid de första värkarna så det har inget med förlossningens start att göra!
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Blue Bear

Sonen var fixerad redan i v. 30 (kanske t.o.m tidigare). Föddes på BF+14 med igångsättning.

Det finns väl 3 lägen: rörlig (fri och snurrar runt åt alla håll), ruckbar (ligger med huvudet ner men kan fortfarande röra sig mkt) ch fixerad (fast långt ner med liten chans att bli rörlig igen).

• Minxy

Det finns inget direkt samband mellan tidig fixering och tidig födsel.

Min första fixerade sig i v.32. I samband med det fick jag massa förvärkar och öppnade mig 1,5 cm.
    Han föddes ändå inte förrän i v.39 (38+4) vilket inte kan ses som "för tidigt".

Väntar andra barnet nu i v.37 och hon är inte fixerad än, vilket verkar vara helt normalt för omföderskor

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • Teskedsmamman
    Kajak skrev 2009-11-08 16:29:03 följande:
    Är det så? Jag har alltid hört om bebisen ligger med huvud ner och är fixerad så är den "fast" och inte kan komma loss och vända sig upp och ner eller åt sida men bebisen kan ändra på ställning dvs ansikte mot mammans mage eller mot ryggen.. Men kanske var det fel information jag fick?? eller gammalt information??? fick veta om det typ 5 år sen eller så...
    Japp, totalt fel...
    Min son låg fixerad i 5 veckor innan han vände till säte och vägrade vända sig tillbaka, min BM hade iofs varit med om det 2 ggr på 30 år så det är kanske inte världens vanligaste att de vänder sig...

Det här var 2004.

Min trea låg fixerad vid 2 tillfällen på rutinkontrollerna men däremellan var han ruckbar och tom rörlig.... hav var ruckbar ända in på förlossningen, förutom de där 2 gångerna...
  • Shirley
    Finns inget samband överhuvudtaget. Fixering har inget med förlossningsstart att göra.

Har 6 barn, bara 1:a fixerade sig, i v 34 och han kom efter bf.

De andra var aldrig fixerade, inte ens då jag var öppen 7 cm på förlossningen. De låg alltid högt upp rörliga och de 5 barn som inte fixerade sig föddes alla mellan 1-2 veckor innan bf.
  • BejbisAngelina

Nej. Mitt första barn fixerade sig runt v.29 och är född 5 dagar innan bf. Andra barnet kan fixera sig precis när värkarna sätter igång.

Svar på tråden Från fixering till förlossning?